Hoodin och dess VD, Marcus Emne, besvarar frågor om den nyligen presenterade bokslutskommunikén. Svaren på frågorna återges skriftligt nedan samt i den intervjufilm som finns länkad till i denna nyhetsartikel.
Länk till att se intervjun: https://vimeo.com/511056531
”Trots att omsättningen har minskat under 2020 är det mycket positiva ordalag i VD-ordet i bokslutskommunikén där du pratar om att fjärde kvartalet är dubbelt så bra som tredje kvartalet. Kan du utveckla detta?” (0.00)
Svar – Det var ett dubbelt så bra kvartal i flera avseenden, men främst avser vi fördubblingen kring vad vi åstadkom inom sälj och marknad. Under det sista kvartalet så var antalet genomförda aktiviteter i vår sälj-pipe fördubblade i de flesta steg. Från antalet genomförda demos till nya dialoger med partners. Sedan åstadkom vi mycket bra inom utveckling av plattformen också, och en superspännande release stundar!
”Du nämner Corona-pandemin. Hur har den påverkat Hoodin?” (1.43)
Svar – Den stora effekten var att MDR (Medical Device Regulation) 2020 sköts fram ett år. Det har inneburit att vi har kunnat fortsätta bearbeta marknaden, då behovet kvarstått, men där efterfrågan av naturliga skäl minskade i och med företagen fick ytterligare ett på på sig att anpassa verksamheten efter de nya regelverken.
”Under januari har ni informerat om att ni brutit ny mark genom att skriva avtal med partners i såväl Afrika, USA och Sydamerika. Hur påverkar detta verksamheten och vad drar ni för slutsatser av det visade intresset därifrån” (3.02)
Svar – Nu börjar marknaden, vilket är både partners och slutkunder, att vakna till liv. Jag är övertygad om att det vi sett under januari är den trend som vi kommer se resten av året. Där fler och fler aktörer är redo att agera, investera och fatta beslut.
”Det verkar onekligen som att det händer en hel del på Hoodin för tillfället. Ovanpå att det fyller på med nya partners och att Medical Device Regulation träder i kraft i maj så har ni teckningsoptioner där utnyttjandeperioden pågår. Hur fungerar dessa?” (4.28)
Svar – Som innehavare av en teckningsoption (Hoodin TO1) så har man rätten att köpa en aktie till priset 6 kronor och 50 öre. Dessa optioner kan man omvandla till aktier och det gör man senast den 17/2. Som innehavare av en option så ska man även tänka på att det kapital man köper aktier för är kapital som går in som en tillväxtinjektion i Hoodin. Med de pengar som bolaget tar in via TO 1 så ska vi satsa ännu hårdare på fler branschlösningar, mer resurser inom marknad och sälj för att få en brantare tillväxtkurva.
”Då kommer den naturliga följdfrågan:Varför ska man utnyttja sina optioner och vad ska ni använda pengarna ni får in till?”
Svar – Nu svarade jag delvis på den frågan innan. Men främst är det pengar som ska användast till att ta tillvara på alla de möjligheter vi ser. Där fler branscher har behov av automatiserad bevakning av digitalt innehåll och där vi kan knyta till oss fler intressanta partners som hjälper oss att vinna dess marknader.
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com
Hemsida: www.hoodin.com
Om Hoodin AB
Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.
Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr.
Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt.