Bokslutskommuniké april – december 2018

Kvartalet i sammandrag

Bodyflight Sweden AB som bildades den 4 april 2018 och noterades på Aktietorget, numera Spotlight, den 24 maj 2018 redovisar för kvartal 2, kvartal 3 samt kvartal 4 rapporter på koncernen som uppstod 4 april. Delårsrapport för kvartal 1 hade sin bas i Bodyflight Stockholm AB.

  • Nettoomsättningen uppgick under det fjärde kvartalet 2018 till 8 180 tkr.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till + 1 297 tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till + 835 tkr.
  • Resultat per aktie efter skatt är + 0,08 kr.

VD har ordet

Sett till intäktscykeln över året är kvartal 4 vårt starkaste kvartal. Vintern och det kallare klimatet gynnar inomhusaktiviteter och innehåller dessutom julhandeln som är vår i särklass bästa försäljningsperiod.

Koncernen hade under kvartal 4 en omsättning om 8 180 tkr med ett rörelseresultat på 1 297 tkr. Koncernen bildades 4 april 2018 och för perioden fram till 31 december var omsättningen 18 700 tkr med ett rörelseresultat på 600 tkr. Resultatet tyngs av kostnader kopplade till notering på Spotlight samt expansionen i Göteborg som jag påtalat i tidigare rapporter. Om vi isolerar Bodyflight Stockholm så var omsättningen under kvartal 4 cirka 8 100 tkr med ett rörelseresultat på cirka 1 680 tkr. Ackumulerat för hela året för Bodyflight Stockholm ger en omsättning på 25 657 tkr och ett rörelseresultat på + 3 539 tkr.

Byggnationen i Göteborg löper på och det är bra fart i de olika momenten. Tidplanen är tajt men vi är inställda på att öppna den 31 mars. Intresset för vår nya tunnel är stort både från fallskärmshoppare och upplevelsekunder. Intresset sträcker sig också över till vårt grannland Norge, vilket bådar gott. Premiärdagen är till stora delar redan fullbokad. Även veckorna därefter ser mycket bra ut. Jämfört med samma period i Stockholm så är Göteborg klart mer uppbokat. Av erfarenhet vet vi att kunder i regel bokar sina tider sent, oftast så nära som ett par veckor innan utförande. Att Göteborg redan nu är så pass mycket bokat är klart över förväntan.

I FMJ Shooting Range AB är byggnationen av skjutbana i full gång. Rivningen är avslutad och återuppbyggnaden igångsatt. I steg ett byggs en kortbana för pistolskytte. Steg två blir två långbanor för bl.a. gevärsskytte. Kortbanan är där de flesta eventen och upplevelserna hålls medan långbanan riktar sig mer till jägare och professionella skyttar. Målsättningen är att kortbanan ska kunna öppnas under april månad. Det råder brist på bra centrala skjutbanor och vi märker ett stort behov och intresse från säkerhetsföretag, myndigheter och skytteföreningar. Att Live it dessutom valt FMJ som exklusiv skytteupplevelseleverantör är ett stort förtroende som jag också tror borgar för ett bra kundflöde utöver vår egna försäljning.

2018 har varit ett händelserikt och utmanande år. Vi tog in kapital och noterades på Spotlight i ett ganska utmanande börsklimat. Vi landsatte det hittills största projektet i Bodyflights historia, att utöka och bygga en ny vindtunnel från grunden. Den tilltänkta skjutbanan i källaren i Bromma föll på målsnöret men vi reste oss och hittade en ännu bättre lokal och är nu igång igen. Vi har under året investerat i våra lokaler i Stockholm för att göra kundernas upplevelse än mer bekväm och häftig. Till följd av årets projekt har 2018 varit klart utmanande på kostnadssidan. En stor del av dessa kostnader är av engångskaraktär och är kopplade till noteringen och byggnationen i Göteborg. Byggnationen, marknadsföring och övriga kostnader i Göteborg har hittills påverkat resultatet med drygt 715 tkr. Noteringskostnaderna uppgår under året till drygt 1 191 tkr, vilket även dessa påverkar årets rörelseresultat negativt.

Under 2018 har intäkterna för koncernen skapats i Bodyflight Stockholm och i FMJ Shooting Range. FMJ visar på en ackumulerad omsättning på dryga 275 tkr, resterande 18 425 tkr tillhör Bodyflight Stockholm. Vi kan med enkelhet konstatera att koncernen drevs under 2018 av Bodyflight Stockholm. Bodyflight Göteborg och FMJ kommer under 2019 att bidra mer till koncernens omsättning och resultat med beräknad uppstart i mars respektive april.

Det känns skönt att stänga 2018 och att vi snart är i hamn med Göteborg samt skjutbana. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga anställda bygga upp dessa bolag att bidra till koncernens omsättning och resultat.

Markus Viborg, VD

För fullständig rapport se bifogad fil

Markus Viborg, VD

Telefon: +46 732 45 22 22

E-post: markus@bodyflight.se

www.bodyflight.se

Om Bodyflight

Bodyflight är ett upplevelsebolag grundat 2014 av fallskärmsentusiaster i Stockholm. Tillsammans har teamet bakom Bodyflight lyckats konvertera Pripps gamla mälteri i Bromma till att bli Sveriges första vertikala, frifallande vindtunnel för nöjes- och tävlingsflygning. Konstruktionen är bolagets egen, från den tekniska lösningen till utformningen av den recirkulerande luftkanalen. Sammantaget mäter flygkammaren 23 meter i höjd vilket gör bolagets vindtunnel till världens högsta. Bodyflights övergripande strategi är att växa och skapa upplevelsecenter för utmanande och adrenalinstinna aktiviteter med en vindtunnel som huvudaktivitet varje center. Bodyflight expanderar nu sin verksamhet med en vindtunnel belägen vid Säve flygplats i Göteborg. Läs mer om Bodyflight på www.bodyflight.se.