Qiiwi meddelar idag att bolagets nya match-3-spel under det globalt välkända varumärket Hell’s Kitchen kommer att inleda sin globala lansering den 30 april 2020. Speltiteln har befunnit sig i en global mjuklansering sedan slutet av november 2019 och uppvisar starka nyckeltal. Speltiteln är den första som Qiiwi skapar inom sitt verksamhetsområde ”Branded Games” och det första tillsammans med ITV Studios Global Entertainment. Realityserien Hell’s Kitchen har lanserats i över 20 länder så som Australien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA. Den amerikanska versionen är såld över hela världen och har hittills producerats i 19 säsonger i USA varav nästa säsong planeras att startas sändas till sommaren.
Hell’s Kitchen inleder sin globala lansering den 30 april 2020:
Qiiwi meddelar idag att bolagets nya match-3-spel under det globalt välkända varumärket Hell’s Kitchen kommer att inleda sin globala lansering den 30 april 2020. Speltiteln har befunnit sig i en global mjuklansering sedan slutet av november 2019 och uppvisar starka nyckeltal. Speltiteln är den första som Qiiwi skapar inom sitt verksamhetsområde ”Branded Games” och det första tillsammans med ITV Studios Global Entertainment. Realityserien Hell’s Kitchen har lanserats i över 20 länder så som Australien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA. Den amerikanska versionen är såld över hela världen och har hittills producerats i 19 säsonger i USA varav nästa säsong planeras att startas sändas till sommaren.
Marknadsfokus:
Målsättningen för Qiiwi och ITV är att via traditionell användarförvärvshantering (User Acquisition) primärt växa speltitelns spelarbas i USA som är hemmamarknaden för Hell’s Kitchen. Utöver detta kommer fokus ligga på Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Kanada och Ryssland. Hell’s Kitchen är fullt lokaliserat och översatt till sju språk (engelska, franska, italienska, tyska, spanska, ryska och portugisiska).
Qiiwi kommer även tillsammans med ITV att genomföra en rad marknadsföringsaktiviteter för att maximera de möjligheter som finns för att skala speltiteln via de existerande nätverken hos Hell’s Kitchen och ITV samt flertalet andra samarbetspartners.
Om spelet:
I match-3-spelet Hell’s Kitchen följer spelaren karaktären Olivia som alltid haft en dröm om att bli kock. Efter att ha vunnit TV-showen Hell’s Kitchen får hon möjligheten att förverkliga sin dröm i sin egna Hell’s Kitchen-restaurang. Utav Hell’s Kitchens representanter får Olivia den ultimata utmaningen: ”Att förvandla ett förfallet restaurangområde till den glans som en Hell’s Kitchen-restaurang förtjänar!”
Spelet väver på ett effektivt sätt in så kallade metagaming-element i spelflödet. Spelarens framgång i match-3-nivåerna gör att spelaren kan ta sig vidare i berättelsen vilket bland annat innebär att renovera, dekorera och bygga sin restaurang.
Neil Bowler Controller of Games ITV kommenterar:
“We’ve been very impressed by the progress of the Hell’s Kitchen game and the Qiiwi team’s professionalism and commitment over the last few months. Our teams are working hard together on exciting new promotion plans, as we look to connect the game with other Hell’s Kitchen partnerships. Now we’re ready to scale the game and reach a global audience, we’re looking forward to seeing what we can achieve together.”
Erik Dale Rundberg VD Qiiwi kommenterar:
“Vi tar nu nästa spännande steg för vårt nya match-3-spel Hell’s Kitchen och inleder den globala lanseringen för speltiteln efter en ca 5 månader lång global mjuklansering. Hell’s Kitchen har under denna period polerats, optimerats och fått mer innehåll. Spelet uppvisar starka nyckeltal avseende kvarhållning och engagemang och vi ser även en stark långsiktig monetisering vilket ger oss goda förutsättningar för att lyckas öka speltitelns intäkter markant med högre understödjande marknadsföringsbudgetar.
Tillsammans med ITV kommer vi att fokusera på att växa speltitelns spelarbas inledningsvis i USA som är hemmamarknaden för Hell’s Kitchen. Spelet presterar dock starka nyckeltal på flertalet marknader vilket ger oss goda förutsättningar att även lyckas med en global uppskalning på flertalet marknader.
Vi är nu stolta över att kunna inleda den första global lanseringen av ett spel inom affärsområdet ”Branded Games”. Framöver kommer vårt Hell’s Kitchen-team fortsatt arbete med att addera utökat innehåll, nivåer samt säsongsaktiviteter för att engagera spelare och maximera livstidsvärdet per spelare.”
För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg VD, WeAreQiiwi Interactive AB
Telefon: 0709 26 06 97
E-post: erik@qiiwi.com
Om WeAreQiiwi Interactive AB
Qiiwi är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås, Sverige och Nicosia, Cypern. Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot ”Casual Gamers” inom genrerna Trivia, Match-3, Word/Puzzle och Arcade. Bolagets slogan är ”Adventures for Everyone”