LYKO: OCYKLISK VERKSAMHET SKA LEVERERA LÅNGSIKTIG TILLVÄXT – VD

STOCKHOLM (Direkt) Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko, som är på väg att ta steget in på First North, hoppas att med en konjunkturokänslig verksamhet kunna leverera en långsiktig tillväxt på 15-20 procent årligen.

Det säger bolagets vd Joanna Hummel i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Lyko beskriver sin verksamhet som en ocyklisk och konjunkturokänslig.

“Tittar vi tillbaka ett antal år bakåt så var det bara 2008 som inte hade tillväxt för skönhetsmarknaden totalt sett, då den backade 1 procent”, säger Joanna Hummel.

Det man kunde se då var att kundernas kvitton ändrade karaktär.

“Snittkvitton i belopp var ungefär desamma, men de köpte lägre prispunkter men plockade på sig fler i antalet”, säger hon.

“Det sista man vill släppa är fasaden. Det finns ganska många undersökningar som visar att i tuffa tider rent ekonomiskt blir folk ännu mer måna i att sköta sitt yttre”, säger hon.

I dagsläget kommer ungefär lika stor del av Lykos försäljning från fysiska butiker som från näthandeln, ett förhållande som inte kommer hålla i sig.

“Om tre år är det snarare 60/40 (60 procent näthandel), just nu ser vi väldigt starka tillväxttal i nätverksamheten, starkare än våra planer”, säger hon.

Segmentet Lyko Online, hade en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 42 procent under perioden 2012 till 2016. Motsvarande siffra för den fysiska delen, Lyko Retail, hade en tillväxttakt om 30 procent.

Huvudsaken för Lyko i dagsläget är dock inte fördelningen mellan näthandel och fysiska butik, menar Joanna Hummel, utan att bolaget “har ett DNA” både från fysiska butiker och näthandel.

“Från samgåendet med Bellbox har vi personer som jobbar med fysiska butiker och som tillåts ha fokus på det och en affärsmodell som är anpassad för fysisk retail. Sen har vi andra personer som jobbar fult fokuserat på online-verksamhet och har de verktygen och den affärsmodell som krävs för att driva den. Det skulle jag säga är mer unikt”, säger hon.

Andra större detaljhandelsbolag inom samma segment är fysiska men ska gå mot näthandel och gör det med den affärsmodell som man kan – som inte är anpassad för den nya kanalen, säger Johanna Hummel.

“Att försäljningen är 50-50 är sekundärt, det primära är att vi låter bolaget vara kanaloptimalt”, säger Lykos vd.

Runt 5 procent av omsättningen utgörs också av tjänstesegmentet, alltså hårvårdsbehandlingar eller annat, som är en förutsättning för Lykos möjlighet att erbjuda professionella hårvårdsprodukter – en modell som enligt Joanna Hummel innebär att större näthandelsaktörer som Boozt eller Zalando inte utgör något direkt hot mot Lyko.

“Det är självklart att andra aktörer kommer ta en del av kakan när de går in i kategorin, men vår grund är den professionella hårvården. För att kunna erbjuda den måste du erbjuda behandlingar, så när andra går in är det i andra kategorier”, säger Joanna Hummel.

“Efterfrågan på produkterna skapas ute hos frisörerna. Vi tar in produktförsäljningen även om införsäljningen sker hos frisören. Om frisörerna märker att det kommer in en stor onlineaktör skulle de plocka bort produkterna från sina hyllor. Det är varumärkena livrädda för och kommer aldrig gå en väg som gör att frisörerna blir provocerade”, säger hon.

I samband med noteringen tar Lyko in omkring 223 miljoner kronor. Emissionspengarna är tänkta att gå till att återbetala den säljrevers som bolaget ställde ut till Bellbox i samband med sammanslagningen med Lyko.

“Beroende på var i resultaträkningen man tittar så slår räntekostnaden på lånet väldigt hårt. Det är viktigt att man får en förståelse för att verksamheten är lönsam och är väldigt sund. Tyvärr ligger lånet och påverkar, men det är mer av en finansiering eller ägarfråga än något annat”, säger Joanna Hummel.

För 2016 redovisade Lyko totala intäkter om 658 miljoner kronor och ebitda på 52 miljoner kronor, motsvarande en ebitda-marginal på 7,9 procent, vilket enligt Joanna Hummel “är en ganska rimlig nivå även för 2017”.

Under första tre kvartalen 2017 redovisade Lyko totala intäkter på 535 miljoner kronor och en ebitda på 32 miljoner med en ebitda-marginal på 6,4 procent.

Målsättningen är att bolagets totala intäkter ska växa med i genomsnitt 15-20 procent årligen och att på lång sikt uppnå en ebitda-marginal på 10 procent.

“Det är både en del skalfördelar men också en ökad automatisering i vår logistiklösning som ligger någonstans 24 månader framåt”, sade hon.

Sedan andra kvartalet i år har Lyko bearbetat den norska marknaden “på ett framgångsrikt sätt”, en marknad bolaget fortsätter bearbeta. Lyko tittar också på expansion i Finland.

“Fördelen med Finland är att vi precis som för Norge och Sverige kan varuförsörja via centrallager i Vansbro”, säger hon.

Bolaget tittar också på att bredda erbjudandet inom nya kategorier som hälsokost inom området “inre skönhet” och tittar mot en del märken inom hudvård som bara får säljas på bolag som är registrerade som apotek.

Teckningskursen är 50 kronor vilket ger ett börsvärde på 766 miljoner kronor. Teckningsperioden löper ut den 8 december och första handelsdag på First North Premier är beräknad till den 12 december.

Swedbank Robur Fonder och Länsförsäkringar Fondförvaltning är ankarinvesterare och har åtagit sig att teckna aktier till ett värde om 90 miljoner kronor, eler 37 procent av totala antalet aktier i erbjudandet.

Familjen Lykoi har för avsikt att stå kvar som största ägare på lång sikt och säljer inga aktier i erbjudandet.

Inför noteringen har bland annat analystjänsten SvD Börsplus givit råd att teckna. Börsplus pekar bland annat på en enligt dem låg värdering som “går att räkna hem även med rätt så konservativa antaganden” och en långsiktig ägare i familjen Lyko som inte säljer aktier i samband med noteringen.

Även Privata Affärer ger rådet teckna.

“Sammantaget är det här en aktie som tillväxtjägare kan teckna. Hårvårdsbolaget kanske inte är något klockrent klipp, men det blir sannolikt ingen hårresande historia utan tvärtom”, skriver tidningen.