Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar idag den femte årliga ”Global Spam and Scam Report” – en detaljerad, global studie om hur spam- och bedrägerisamtal påverkar människor och företag över hela världen. Under tidsperioden 1 januari till 31 oktober 2021 har Truecaller identifierat 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder meddelanden, varav 37,8 miljarder samtal och 182 miljarder meddelanden blockerats som spam och bedrägerier.
"I en tid när den pågående pandemin fortsätter att påverka såväl människor som länder och nu går in i en ny period av nedstängningar, visar årets rapport att pandemin inte bara har påverkat kommunikationsbeteendet utan också spam, sälj och bedrägeribeteenden runt om i världen. Detta är ett globalt växande problem som blir allt större, framförallt i västvärlden. Truecaller har kunnat hjälpa sina 300 miljoner användare att blockera och identifiera 37,8 miljarder spamsamtal, en ökning med 27 procent jämfört med förra året. Rapporten betonar Truecallers ansvar att förstå hur spam fungerar runt om i världen och att använda den informationen för att skydda människor, förbättra användarupplevelsen och för att göra kommunikationen mellan människor och företag säkrare och mer effektiv”, säger Alan Mamedi, VD för Truecaller.
Spam och bedrägerier är ett globalt problem som fortfarande existerar till följd av den höga lönsamheten, som kräver en liten insats och har obetydliga konsekvenser.
Truecallers rapport visar att Brasilien, för fjärde året i rad, behåller titeln som landet i världen med flest spamsamtal – så många som 32,9 per användare och månad. Det är en betydande skillnad mellan det genomsnittliga antalet spamsamtal som tas emot i Brasilien jämfört med Peru, som är nummer två på listan, med 18,02 samtal per användare och månad.
Amerikanska medborgare fortsätter att uppleva problem med så kallade robocalls, ett område som debatterats livligt de senaste åren. Det totala antalet smartphoneanvändare i USA uppgår till drygt 294 miljoner (källa: Statista). Rapporten visar ett genomsnitt på 4,8 spamsamtal per användare och månad, vilket ger så mycket som totalt 1,4 miljarder spamsamtal per månad.
Rankingen ser väldigt olika ut sett till det genomsnittliga antalet inkommande spamsamtal jämfört med antalet meddelanden per användare och månad. Kamerun toppar listan över länder som drabbas mest av spam-sms, följt av Somalia, Tanzania, Kongo, Burkina Faso, Elfenbenskusten och Benin. Helt klart är SMS-spam ett stort problemområde för användare över hela den afrikanska kontinenten.
Truecallers kärnmarknad, Indien, har flyttat upp i rankingen från 9:e till 4:e plats till följd av en betydande ökning av försäljnings- och telemarketingsamtal. I årets rapport utgör alla kategorier av försäljningsrelaterade samtal den övervägande majoriteten (93,5%) av alla inkommande spamsamtal.
Under den rapporterade perioden fick Truecaller-användare mellan 3,4 miljarder samtal som lägst i februari och så många som 4,1 miljarder samtal i december globalt. Diagrammet nedan visar en märkbar ökning av det totala antalet spamsamtal i mars 2021, vilket korrelerar med nya covid-19-utbrott i många utvecklingsländer. Spammare och bedragare var snabba att utnyttja denna möjlighet. Truecallers community gjorde en stor insats och antalet samtal och meddelanden markerade som covid-relaterade bedrägerier ökade markant, vilket ledde till lägre siffror under april och maj.
Hela rapporten och dess grafik kan laddas ner här:
Metod:
Datapunkterna i denna rapport har sammanställts från anonyma rapporteringar som har gjorts utav Truecaller-användare från inkommande och utgående samtal, samt sms-meddelanden under perioden 1 januari 2021 till 31 oktober 2021. Inga samtal eller meddelanden har lästs eller lyssnats på i något sammanhang. Under denna tidsperiod identifierade Truecaller 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder SMS globalt.
För mer detaljerad statistik över alla samtal och sms som blockerats och identifierats, vänligen se rapporten ”The Year in Calling 2021” här. Klicka här för att läsa den tidigare rapporten från 2020. På grund av en förändrad metodik och analys är 2020 & 2021 års rapporter ej jämförbara. Den tidigare rapporten från 2019 finns här, 2018 års rapport finns här och första upplagan av rapporten (2017) finns här.
För mer information, kontakta gärna:
Annika Billberg, Head of IR & Communication
+46 702 679791
annika.billberg@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för cirka 280 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat närmare 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.