STOCKHOLM (Direkt) Det danska teknikföretaget Freetrailer, som inom delningsekonomin tillhandahåller släpvagnar med fokus på detaljhandelsområdet, tror på fortsatt efterfrågan på släpvagnar trots den växande e-handelstrenden där hemtransporter blir alltmer utvecklade.
Det säger Freetrailers vd och grundare Allan Sønderskov Darré i en TV-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför bolagets listning på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget). Intervjun sammanfattas nedan.
Hur tjänar ni pengar på “gratis”-släpvagnar?
“Namnet freetrailer handlar om att man gratis kan hämta en släpvagn hos någon av våra partners och använda den till dagen efter. Men om man vill vara säker på att släpvagnen verkligen finns där när man behöver den kan man boka, och i så fall betalar man en bokningsavgift. Vi rekommenderar även våra kunder att köpa en försäkring för att vara helt skyddade om något händer med släpvagnen. Vidare kommer en tredjedel av våra inkomster från våra partners i detaljhandelssektorn.”
Ni tjänar inte mycket per uthyrning. Hoppas ni på ökade intäkter per uthyrning eller ökade uthyrningsvolymer?
“Vi tjänar lite pengar varje gång på ett stort antal transaktioner. Vi kan addera nya släpvagnar och införa vår nya tekniklösning som är 100 procent självbetjäning. Den kommer att förändra användningen att släpkärrorna.”
E-handelns tillväxt kan minska behovet av transport från butik till privatperson – hur kan det påverka er affärsmodell?
“Vi fokuserar alltid på vad som händer på IT-, detaljhandels- och e-handelsområdet. För tillfället frågar sig detaljhandlare om de kan utveckla sin verksamhet exempelvis så att varan redan är packad på en släpkärra när kunden kommer. Det kommer alltid att finnas folk som inte vill betala för hemtransport och som kommer att vilja använda vår tjänst”, säger Allan Sønderskov Darré.
“Om saker och ting ändras i framtiden – varför ska det inte vara vi som gör hemtransporterna? Allt kan hända i framtiden”, tillägger han.
Foto: Johan Lind från Nyhetsbyrån Direkt intervjuar Allan Sønderskov Darré, vd för Freetrailer
Ni gör en nyemission på 14 miljoner danska kronor, motsvarande närmare 20 miljoner svenska kronor. Hur avser ni använda emissionspengarna?
"I nuläget är våra hemmamarknader Danmark, Sverige och Norge. Vi kommer att använda hälften av pengarna till marknadsföring. Nästan alla danskar vet vilka vi är. Vi vill att även alla svenskar och norrmän ska känna till våra tjänster. En fjärdedel av emissionspengarna ska gå till att fortsätta utveckla IT-plattformen. Den sista fjärdedelen används för att stärka vår balansräkning."
Antalet uthyrningar per år är lägre på era svenska och norska släpkedjor än på era danska. Innebär det en potential eller speglar det sämre marknadsförutsättningar i de länderna?
"Vi behöver marknadsföra oss mer i Sverige och Norge. Vi ökade marknadsföringen något de senaste månaderna, vilket ökade användningen med 20 procent, så trenden går i rätt riktning."
I Norge har ni begränsat gratislånetiden till 3 timmar och fått upp intäkterna med 20 procent - är det en förändring ni överväger i fler länder?
"När vi började i Norge tillhandahöll Ikea redan släpkärror gratis under tre timmar, så vi anpassade oss till vad norrmännen var vana vid. Självklart undersöker vi om man kan genomföra en sådan förändring på fler marknader."
Ni avser trefaldiga er verksamhet på era befintliga marknader, och ni är redan den aktör som har flest släpvagnar i Danmark. Kommer marknaden att kunna svälja en stor utbudsökning av antalet släpvagnar utan att uthyrningspriset går ned?
"I Sverige finns det över 881.000 registrerade släpkärror. De används dock mindre än fyra gånger per år i genomsnitt. Om vi adderar ett par tusen släpkärror i Sverige tror jag inte att det kommer att ändra hela spelplanen, så jag tror fortfarande att vi kan ha den tillväxt vi siktar på."
Är ni beroende av nyckelkunder som IKEA?
"Nej, vi har ett 30-tal partners".
Vilka typer av konkurrens möter ni?
"När man är först med en affärsmodell som vi var finns det alltid andra företag som sneglar på vad man gör. Vi kan se att vissa detaljhandelsbolag själva köper in och lånar ut släpvagnar, men det ser vi inte som en tuff konkurrens. Det räcker nämligen inte att ställa släpvagnarna på gatan och hoppas att de kommer att användas - man måste ha trafik till sin websida och vi har större volymer. Sedan finns det vissa marknadsaktörer som försöker tillhandahålla bokningssystem och släpvagnar, men de släpkärrorna används inte särskilt mycket. Vi för samtal om att ta över sådana detaljhandelskunder. Vi ser även att det kommer upp portaler där privatpersoner kan hyra ut sina släpkärror, men det är inte en gratistjänst som vår."
Hur ser ni på konkurrensen från att hemtransporter blir alltmer snabba och sofistikerade i takt med e-handelstrenden?
"Det är ingen tvekan om att detaljhandeln är mycket utmanad av e-handel. Vi arbetar för närvarande med att integrera vår service så att allt är packat i släpvagnen och kan hämtas när det passar kunden. Här passar vår teknik perfekt."
Hur tror du att affärslandskapet kommer att förändras framöver? Hur länge kommer er affärsmodell att fungera?
"Vi har under två år byggt en mycket solid IT-plattform. Ovanpå det har vi byggt en app och en låslösning som ger användarna mer kontroll. Det kommer vi att ha nytta av i framtiden och det kommer att öppna upp nya affärsmöjligheter."
Kommer era intäktskällor att se likadana ut i framtiden?
"Självklart tittar vi alltid på nya intäktsmöjligheter. Vi har frågat användarna vilka tjänster de behöver. Det kan handla om hemtransport av släpkärran eller att vi hämtar den efteråt. Det kan även handla om att e-handelsvaror levereras till en sedan hämtningsklar släpkärra."
Ni säljer släpvagnarna efter 3-5 år. Hur många procent av inköpspriset får ni tillbaka då?
"Det beror förstås på vilket skick släpvagnen är i, men det är klart att vi får in en del pengar. Vi har även samarbetat med Roskildefestivalen kring gamla släpvagnar och skapat en festival-släpvagn med inbyggd Ikea-säng, fönster, säkerhetsskåp och ett tält så att man kan sova utanför."
Hur många släpvagnar går sönder eller försvinner?
"Omkring 12-15 stycken av våra släpvagnar i Danmark stjäls varje år. Som tur är ringer folk ofta och säger att det står en övergiven släpvagn någonstans och så kan vi hämta den. I slutänden är det kanske 3-4 släpvagnar som verkligen försvinner."
Ni avser expandera till Finland, Tyskland och Beneluxländerna. Vad tittar ni på när ni bedömer om ni ska expandera till ett nytt land?
"Vi tittar mycket på invånarnas förmåga att ta till sig elektroniska betalningslösningar såsom kreditkort och användningen av smarta telefoner. Bilarna behöver även ha dragkrok. När minst 10-15 procent av bilarna har dragkrok ser vi en marknadsmöjlighet för oss. Andelen danska bilar som har dragkrok har för övrigt stigit från 11 till 42 procent sedan vårt inträde."
Tyskar gillar kontantbetalning. Hur ska ni hantera det?
"Tyskar älskar kontanter, ja. De använder dock även fakturor och betaltjänsten Pay-Pal. Det kan vi integrera i vår lösning, så vi räknar inte med några problem kring det."
Ni har finansiella mål för försäljnings- och resultattillväxten de närmaste åren. Vilka är era största utmaningar för att nå dem?
"För tillfället har vi en omsättning runt 30 miljoner danska kronor med nuvarande affärsmodell. Vi är övertygade om att resan vi är på och de kunder vi kan se i vår pipeline innebär att vi antagligen kommer att uppnå vårt mål om kraftig tillväxt. Vi tror att vårt införande av elektroniska lås kommer att förändra spelplanen."
Teckningsperioden i Freetrailers nyemission pågår mellan den 14-29 maj. Teckningskursen är 4:50 danska kronor per aktie. Bolagsvärderingen före emissionstillskottet är 27,4 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 38 miljoner svenska kronor.
Hela TV-intervjun kan ses på: https://www.youtube.com/watch?v=Uu4DD_IMCZs