Första samarbetsavtal med kommun tecknat kring Backpacker®

Qiiwi Interactive meddelar idag att man tecknat sitt första samarbetsavtal med en kommun kring speltiteln Backpacker®. Alingsås Kommun har valt att via Backpacker® få sin stad tillgänglig i spelet för att på så vis låta spelare besöka staden Alingsås vilket i sin tur kommer sprida kunskap om stadens historia, kulturarv, sevärdheter och driva på turistnäringen i staden.

Qiiwi Interactive meddelar idag att man tecknat sitt första samarbetsavtal med en kommun kring speltiteln Backpacker®. Alingsås Kommun har valt att få sin stad tillgänglig i spelet för att på så vis öka stadens turistnäring, attraktionskraft och kännedom. Qiiwi kommer framöver att tillsammans med Alingsås Kommun beskriva mer i detalj hur implementationsarbetet genomförs och när staden lanseras i Backpacker®.

Ordervärdet i detta pilotprojekt är prissatt för att täcka Qiiwi´s uppskattade kostnader härledda till framtagning av staden. Qiiwi avser att framgent kunna ta mer betalt per stad som lanseras i samarbete med kommuner då man nu bekräftat att det finns ett starkt intresse kring samarbetsformen samt kommer kunna visa på tydliga synergier mellan turistnäring och kunskapsspridning kopplat till om kommunens stad finns tillgänglig att spela i Backpacker®.

Ser stor potential i samarbeten med kommuner

Qiiwi´s speltitel Backpacker® går ut på att spelaren besöker städer runt omkring i världen. I varje stad ställs spelaren inför unika stadsuppdrag där målet är att spelaren skall bevisa sin kunskap om staden innan man reser vidare till nästa. Att Qiiwi nu lanserar en tjänst riktad mot kommuner innebär att man på ett helt nytt sätt kan sprida kunskap om sin stad till en bred publik. Att synas i Backpacker® innebär att staden får ett skyltfönster mot tusentals spelare vilket i sin tur leder till att fler får kännedom om stadens historia, kulturarv, sevärdheter och evenemang på ett interaktivt och roligt vis vilket i sin tur driver på turistnäringen. Kommunen ansvarar för att skapa allt textbaserat innehåll så som t ex stadsfrågor och sevärdhetsfrågor för att profilera staden utifrån sina önskemål. Qiiwi ansvarar för den grafiska och tekniska implementationen i spelet.

VD Erik Dale Rundberg kommenterar:

”Detta är ett nytt spännande ben för oss där vi framöver hoppas kunna teckna fler avtal med kommuner i framförallt länderna Sverige, Norge, Danmark, USA, Tyskland och Storbritannien. Vi är så vitt jag vet helt unika i att kunna erbjuda kommuner en helhetslösning för att på ett roligt, interaktivt och nytänkande vis sprida kunskap om sin stad. Vår förhoppning är nu att fler kommuner vill få sin stad tillgänglig i spelet och vi kommer även inleda ett säljarbete för att informera om tjänsten och dess möjligheter. Vi har också en god tro till att man i dessa samarbetsformer kommer kunna se en ökning av virala/organiska installationer när man gör gemensamma insatser kring PR-arbete tillsammans med kommunerna och de lokala tidningarna i städernas närområden.”

Fler intäktsströmmar i Backpacker®

Stadsintäkter:
I och med denna nya tjänst öppnar bolaget upp för nya intäktsströmmar inom speltiteln där målsättningen är att med god lönsamhet kunna täcka bolagets kostnader för framställning av nya städer.

Detta innebär att Qiiwi får en kostnadseffektiv hantering av nya städer och även förväntas kunna öka takten kring nya stadslanseringar eftersom kommunerna ansvarar för skapandet av frågematerialet till städerna för att staden skall framställas på ett så bra vis som möjligt. Qiiwi kommer även att erbjuda olika annonseringstjänster att nyttja för kommuner och företag vilket innebär att man kan nå ut med budskap och driva besökare till staden under speciella händelser.
 
Qiiwi erhåller fortsatt alla intäkter som genomförs i spelet i städerna i form av In-App-Purchases och annonsintäkter och adderar med denna tjänst en möjlighet att skapa god lönsamhet kring en ny stad i spelet redan innan den är lanserad. 

Riktad marknadsföring för globala varumärken och företag:
I Backpacker® finns det även goda möjligheter att lyckas med varumärkesanpassad marknadsföring för båda globala och lokala företag eftersom spelet har så många olika områden som kan vävas in i verkligheten. Qiiwi har startat ett arbete som avser att på ett interaktivt och nytänkande sätt erbjuda starka varumärken och företag att visas i spelet på attraktiva platser.

Riktad marknadsföring skall på ett kreativt sätt vävas in i spelupplevelsen i Backpacker® så att det känns naturligt för spelaren. Det kan t ex vara marknadsföring på flygplan, tåg, bussar, energidrycker, stadsvyer, stadsbyggnader, hotell, sevärdheter, ryggsäckar, souvenirföremål med mera.

VD Erik Dale Rundberg kommenterar:
”Riktad marknadsföring som vävs in i mobilspel förväntar vi oss kommer bli mer och mer vanligt framgent. I Backpacker® har vi en unik möjlighet att väva in denna riktade reklamen i spelupplevelsen utan att det känns konstigt eller aggressivt för spelaren/kunden. Summeringen är att vi ser mycket goda möjligheter kring att öka intäkterna som speltiteln genererar genom att utnyttja befintliga ytor i spelet till självklara annonsplatser för varumärken och företag. Vi ser med spänning fram emot vad detta kan ge för resultat.”

För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg
VD, WeAreQiiwi Interactive AB
Telefon: 0709-260 697
E-post: erik@qiiwi.com

Om WeAreQiiwi Interactive AB

Qiiwi är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås, Sverige och Nicosia, Cypern. En gemensam nämnare för Qiiwis spel är att de är kunskapsspel och baseras på någon form av problemlösning. Bolagets slogan är ”Saving the World from Stupidity”. För mer information besök www.qiiwi.com .