Influencersyskonens sminkbolag Hickap växlar upp med Streamify – “Satsar på Live Shopping”

Hickap är skönhetsmärket som startades av influencersyskonen och entreprenörerna Emil och Wilma Holmqvist. Nu väljer de Streamify som leverantör av plattform för Live Shopping. Målet med Live Shopping är att skapa mer engagerande innehåll i sin e-handel, öka närheten till kunder och växa globalt.

– ”Live Shopping i Hickap’s e-handel är den perfekta kanalen för att knyta våra kunder närmare och för att vinna nya. Via Live Shopping kan vi bjuda in följare och tittare till vår värld, där live shopping-eventen blir som ett härligt “kompis-häng” du inte vill missa” – Wilma Holmqvist, Co-Founder Hickap.

Egen e-handel & återförsäljare som Lyko

Hickap har idag en egen e-handel och återförsäljare som bland annat Lyko. Planen är att göra Hickap till den självklara smink och skönhetsdestinationen. Med Live Shopping från Streamify vill de skapa mer rörligt innehåll i sin e-handel, öka tillgängligheten till sina kunder och interagera med sin målgrupp via ett format de tror på.  

– “Kan vi hålla underhållande live-event med högt utbildningsfokus tror vi att kundlojaliteten kommer på köpet och att även försäljningen kommer öka. Både i livesändningarna och on-demand”, – Wilma Holmqvist, Co-Founder Hickap.

Historien om Hickap

Hickap har sedan start gått som tåget. Under namnet Wilmas Beauty inspirerade och guidade Wilma Holmqvist följare på Youtube i makeup och skönhet. 2014 startade de tillsammans e-handeln Wilmas Beauty som erbjöd sminkborstar av hög kvalité till ett bra pris, och där deras gemensamma följarskara på sociala medier blev en bra plattform för att introducera produkterna. 

2016 bytte de varumärkesnamn till Hickap och 2020 gick Svenska Krämfabriken in som investerare i bolaget för att ge Hickap förutsättningarna att bli ett globalt skönhetsmärke. 

Live Shopping för kundvård & service

Bara i år har Hickap släppt flera nya produkter inom sminkverktyg, hudvård, läppar och parfym – vilket i sin tur genererar nya kunder, större intresse för varumärket och fler frågor. Och för att hantera frågorna och underlätta för kunder kommer de att styra vissa live shopping-event mot att hantera produktfrågor och kundserviceärenden.

– “I samband med produktsläpp vill vi också använda kanalen för att besvara frågor och addera mer information kring produkterna – istället för att frågorna kommer in till oss via kundservicemailen”, Emil Holmqvist, CEO & Co-Founder Hickap.

Satsar på TikTok & Live Shopping

Genom att befinna sig på plattformar där deras kundgrupp vistas dagligen, kan Hickap kommunicera på ett relevant sätt och få effektiva resultat. Bolaget har nått stora framgångar på plattformen TikTok där de fokuserat på underhållande videos med skönhetstips, hacks och guider kring deras produkter. Och satsningen på Live Shopping kommer att följa samma strategi. Koncepten och videoformatet är något de tror på. Med satsningen på Live shopping på egen sajt kan de styra tittarna till att stanna längre på hemsidan och spendera mer tid med varumärket. Något de ser kan vara utmanande på sociala medier.

“I vår e-handel blir inte våra kunder störda av annat innehåll på samma sätt som i sociala medier. I Live Shoppingen på egen sajt får vi kundens fulla uppmärksamhet istället som på TikTok där nästa underhållande klipp bara är ett klick bort”. – Wilma Holmqvist, Co-Founder Hickap.

– “Vår strategi för kommunikation och marknadsföring har alltid varit att vara snabbfotade och testa nya trender. Vi tror på att diversifiera oss i vår marknadsföring och att kommunicera mer genuint och personlig med vår målgrupp”. – Emil Holmqvist, CEO & Co-Founder Hickap.

Äkta innehåll går hem hos målgruppen

Via Live Shopping får tittare och kund något äkta och riktigt, vilket gör att transparensen som formatet erbjuder når fram på ett annat sätt till målgruppen. Det, i sin tur, positionerar Hickap som mer personligt och genuint – precis som personerna bakom varumärket.

– “Konsumenten idag, och den yngre målgruppen, är ute efter något mer äkta och underhållande. Därför tror vi att Live Shopping kan öppna upp den transparensen och äktheten våra kunder vill ha kring vårt varumärke”. Wilma Holmqvist, Co-Founder Hickap.

Hickaps framgång med rörligt innehåll

Hickap har den högsta rörelsemarginalen av alla influencer brands i Sverige och är ett bolag inom skönhetsbranschen där videoinnehåll och influencer marketing haft huvudroll i marknadsföringsstrategin. Som tillägg till de kanaler de idag använder för att kommunicera med sin målgrupp, är målet med Live Shopping att bygga ett videobibliotek av utbildande och inspirerande rörligt content som ökar trovärdigheten och lojaliteten till varumärket.

Hickap har förnyat avtalet med 12 månader för sin användning av Streamify Professional. Avtalet kommer inte att ha betydande effekter på årsresultatet.

 

För mer inforamtion om Streamify, vänligen kontakta:
Anna Björkeryd, CMO
Phone: +46 72-313 04 90
Email: anna@streamify.io

Om Streamify
2019 lanserades den internationellt skalbara plattformen Streamify – en unik digital plattform som gör det möjligt för alla att sälja produkter via Live video shopping och pay-per-view-biljetter genom livesändningar.
Streamifys aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen STREAM, och aktiens ISIN-kod är SE0015244462. Mer information finns på www.streamify.io och www.spotlightstockmarket.com.