Han vill bygga en säljkultur som bygger på att sätta mål, lyfta varandra och våga be om hjälp. Före detta handbollsprofilen Rickard Lönn blir Streamifys säljchef. Han kommer närmast från ett jobb som COO på startup-företaget Digitala Lagkassan.
– Det finns en bra personkemi och gemensamma värderingar, säger Rickard Lönn.
Att vara ärlig i affärssammanhang, arbeta långsiktigt och lägga fokus på prestation. Rickard Lönn är fostrad i svenskt föreningsliv med allt vad det innebär.
– Värderingsmässigt betyder det acceptans, öppenhet, inkludering och samarbete. Allt som finns i en lagidrott. Man sjösätter inte en säljorganisation på en dag. Det gäller att bygga ett starkt team, säger Rickard Lönn.
Rickard Lönn har en handbollskarriär bakom sig. Han har spelat i landskamper, som proffs i Tyskland och i handbollsligan i klubben Redbergslid. Hans erfarenheter som co-founder och COO på Digitala Lagkassan gör att han blir extra intressant. Att arbeta med innovationer kräver tålamod och målmedvetenhet och en vilja att hitta arbetsformer när sådana saknas.
– Det tillsammans med hans sätt och person gjorde att det var ett lätt val för oss. Vi arbetar ju dessutom mot föreningslivet och att han har upparbetade nätverk i en av våra tre marknadsvertikaler är väldigt betydelsefullt, säger Streamifys vd Johan Klitkou.
Efter en vecka i sin nya roll har han redan hunnit med en hel del. Förutom att sätta sig in i alla administrativa system har Rickard Lönn även skrivit rekryteringsannonser och haft flera möten med flertalet potentiella kunder. Det kanske viktigaste är att börja arbeta med strukturer samt det som ska bli Streamifys ”Sales Book” som alla säljare ska få.
– Den ska uppdateras regelbundet med best practice när det kommer till hur säljet ser ut i olika marknadsvertikaler. Där ska också värdegrunden finnas med och hur vi lär av varandra i teamet. Det jag tänder på är att få vara med och bygga upp någonting från start, säger Rickard Lönn.
Trots att Rickard Lönn är fostrad i idrottsvärlden, är ”tävlingsinriktad” inte ett ord han använder särskilt ofta. Det viktiga för honom är själva processen och prestationen som ligger till grund för det framtida resultatet.
– Det är självklart viktigt att ha ambitiösa målsättningar. Istället för att enbart fokusera på det stora målet har det har blivit viktigare och viktigare för mig att sätta upp delmål och fokusera på processen till det stora målet, säger Rickard Lönn.
För ytterligare information om Streamify, vänligen kontakta:
Johan Klitkou, VD
Telefon: +46 76-643 37 47
E-post: johan@streamify.io
Om Streamify
Streamify grundades 2017 med avsikt att skapa framtidens smartaste livesstreamslösningar. 2019 lanserades den internationellt skalbara plattformen Streamify – en unik digital plattform som kombinerar livestreaming med e-commerce. Streamify ger individuella användare och etablerade aktörer möjlighet att skapa egna livestreams och därmed intäktsmöjligheter, samtidigt som tittare kan interagera med livesändningarna genom chattar, sponsring och för sändningen relevant E-commerce.