NIMBUS: AKTIEN UPP 25% I PREMIÄREN PÅ FIRST NORTH

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den svenska båttillverkaren Nimbus aktie var efter fem minuters debuthandel på Nasdaq First North upp 25 procent till 65 kronor. Då hade avslut gjorts mellan 64 och 72 kronor.

Teckningskursen var 52 kronor i det aktieerbjudande som Nimbus genomförde inför noteringen.

Erbjudandet blev “kraftigt övertecknat”, uppgav bolaget inför handelsstarten. Enligt båttillverkaren har intresset för erbjudandet varit mycket stort bland svenska och internationella institutionella investerare och allmänheten i Sverige, Norge och Finland.

“Det är med mycket stolthet vi de senaste veckorna har presenterat Nimbus Group för ett stort antal investerare, och vi gläds åt att intresset för bolaget är så stort. I och med noteringen av bolaget tar vi nästa steg i Bolagets utveckling och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam tillväxt”, skrev vd Jan-Erik Lindström i ett pressmeddelande på morgonen.

Erbjudandet bestod både av aktier från befintliga aktieägare och av nytryckta aktier som tillför bolaget 200 miljoner kronor. Flera fonder hade åtagit sig att förvärva aktier i erbjudandet.

Den internationella expansionen blir avgörande när Nimbus ska fortsätta växa snabbare än båtmarknaden i stort, sade Jan-Erik Lindström nyligen i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av aktien.

En högre andel rörliga kostnader som kan skalas ned i kristider och hög soliditet är även viktigt för att undvika att hamna i finansiella problem som bolaget gjorde efter förra finanskrisen, anser Jan-Erik Lindström.

Nimbus tillverkar motorbåtar i plast och aluminium. Bolaget har sju varumärken, däribland Nimbus, Aquador och Flipper. Omsättningen var cirka 1 miljard kronor under 2020.

Koncernen arbetar företrädesvis via återförsäljare. Norden är företagets största marknad, följt av Europa. På senare år har även expansion skett i Nordamerika.

Att få tag på riktigt duktiga återförsäljare och partners till en relativt tekniskt komplex produkt ser Jan-Erik Lindström som den största utmaningen för att lyckas med den internationella expansionen.

https://youtu.be/95gFZCcrYdg

image

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Nimbus vd Jan-Erik Lindström till höger.




Johan Lind +46 8 5191 7954 Nyhetsbyrån Direkt