Styrelsen och verkställande direktören för Esen eSports AB avger härmed följande rapport för perioden 2017.01.01 – 2017.09.30
VD har ordet
Under det fjärde kvartalet har ESEN eSports noterats på AktieTorget. Det innebär att vi är Sveriges första renodlade publika esportbolag där alla kan vara delägare. Bedriften ser vi som ett delmål i att växa tillsammans med våra ägare och bygga esporten i Sverige.
Det har varit ett händelserikt kvartal där flera långsiktigt strategiska avtal har slutits. Inför kvalen till världsmästerskapen i esport knöt vi ett samarbete med Svenska E-sportföreningen (SESF) om sändningsrättigheterna. Förnyade avtal har slutits i oktober som innebär att vi ska arrangera och producera kvalen som tar fram det svenska landslaget inför världsmästerskapen nästa år.
ESEN eSports har även knutit ett samarbete med LOL Sverige som är Sveriges största community för League of Legends-spelare med cirka 38 000 medlemmar. I och med samarbetet har vi startat en kick-off säsong under november som 2018 ska leda till att vi etablerar vårt turneringskoncept King of Nordic i spelet League of Legends. Spelet har inte samma fokus på krig och öppnar därmed upp för fler sponsorer.
Under 2018 är vår målsättning att arrangera King of Nordic i de tre största spelen inom esport. De är CS:GO, LOL och Dota 2. King of Nordic bidrar idag till största delen av vårt kassaflöde och vi ser en stor möjlighet att utöka våra intäkter genom att utveckla konceptet i fler spel.
När vi nu har summerat de första nio månaderna ser vi en kraftig ökning av omsättningen med 213% från 1 014 KSEK 2016 till 3 183 KSEK. Det visar på att vi lyckats kapitalisera på de avtal och samarbeten som vi har ingått.
Bolaget har förstärkt säljorganisationen i syfte att bredda våra annonserings- och sponsorsamarbeten gentemot mer traditionella medieköpare, vilket är ett område vi inte fokuserat på tidigare.
Vi har lanserat dokumentärserien Streamers. Det innebär att vi utvecklat vårt produktionssegment mot att nu både innefatta liveproduktion och produktion av längre filmer och/eller dokumentärer. Vi har som mål att esporten ska bli en erkänd sport och då krävs det utbildning och mer insikt inom branschen.
Ett fortsatt framgångsrikt affärsområde är våra produktioner till andras evenemang. Exempelvis turneringen Blast Pro Series blev en succé med nästan 400 000 videoströmstarter. Vi producerade deras svenska sändning och siktar på att göra fler liknande produktioner. Vårt fokus låg på att bjuda in gäster och erbjuda mer analys från erkända experter.
ESEN eSports befinner sig i en växande, dynamisk värld som håller på att etablera esport som tittarsport till mainstreampubliken. Som Sveriges första renodlade publika esportbolag som sänder esport innebär det stora möjligheter och utmaningar. Jag är säker på att vår strategi gör oss väl förberedda inför det kommande året och ser fram emot en bra avslutning på 2017.
Finansiell översikt
FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR KVARTAL 3 2017
Totala intäkter uppgick till 1,3 MSEK (0,2)
Rörelseresultatet uppgick till -0,8 MSEK (-0,3)
Periodens resultat uppgick till -0,8 MSEK (-0,3)
Resultat per aktie uppgick till -0,26 SEK (-0,11*)
Siffror inom parentes avser kvartal 3 2016.
*En split av aktierna gjorde i november 2017 (2000:1) och hänsyn har tagits till denna split i resultat per aktie för kvartal 3 2016 i syfte att göra siffrorna mer jämförelsebara.
FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR JANUARI-SEPTEMBER 2017
Totala intäkter uppgick till 3,1 MSEK (1,0)
Rörelseresultatet uppgick till -2,5 MSEK (-0,5)
Periodens resultat uppgick till -2,5 MSEK (-0,5)
Resultat per aktie uppgick till -0,77 SEK (-0,22*)
Siffror inom parentes avser perioden januari-september 2016.
*En split av aktierna gjorde i november 2017 (2000:1) och hänsyn har tagits till denna split i resultat per aktie för de första nio månaderna 2016 i syfte att göra siffrorna mer jämförelsebara.
ANTAL AKTIER
Bolaget har per 2017-09-30, 3 179 324 aktier.
KOMMANDE RAPPORTER
Bokslutskommuniké 2017 2018-02-21
Delårsrapport ett 2018 2018-05-18
Delårsrapport två 2018 2018-08-22
Delårsrapport tre 2018 2018-11-15
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2017.01.01 – 2017.09.30)
- Med start i februari producerade bolaget Nimdra Cosplay show.
- Under april så producerade ESEN Copenhagen Games 2 esport turneringar.
- Under april och maj genomfördes HOTS turneringen; King of the Storm.
- Under maj producerade bolaget King of Nordic på Birdiefestivalen i Uppsala.
- I juni producerade bolaget ESU Female masters på Dreamhack i Jönköping.
- Bolaget genomförde under juni och juli en nyemission av aktier som inbringade totalt ca 6,3 miljoner kronor före emissionskostnader.
- ESEN producerade Digitality X i Norge i juli.
- Under september genomfördes ett esport event på Kungsmässan utanför Göteborg.
- ESEN tog via en kvaltävling fram det svenska landslaget till VM i Busan, Sydkorea.
- Första handelsdag på AktieTorget för ESEN eSports AB:s aktie var den 26 oktober 2017.
- Bolaget satte igång King Of Nordic säsong 9 i CS:GO i oktober.
- Bolaget meddelade i oktober att de startar turneringen King of Nordic: League of Legends som spelas under fem veckor.
- Bolaget lanserade dokumentärserien “STREAMERS” i november. Privat streaming är ett fenomen som växer och har ersatt traditionell media hos många ungdomar.
- ESEN vann i november de svenska rättigheterna för CS:GO-turneringen BLAST Pro Series som ägde rum den 24 och 25 november på Royal Arena i Köpenhamn.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG
● ESEN eSports inledde i november ett samarbete med Znipe eSports AB.
RESULTATRÄKNING
Finansiell utveckling perioden 1 juli – 30 september 2017
Bolagets intäkter för tredje kvartalet 2017 uppgick till 1 347 tkr, vilket är en ökning med 1 145 tkr jämfört med samma period 2016. Bolagets intäkter består av annonsförsäljning, sponsring och produktionsuppdrag. Den kraftiga ökningen under 2017 beror på ett ökat antal aktiviteter i Bolaget.
Övriga externa kostnader, personalkostnader och handelsvaror uppgick tillsammans till 2 182 tkr för tredje kvartalet 2017, jämfört med 483 tkr för samma period 2016. Kostnaderna består av konsultarvoden, personalkostnader, lokalhyra och prispengar. Att kostnaderna gått upp under 2017 är i linje med investeringsplanen för att nå omsättningstillväxt väl med den ökade omsättningen. Utökningen av antalet aktiviteter medför ökade kostnader för personal, konsulter och resor. Bolaget har även bytt till mer ändamålsenliga lokaler vilket resulterat i en ökad lokalhyra.
Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2017 blev -836 tkr jämfört med -281 tkr samma period 2016.
Finansiell utveckling perioden 1 januari – 30 september 2017
Bolagets intäkter för de första nio månaderna 2017 uppgick till 3 183 tkr, vilket är en ökning med 2 169 tkr jämfört med samma period 2016.
Övriga externa kostnader, personalkostnader och handelsvaror, uppgick tillsammans till 5 624 tkr för de första nio månaderna 2017, jämfört med 1 557 tkr för samma period 2016. Personalkostnaderna har ökat med 2 681 tkr under de första nio månaderna 2017 jämfört med samma period 2016, detta beror främst på att bolaget växer kraftigt och med ökade antal aktiviteter krävs fler kompetenta medarbetare vilket är i linje med investeringsplanen för att nå tillväxtmålen.
Rörelseresultatet för de första nio månaderna 2017 blev -2 446 tkr jämfört med -543 tkr samma period 2016.
BALANSRÄKNING
Bolagets omsättningstillgångar uppgick till 5 250 tkr (784 tkr) vid periodens utgång. Tillgångarna består främst av kassa och bank på 3 230 tkr (602 tkr) och kundfordringar på 1 259 tkr (116 tkr).
Bolagets egna kapital uppgick per 2017-09-30 till 5 319 tkr (1 089 tkr).
Kortfristiga skulder per 2017-09-30 på totalt 251 tkr (6 tkr) utgörs av skulder till leverantörer på 111 tkr (0 tkr), upplupna kostnader på 90 tkr (6 tkr) samt övriga skulder på 50 tkr (0 tkr) avseende främst sociala avgifter och moms.
Redovisnings- och värderingsprinciper
KONCERNFÖRHÅLLANDEN VID UTGÅNGEN AV PERIOD
ESEN eSports AB (559022-4506) ingår inte i ett koncernförhållande.
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR
Anläggningstillgångar värderas till anskaffningsvärdet med avdrag för ackumulerade avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Immateriella och materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärde med avdrag för ackumulerade avskrivningar och eventuella nedskrivningar.
Linjär avskrivning görs på avskrivningsbart belopp (anskaffningsvärde med avdrag för beräknat restvärde) över tillgångarnas nyttjandeperiod enligt följande. Inventarier, verktyg, installationer och goodwill skrivs av över 5 år.
RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER
Det finns flertalet risker som kan påverka Bolagets verksamhet och resultat. Flertalet av de interna riskerna förebygger bolaget genom att stärka de interna rutiner, men det finns yttre faktorer som bolaget inte kan påverka. Investerare ska vara aktsamma vid investeringar och ska alltid skapa sig en helhetsbild av bolaget innan en investering görs i bolaget. För mer detaljerad redovisning av risker och osäkerhetsfaktorer hänvisas till tidigare publicerat memorandum offentliggjort i oktober 2017.
Denna rapport har ej granskats av bolagets revisor.
Styrelsen och verkställande direktören intygar härmed att kvartalsrapporten ger en rättvisande översikt av Bolagets verksamhet.
Styrelsen, Stockholm 2017-11-29
Joakim Stenberg, VD & ledamot Joachim Keller, ledamot’
Per Hägerö, ledamot Christer Körnbäck, Styrelseordförande & ledamot
KONTAKT MARKNADSPLATS
Esen eSports AB Aktietorget
Hangövägen 18 Aktien handlas under kortnamnet ESEN och har ISIN-kod: SE0009889157.
115 41 Stockholm Mäster Samuelsgatan 42, 111 57 Stockholm
+46 (0)70 772 87 72 +46 (0)8-511 68 000
Bolagets LEI-kod är: 549300K56JNOY5PC2M79.
KONTOFÖRANDE INSTITUT
Euroclear Sweden AB
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm
+46 (0)8-402 90 00
Denna information är sådan information som Esen eSports är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 29 november 2017.