Magasin- och tidningsappen Readly har sammanställt sin årliga rapport med globala och svenska lästrender för 2024. Årets insikter visar att 442,000 digitala utgåvor har lästs 170 miljoner gånger på plattformen, och globalt ökade läsningen markant inom kategorierna Mode & Skönhet (+24%), Korsord & Sudoku (+22%) samt Nyheter & Politik (+16%). Den genomsnittliga prenumeranten tillbringar 9 timmar per månad på att läsa innehåll i appen.
Globala siffror visar att Kändisar & Underhållning, Livsstil samt Bilar & Motor fortsätter att vara de mest populära kategorierna på Readly. Under 2024 har följande kategorier ökat mest: Nyheter & Politik (+15%), Konst & Kultur (+14%), Ekonomi & Affärer (+12%), Trädgård (+9%), Livsstil (+8%), Inredning & Arkitektur (+8%) och Hem & Renovering (+7%). I Sverige ser fördelningen lite annorlunda ut – de mest lästa kategorierna är Livsstil, Kändisar & Underhållning och Inredning & Arkitektur.
– Stora globala händelser påverkar vilken typ av innehåll vi läser och vår data bekräftar en ökning av läsande generellt och särskilt inom kategorin Nyheter & Politik under detta supervalår. Samtidigt ökar spridningen av falska nyheter och därför är vi extra stolta över att vårt växande innehåll som hjälper människor att bli mer informerade och engagerade i sin omvärld, säger Daniel Hamrin, Nordic Content Lead på Readly.
Den nya omslagsstjärnan: husdjuret
Medan geopolitiska konflikter och supervalåret lockat till läsning genom förstasidor med exempelvis Putin, Trump och Netanyahu har en ny omslagsstjärna gjort entré – husdjuret. Hundar och katter har för första gången tagit plats på förstasidorna inom mode-, affärspress och livsstilsmagasin.
– Under pandemi-åren var det många som skaffade husdjur och nu ser vi flera exempel på hur hundar och katter inte bara omskrivs som exempelvis sällskap och hobby inom djurkategorin, utan även skildras som en del av vår stil och identitet samt en varelse vi har mycket att lära av från titlar i kategorierna Mode & Skönhet, Livsstil och Ekonomi & Affärer, säger Daniel Hamrin.
Mental hälsa i fokus
Mental hälsa, särskilt inom sport- och underhållningsbranschen, har lyfts på olika sätt i tidningar under 2024. Flera tidningar har satt ljuset på samhällets ökade fokus på välmående och dess ekonomiska påverkan. Flera kändisar och framträdande ledare har delat med sig av sina utmaningar med mental hälsa i media. Sportbladet gjorde en uppföljande intervju med fotbollsspelaren Linnea Prambrant som berättade om en tuff tid med sår och läkande. Tidningen Café intervjuade stjärnkrögaren Tommy Myllymäki som berättar om sin erfarenhet av att vara nära utbrändhet och faran i att bli avtrubbad.
Plattan varvas med mobilen för olika lästillfällen
Readlys trendrapport innehåller för första gången en analys av vilken typ av skärm som används för läsning av artiklar respektive hela utgåvor. Datan visar att artikelläsning är vanligare i mobilen jämfört med i surfplattan. Allt fler artiklar går även att lyssna på och det totala globala utbudet av uppgår idag till cirka 40,000 ljudartiklar.
– Vi arbetar med att utöka antalet mobilanpassade artiklar för att stärka användarnyttan i mobilen. Satsningen på ljudartiklar som skett under året, driver också användningen i mobilen. Sammantaget skapar vi fler tillfällen för användaren att växla mellan mobilen och surplattan och därmed kunna konsumera ännu mer tidnings- och magasininnehåll, säger Daniel Hamrin.
Svenska lästrender på Readly 2024:
- Svenska läsare har läst 38 miljoner utgåvor (både magasin och dagstidningar)
- 14% av alla lästa utgåvor är utländska
- Läsning av magasin: surfplattan (80%), mobilen (20%)
Läsning av dagstidningar: surfplattan (84%) och mobilen (16%) - Könsfördelning:
- Magasin: 58% kvinnor och 42% män
- Dagstidningar: 57% män och 43% kvinnor
- Topplistan: de 10 kategorierna som ökade mest under året
- Familj & Förälder (+73.2%)
- Hem & Renovering (+72.4%)
- Mode & Skönhet (+32.6%)
- Historia (+29.1%)
- Korsord & Sudoku (+25.7%)
- Hobby & Samlande (+25.1%)
- Konst & Kultur (+24.1%)
- Pyssel & DIY (+17.6%)
- Inredning & Arkitektur (+17.2%)
- Trädgård (+16.7%)
Läs rapporten i sin helhet:
https://corporate.readly.com/files/Documents/Reports/2024_Readly_Trends_Report.pdf
För ytterligare information eller förfrågningar, vänligen kontakta:
Rosalin Örnefalk, PR Manager, Readly rosalin.ornefalk@readly.com
Om Readly
Readly är en marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin och dagstidningar. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 8 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 000 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2023 uppgick omsättningen till 663 MSEK. För mer information, besök https://corporate.readly.com