Adtech-bolaget Adverty genomför i december en företrädesemission som ska hjälpa bolaget att växla upp försäljningen under nästa år. Bolagets vd Niklas Bakos berättar i en intervju om planerna:
”Vi har en riktigt bra produkt med stor räckvidd där vi når en ny generation av människor som många varumärken vill åt. Nästa steg är att övertyga mediebyråer och annonsörer att sömlösa realtidsannonsering i spel har stor potential”, säger Niklas Bakos, och fortsätter förklara hur tekniken fungerar:
”Tänk dig en annons-banner på en webbsida. En sådan banner levereras programmatisk, vilket betyder att annonsytan köps och innehållet sedan riktas till målgruppen som annonsören har valt ut. Adverty kan åstadkomma samma sak, fast helt integrerat i spel. Istället för en banner på en hemsida kan vår plattform till exempel lägga in annonsen på en billboard i miljön inne i spelet. Annonseringen blir helt sömlös och en del av spelupplevelsen”, förklarar Niklas Bakos.
Niklas Bakos, vd Adverty. (Källa: Adverty)
Annonsering en kugge i mobilspelens lönsamhet
”Adverty grundades 2016 och från början låg fokus endast på VR och AR. Vi utökade senare plattformen med stöd för mobilspel, av den enkla anledningen att mobilspelsmarknaden är betydligt större. VR och AR har än så länge ganska liten räckvidd i jämförelse med mobilspel, men vi tror det kommer fortsätta växa”, berättar Niklas Bakos.
För mobilspel menar Niklas Bakos däremot att marknaden har en stor potential:
”Intäktsmodellen för gratis mobilspel är i stora drag fördelad på 30 procent från annonsintäkter och 70 procent från köp i spelen. 60 procent av alla mobilanvändare spelar spel och Adverty kan nå hundratals miljoner spelare med annonser i realtid”, säger Niklas Bakos, och fortsätter:
”Vi finns redan i 25 spel. Många av dem kan vi tyvärr inte namnge, men ett exempel där vi finns med är mobilspelet Critical Ops med 70 miljoner nedladdningar och en miljon dagliga användare. Med våra 25 spel har vi potential att nå 30 miljoner dagliga användare och hundratals miljoner unika månatliga användare, så det är ingen tvekan om att potentialen är enorm. Vi ser också att gratisspel för PC och konsol är på tillväxt”, förklarar Niklas Bakos.
Från utveckling till försäljning
Bolaget genomför en företrädesemission som vid fullteckning skulle motsvara cirka 48,5 miljoner kronor. Niklas Bakos berättar hur kapitaltillskottet ska föra bolaget vidare:
”Vi står nu med färdiga, konkreta produkter som vi vill få ut på marknaden. För att klara detta måste vi bygga upp en säljstyrka globalt. Vi har redan anställt en rutinerad säljchef och kommer fortsätta rekryteringen. Vi har under året genomfört både tekniska tester och mindre kommersiella kampanjer med olika annonsörer, men under 2020 ska vi accelerera ut på stora marknader. Emissionen är en viktig pusselbit för att få igång intäkterna på allvar under 2020”, säger Niklas Bakos, och nämner USA, England, Turkiet, Brasilien, Ryssland och större länder i Europa som några exempel på viktiga marknader. Adverty är listat på Nordic MTF och genomför företrädesemission under perioden 2–16 december.
”Vi kommer även utöka på tech-sidan. Vi är ett tekniktungt bolag och det ligger även tekniskt jobb bakom vår planerade tillväxt”, fortsätter Niklas Bakos.
Kunderna för Advertys plattform är spelutvecklare, annonsköpare och programmatiska handelsplatser, berättar Niklas Bakos.
”Vi var först i världen i etapp två av sömlös annonsering i spel. Etapp ett var försök som gjordes redan 2005, men det var för tidigt. Gratisspel i mobiler tog verklig fart 2012, och därför har vi bra timing. Nu är utmaningen att bli en naturlig del av mediebyråernas digitala annonskanal, men vi har en produkt som skapat oerhört stort intresse från köpsidan. Tekniken är ny och det tar såklart lite tid för mediebyråerna att förstå potentialen med sömlös annonsering i realtid i spel. Med vår nya säljstyrka tror vi det kommer förändras under nästa år”, berätta Niklas Bakos.
”Vi börjar med mobilspel och ser att PC- och konsolspel kommer starkt under 2020. Om några år växer även Virtual Reality till massmarknad och tittar vi ännu längre fram i tiden ser vi också att Adverty kan bli värdefullt i smarta glasögon”, avslutar Niklas Bakos.