Nattaro Labs AB offentliggör delårsrapport 2, 2024

Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB offentliggör härmed delårsrapport för perioden april – juni 2024. Rapporten i sin helhet finns bifogad som dokument samt på Bolagets hemsida (www.nattarolabs.com). Nedan följer kommentar och sammanfattning av rapporten.

VD Carl-Johan Gustafson kommenterar

Under första halvåret 2024 har Nattaro Labs fortsatt stärka förutsättningarna för internationell tillväxt med aktiviteter på utvalda europeiska marknader. Försäljningen i Europa utanför Sverige ökar med 97% jämfört med motsvarande period 2023.

Sverige är fortfarande vår största enskilda marknad, men försäljningen i Europa ökar stadigt i enlighet med vår internationella tillväxtstrategi. Hemmamarknaden utgör dock fortfarande en betydande del av den totala omsättningen. En lägre försäljning av Nattaro Safe på golvlister till den svenska fastighetsmarknaden, en effekt av byggkrisen, dämpar därför den totala försäljningsökningen under perioden.

Som ett led i vår internationaliseringsstrategi har Nattaro under året investerat i en flerspråkig hemsida för att förbättra sökbarheten på våra fokusmarknader i Europa och för att stödja våra internationella samarbetspartners. Idag finns material på svenska, engelska, franska, spanska och tyska, vilket inte bara ökar den organiska trafiken till vår sida, utan även skapar bättre förutsättningar för att genomföra riktade och effektiva marknadsföringsinsatser mot våra målgrupper.

I Europa erbjuder länder som Frankrike, Spanien och Storbritannien en större marknadspotential än Sverige. Deras högre befolkningstäthet, intensiva urbanisering och omfattande turism bidrar till omfattande problem med vägglöss. I takt med att vägglusproblemet eskalerar, ökar också kostnaderna, särskilt för besöksnäringen som söker efter nya strategier och innovativa lösningar. Nyckeln till framgång ligger i tidig upptäckt samt förebyggande och proaktiva åtgärder.

Hotellmarknadens potential kompletteras idag även av en allt större uthyrning av privatbostäder, vilket har medfört att många uthyrningsvärdar drabbas av vägglöss. Airbnb uppskattas ha minst 4 miljoner aktiva annonser globalt. I Europa har London över 80 000 korttidsuthyrningar, och turiststäder som Paris, Barcelona och Berlin ligger också i topp när det gäller antalet aktiva Airbnb-listningar. Detta växande problem med vägglöss skapar inte bara oro inom den traditionella besöksnäringen, utan sprider sig även till konsumentmarknaden. Genom att öka tillgängligheten via europeiska e-handlare vill vi möta den växande efterfrågan på förebyggande skydd från privata uthyrningsvärdar.

Lanseringen av vårt nya förbättrade doftbete tar oss närmare nya intäkter. Nattaro har identifierat en affärsmöjlighet i den ökande användningen av uppkopplade övervakningsfällor inom skadedjursbranschen. Vårt patenterade doftbete utgör en avgörande nyckelkomponent för vägglusfällor riktade mot hotellmarknaden. Tack vare den nya tekniken i vårt förbättrade doftbete kan vi dessutom förlänga tiden doftbetet är aktivt och har därmed möjlighet att leverera de långtidsverkande produkter som krävs för uppkopplade vägglusfällor. Ambitionen är att ingå minst ett samarbetsavtal inom det närmaste året med en internationell partner för uppkopplade vägglusfällor.

Sammanfattningsvis indikerar flera faktorer från första halvåret att vår nuvarande strategi leder oss i rätt riktning. Vi har etablerat en stark grund för fortsatt utveckling och med vårt unika erbjudande och de globala möjligheterna ser vi med förväntan fram emot Nattaro Labs framtid.

Andra kvartalet 2024-04-01 – 2024-06-30

  • Koncernens omsättning uppgick till 1 153 TSEK (1 138) för andra kvartalet, vilket innebar en ökning med 1 %. Moderföretagets omsättning uppgick till 1 207 TSEK (1 173), vilket innebar en ökning med 3 % i jämförelse med samma period föregående år.
  • Koncernens intäkter uppgick till 1 457 TSEK (1 380) för andra kvartalet, vilket innebar en ökning med    6 %. Moderföretagets intäkter uppgick till 1 456 TSEK (1 417), vilket innebar en ökning med 3 % i jämförelse med samma period föregående år.
  • Koncernens resultat efter skatt för andra kvartalet uppgick till -1 543 TSEK (-1 118).      Moderföretagets resultat efter skatt uppgick till -1 500 TSEK (-1 057).
  • Resultat per aktie* för bolaget uppgick till -0,09 SEK (-0,13) före utspädning, -0,09 SEK (-0,13) efter utspädning.
  • Koncernens soliditet uppgick till 70 % (73 %). Moderföretagets soliditet uppgick till 72 % (75 %).
  • Koncernens bruttovinst uppgick till 71 % (76 %). Moderföretagets bruttovinst uppgick till 73 % (75 %)

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

*Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Per 2024-06-30 uppgick totalt antal aktier till 20 233 624.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER 2024-04-01 – 2024-06-30

  • Som ett led i pågående internationalisering publicerar bolaget sin hemsida på såväl franska som spanska.
  • Anna Hansen och Jacob Laurin har ersatt Anders Nilsson och Carl-Magnus Hansson som ordinarie ledamöter i styrelsen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • Baserat på Europeiska kemikalieinspektionens (ECHA) unionsgodkännande 2022 för Bolagets kiselgurtejp Nattaro SafeTM har Nattaro erhållit nationell registrering för produkten i Tjeckien.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
carl-johan@nattarolabs.com

_____________________________________________________________________________

Om Nattaro Labs AB

Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com