IPO: TECKNA KONJUNKTURKÄNSLIGA BÅTTILLVERKAREN NIMBUS – AFV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Affärsvärldens analystjänst IPO-guiden ger läsarna rådet att teckna aktier i båttillverkaren Nimbus inför noteringen på Nasdaq First North.

“Nimbus är ett konjunkturkänsligt bolag i en för tillfället mycket god marknad”, skriver Affärsvärlden som tror att noteringen blir rejält övertecknad.

Enligt analystjänsten bör 2021 bli ett kanonår för bolaget med en fylld orderbok. Frågan är dock hur hög värderingen kan bli givet den höga konjunkturkänsligheten, resonerar Affärsvärlden.

Värderingspotentialen några år ut är relativt beskedlig i Affärsvärldens relativt försiktiga huvudscenario, heter det.

“Vårt råd blir att teckna aktien i förhoppning om en kursuppgång initialt och/eller under 2021. Om det är motiverat att äga aktien långsiktigt är vi mer osäkra på”, skriver IPO-guiden.

Den internationella expansionen blir avgörande när den svenska båttillverkaren Nimbus ska fortsätta växa snabbare än båtmarknaden i stort, sade nyligen Nimbus vd Jan-Erik Lindström i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

En högre andel rörliga kostnader som kan skalas ned i kristider och hög soliditet är även viktigt för att undvika att hamna i finansiella problem som bolaget gjorde efter förra finanskrisen, anser Jan-Erik Lindström.

Nimbus tillverkar motorbåtar i plast och aluminium. Bolaget har sju varumärken, däribland Nimbus, Aquador och Flipper. Omsättningen var cirka 1 miljard kronor under 2020.

Koncernen arbetar företrädesvis via återförsäljare. Norden är företagets största marknad, följt av Europa. På senare år har även expansion skett i Nordamerika.

Att få tag på riktigt duktiga återförsäljare och partners till en relativt tekniskt komplex produkt ser Jan-Erik Lindström som den största utmaningen för att lyckas med den internationella expansionen.