Efter januari månad ser vi en nettominskning i pipeline, vilket innebär att bolaget avskrivit fler potentiella leads än det tillkommit nya. Bakgrunden till nettominskningen är att de leads som passerat 12 månader och där vi inte kan få in ny data på om den är fortsatt aktuell avskrivs. Under januari fick Hoodin in kunder från 2 länder där vi tidigare inte haft aktiva kunder, varav en kund har sitt säte i Belgien och den andra i Kanada. Efter perioden så sammanställs nettoändringen till ca -1,5% för Life Science.
För att se tillhörande grafer så rekommenderas ni att se bifogad pdf eller besöka https://www.hoodin.com/ir-news
För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin. Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.
Januari 2023 – Life Science (Ackumulerat )
Under perioden var nettoändringen av antalet licenser som förväntas användas de kommande 12 månaderna cirka -1,5 procent jämfört med december och minskade från 1757 till 1733. Under perioden bearbetades främst företag där det finns etablerade dialoger men även en ökande inflöde av nya dialoger jämfört med månaden innan.
Januari 2023 – Övriga industrier (Ackumulerat )
Inom övriga industrier noteras ingen förändring för perioden och står kvar på 129. Lösningar från Hoodin som riktas gentemot övriga industrier är lösningar för Software, Public Sector, Finance och Tourism. Vi har under perioden lagt mest focus på life science vilket resulterar i mindre rörelser i pipeline.
”Även om januari innebar en marginell nettominskning i vår pipeline så bedömer jag att affärsläget är väsentligt bättre för oss nu än tidigare. De klargöranden som kom i december avseende MDR / PMS och life science branschens uppvaknande avseende digitala verktyg har inneburit en klar ökning av inkommande intressenter som vill testa och utvärdera Hoodin för sin verksamhet. Att vi vinner kunder på en internationell marknad och i nya länder är mycket positivt. Ju fler positiva kunder och referenser vi har, desto enklare går det att vinna nya kunder.
Under januari har vi arbetat med att vässa våra interna processer för att minska customer acquisition cost (CAC), vilket gör att vi behöver spendera mindre mantid per vunnen kund. Vi har även släppt en uppdaterad version av plattformen som mottagits mycket positivt av marknaden.
Sammanfattningsvis så ser vi januari som en mycket god start på året och goda förhoppningar om att öka vår försäljning löpande.” Marcus Emne, VD Hoodin
Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin
Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:
Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.
Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.
Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com
Hemsida: www.hoodin.com
Om Hoodin AB
Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.
Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr.
Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt.