Efter mars månad noteras den största nettoökning i pipeline sedan november förra året. Ökningen för perioden beror dels på att företag inom Medtech visar en ökad efterfrågan på att investera i verktyg som effektiviserar deras arbete med att bevaka och hämta in information / data, men även som ett resultat och ökat intresse av Hoodin efter lanseringen av Ai driven funktion för att analysera och summera resultatet från bevakningar. Efter perioden så sammanställs nettoökningen till ca 4,6% för affärsområdet Life Science.
För att se tillhörande diagram så rekommenderas ni att ta del av bifogad pdf eller besöka: https://www.hoodin.com/ir-news
För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin. Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.
Mars 2023 – Life Science (Ackumulerat )
Under perioden var nettoändringen av antalet licenser som förväntas användas de kommande 12 månaderna cirka 4,6 procent mer jämfört med månaden innan och ökade från 1762 till 1842. Under perioden bearbetades främst företag där det finns etablerade dialoger men även en ökande inflöde av nya dialoger jämfört med månaden innan.
Inom övriga industrier noteras ingen förändring för perioden och står kvar på 128. Lösningar från Hoodin som riktas gentemot övriga industrier är lösningar för Software, Public Sector, Finance och Tourism. Vi har under perioden lagt mest focus på life science vilket resulterar i mindre rörelser i pipeline.
”Bra fart i det mesta under mars månad även om nyheten kring Ai kom sent under perioden så har den en bidragande orsak i det ökade intresset kring Hoodin som verktyg för att bevaka eftermarknaden inom life science. Vi har under perioden även startat flertalet projekt tillsammans med partners, bland annat med en amerikansk partner som under senvåren kommer att introducera Hoodin till alla sina kunder, viket för sig om ca 80 företag. Liknande kampanjer har vi haft för avsikt att även genomföra tidigare, men pga de oklarheter kring MDR som förekommit under 2022 så har de varit svåra att genomföra.
Det har varit ett mycket positivt gensvar avseende lanseringen av vår AI modul för att analysera, summera och översätta (översättning av innehåll från alla språk till engelska) och vi är övertygade om att vår första steg in i AI världen kommer ge en ännu mer stärkt position på marknaden” Marcus Emne, VD Hoodin
Läs mer om Hoodin + AI här: https://www.hoodin.com/post/hoodin-openai-true
Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin
Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:
Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.
Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.
Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com
Hemsida: www.hoodin.com
Om Hoodin AB
Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.
Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr.
Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt.