Q2 Lohilo Foods AB (publ): Förbättrad lönsamhet trots svagare tillväxt och stora omvärldseffekter

April – Juni 2022

  • Nettoomsättningen minskade med -9,4 procent till 67 175 TSEK (74 133). Minskningen i andra kvartalet rensat för effekten av det avslutade Nick’s avtalet är -6,1 procent.
  • Till följd av ökade produkt- och fraktkostnader, valutaförändringar och prishöjningar som inte fått full effekt under kvartalet försämrades bruttomarginalen till 29,9 procent (30,9) jämfört med andra kvartalet 2021.
  • Omsättningsminskning på egna glassvarumärken uppgick till -8,7 procent
  • Genom beslutat besparingsprogram minskade övriga externa kostnader med 22,2 procent och uppgick till 16 990 TSEK (21 735) och personalkostnader minskade med 28,9 procent och uppgick till 8 678 TSEK (12 210)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3 835 TSEK (-8 156)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6 053 TSEK (-10 334)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -5 428 TSEK (-6 600)               
  • Resultat per aktie uppgick till -0,24 kr (-0,44)
  • Periodens kassaflöde uppgår till -676 TSEK (1 033)

Januari – Juni 2022

  • Nettoomsättningen minskade med -4,6 procent till 125 787 TSEK (131 822). Tillväxten under första halvåret rensat för effekten av det avslutade Nick’s avtalet är 2,9 procent.
  • Bruttomarginalen försämrades något till följd av ökade råvarukostnader jämfört med första halvåret 2021 och uppgick till 32,6 procent (33,1). Jämfört med helåret 2021 var det dock en förbättring med 2,5 procentenheter från 30,1 procent.
  • Tillväxten för Lohilos egna glassvarumärken uppgick till 6,5 procent
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 132 TSEK (-15 460)
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 570 TSEK (-19 318)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -5 941 TSEK (-15 765)              
  • Resultat per aktie uppgick till -0,31 kr (-1,05)
  • Jämförelsestörande poster uppgick under första halvåret till 6 250 TSEK. Posten avser förlikning med Nick’s och är bokförd under övriga intäkter. Ersättningen betalades ut i slutet av mars.
  • Resultat före skatt rensat för jämförelsestörande poster uppgick under kvartalet till -13 053 TSEK (-19 831)
  • Periodens kassaflöde uppgår till 3252 TSEK (-945)
  • Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 19 447 TSEK (5 972)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2022

  • Under perioden har bolagets leverantörer genomfört väsentliga kostnadsökningar med anledning av de ökade råvarukostnader och fraktkostnader samt kronans utveckling mot EUR och USD som skett.
  • Den kinesiska marknaden är fortsatt stängd pga. lockdown vilket påverkar bolagets planerade export till regionen.
  • Listningarna i Nederländerna för 2022 utökas till LOHILO glass från 300 till 600 butiker inom dagligvarukedjan Albert Heijn. Leveranser har påbörjats under juni och initiala försäljningssiffror visar på en god utveckling.
  • Bolaget genomförde i juni månad revision enligt BRC Storage & distribution där vi erhöll betyg A.

Händelser efter balansdagens utgång

  • Under juli har bolaget genomfört prisjusteringar på flertalet produkter, en process som även fortsätter under augusti månad och som väntas påverka produkternas marginal positivt.
  • Lohilo tecknade i augusti ett distributions- och samarbetsavtal med Fuud AB till ett försäljningsvärde av minst 50mkr. Avtalet är tecknat på 24 månader med möjlig förlängning på 24 månader.
  • Lohilo tecknade i augusti ett distributionsavtal med Sproud International AB för att utveckla försäljningen av Sprouds veganska ärtdrycker. Försäljning i Lohilos regi startar under oktober 2022.

Vd har ordet

Vi förbättrar resultatet väsentligt under andra kvartalet. Anledningen till att vi inte når ett positivt resultat beror på de kraftiga prishöjningarna som kommit på råvaror, transport och en svagare krona. Under juli och augusti har vi färdigställt de prishöjningar som aviserats in till våra kunder. Ytterligare prishöjningar väntas genom­föras vid årsskiftet. Vi har effektiviserat organisationen och minskat våra fasta kostnader ordentligt under kvartalet vilket kommer gynna bolagets väg till lönsamhet framåt.

Det är också väldigt roligt att kunna presentera två nya distributionsavtal. Vi kommer öka vår omsättning och våra marginalkronor genom ytterligare förbättrad kostnadseffektivitet.

Avtalet med Fuud innebär en förväntad omsättningsökning med minst 20 mkr redan 2023 med samma bruttomarginal i genomsnitt som vi har idag. Vårt gemensamma mål är att vi ska stärka Fuuds produkter inom dagligvaruhandeln i Sverige men också hitta samarbeten utanför Sverige. Vi kommer i och med avtalet få en större och bredare portfölj men också nå nya kundgrupper i servicehandeln och träningsanlägg­nin­gar. Därmed kommer även våra egna varumärken gynnas av samarbetet.

Avtalet med Sproud bygger på att Lohilo utför säljbearbetning och direktförsälj­ning av Sprouds produkter i svensk dagligvaruhandel. Vi stärker vår portfölj inom torra varor vilket gör att vi kan öka vår närvaro med hela vårt koloniala produktutbud. Sproud är ett foodtech varumärke som verkligen stärker vår portfölj.

Min förhoppning är att vi även i framtiden kan komma att knyta fler externa avtal till oss och växa med det. En större och starkare säljkår mot dagligvaruhandeln, servicehandeln, trän­in­gs­­anläggningar, café och restaurang kommer etableras långsiktigt. Vi är otroligt duktiga på sälj och distribution och kan i Sverige skapa en stark och effektiv organisation med nya avtal för ökad tillväxt och lönsamhet.

För att effektivisera och förbättra vår distribution har vi från och med juni kompletterat vår direktdistribution med en ny distributionslösning tillsammans med Stockfiller och Frigoscandia. Lösningen bygger på samdistribution för en mer miljövänlig och kostnadseffektiv leverans till en ökad mängd butiker.

Under våren har vi har arbetat med en omcertifiering inom BRC Storage & Distribution. Efter revisionen i början av juni kan vi med stolthet meddela att vi nu uppnått betyg A i revisionen.  Lohilos ambition är att ligga i framkant av utvecklingen för de produkter vi levererar. Syftet med företagets kvalitetsarbete är att skapa nöjda och trygga kunder. Lohilo skall vara förknippat med hög kvalitet vad gäller produkter, kundservice och logistik.

Vi ser en stadig ökning i efterfrågan på vår heroprodukt LOHILO ICE (Lohilos glassvarumärke), där vi tar marknads­andelar. LOHILO ICE har första halvåret en tillväxt på 7,3 procent. Totalt sett har varumärket LOHILO växt med 4,4 procent jämfört med föregående år. Den svagare utvecklingen under andra kvartalet beror på de drastiskt höjda priserna i svensk dagligvaruhandel kombinerat med en osäkerhet hos konsumenter gällande hög inflation, höjda räntor och elpriser. Detta har givit en generell nedgång i daglig­varuhandelns volymer som påverkar våra premium­varumärken negativt.

Under hösten kommer vi att lansera flera nyheter inom LOHILO ICE samt Alvestaglass. Vi arbetar också om våra befintliga produkter designmässigt för att ytterligare lyfta vår unikitet som varumärke.

En spännande utveckling är att även hälsovården har upptäckt fördelen med våra mer hälsosamma glassprodukter. I ett pilotcase med en svensk region har vi tagit fram en unik LOHILO glass som vid framgång kommer lanseras under början av nästa år. 

Exportländerna utveckling

Under första kvartalet hade vi en mycket god tillväxt jämfört med föregående år. Andra kvartalet möter vi jämförelsetal från 2021 då Finland genomförde en lansering och pipefill av stycksaker. Detta gör att vi har en negativ utveckling under kvartalet men växer totalt på halvåret.

Under andra kvartalet har vi positiva besked på flera marknader och trots att utvecklingen inte gått så snabbt som vi först prognostiserat så har vi ett gott förtroende för att de aktiviteter som vi gör på exportsidan kommer ge goda resultat framåt.

Våra etablerade exportmarknader såsom Finland fortsätter visa en stabil försäljning av LOHILO varumärket. Samtidigt har vi under juni fått besked att våra produkter kommer att introduceras på dagligvarukedjan Albert Heijn i Nederländerna. Våra produkter kommer att säljas i drygt 600 butiker direkt från start. Vi kommer under andra halvåret intensifiera marknadsföringen och kampanjer för att öka konsumentskaran ordentligt.

Kina har fortsatt haft omfattande lockdown på grund av Covid-19 och ledningen gör nu bedömningen att vi kommer generera väldigt låga omsättningstal i Kina under andra halvåret 2022.

Finansiering och likviditet

Ledningen genomför under sommaren och hösten ytterligare aktiviteter för att stärka vår försäljning samt förbättra våra bruttomarginaler och minska våra administrations- och försäljningsomkost­nader.

Det besparingsprogram och den fabriksflytt som tidigare kommunicerats är nu i stora delar genomfört och kommer att ge en positiv likviditetseffekt genom minskade kapitalbindningar. Detta förstärks under början av hösten med ytterligare aktiviteter för att stärka vår försäljning samt förbättra våra bruttomarginaler och minska våra administrations- och försäljningsomkost­nader.

Utsikter 2022

Under hösten och vintern har vi genomfört stora förändringar som vi ser goda resultat av i form av stora kostnads­minskningar under första halvåret 2022. Dessutom finns ytterligare pågående kostnadsbesparingar under andra halvåret.

Vi ser att vi nu är på väg att stärka marginalen i och med prishöjningarna som ger full effekt i tredje kvartalet. De tillfälligt minskade volymerna i svensk handel pga. ökade konsumentpriser tror vi mer än väl kommer att täckas av våra nya volymer genom Fuud and Sproud.

Vår, numer kraftigt nedbantade personal­styrka, har under det första halvåret gjort en fantastisk insats i vår förändringsresa. Vi ser fram mot att fortsätta vårt arbete med att utveckla våra produktsegment och erbjuda allt fler konsumenter näringsriktiga och hållbara produkter i butikernas hyllor i Sverige och utomlands.

Växjö, augusti 2022

Richard Hertvig

Vd och koncernchef

För ytterligare information, kontakta Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning.

Informationen lämnades för offentliggörande den 30 augusti 2022 kl. 07.30 CET

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.  

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Lohilo Foods AB (publ)

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com