QIIWI GAMES OCH BANIJAY BRANDS STARTAR GLOBAL MJUKLANSERING AV NYA MOBILSPELET MASTERCHEF: COOK & MATCH

Baserat på världens mest framgångsrika tv-matunderhållningsprogram, den globala succén MasterChef, startar nu Qiiwi Games och Banijay Brands en global mjuklansering för sitt nya mobilspel MasterChef: Cook & Match. Efter en stängd mjuklansering enbart på marknaderna Australien, Nya Zeeland, Cypern och Sverige blir spelet nu tillgängligt i alla världens länder där framför allt nyckelmarknaden USA är huvudmarknad för spelet.

Om spelet: MasterChef: Cook & Match

Spelet har sedan sommaren 2021 varit i en så kallad stängd mjuklansering för testning och optimering. Efter flertalet justeringar har nu speltitelns spelmekanik justerats för att på ett bättre sätt erbjuda en mix mellan matlagningssimulering och match-3-spel. Nedan följer ett utdrag av spelets beskrivning på spelbutikerna på engelska:

Welcome to MasterChef, the world-famous cooking competition! Join the contest and get ready for a real challenge, as the fun match 3 gameplay meets the fascinating cooking simulation. Learn real MasterChef recipes, execute every recipe step perfectly and cook the perfect dish. Will your effort impress the three judges? Will you be the one to leave the contest? Do you have what it takes to be the next MasterChef?

Om MasterChef:

Banijay’s MasterChef skapades ursprungligen av Franc Roddam och är en global tv-matunderhållningssuccé där hemmakockar tävlar om att bli krönta som nationens mästerkock. Utmaningar sträcker sig från enkla till avancerade matlagningsuppgifter där deltagarna blir bedömda av några av nationens mest populära kockar och matkritiker. Kockarna fortsätter att tävla genom olika utmaningar där tävlande elimineras en efter en, tills äntligen en vinnare kan krönas.

Hittills har över 60 länder lanserat sin egen version av programmet och under 2021 firades sändes den 500:e säsongen. Med mer än 90 licenstagare runt om i världen sträcker sig MasterChefs varumärke till ett enormt utbud av kommersiella aktiviteter inom konsumentprodukter, upplevelser, publicering och digitala produkter.

Erik Dale Rundberg, VD på Qiiwi Games kommenterar:

"Vi är väldigt glada och exalterade över att nu kunna starta en global mjuklanseringen för vårt nya match-3-spel MasterChef: Cook & Match. Under den stängda mjuklanseringen, som tagit längre tid än vad vi initialt trodde, har vi arbetat mycket på att förbättra spelarupplevelsen och erbjuda en matlagningssimulering i kombination med match-3-nivåer. Vi anser oss nu ha lyckats få till detta på ett bra sätt kopplat till formatet i MasterChef och ser verkligen fram emot att få testa spelet på fler marknader och i synnerhet i USA som är en nyckelmarknad för MasterChef.

Tillsammans med Banijay Brands kommer vi arbeta med att marknadsföra speltiteln i MasterChefs olika sociala kanaler för att nå en hög organisk inströmning av spelare som tycker om MasterChef. Kombinerat med detta kommer även traditionell performance marketing att genomföras och skalas upp beroende på resultat.”

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com

Certified Adviser:

Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige), London (Storbritannien) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers” samt Hyper Casual via dotterbolaget Playright Digital Entertainment Ltd. Bolagets slogan är “Adventures for Everyone”.

Om Banijay Brands:

Banijay Brands, part of international content producer and distributor Banijay, controls the brand licensing rights to some of the most high profile and creative IP in the world. From entertainment and scripted through to animation and game shows, Banijay’s diverse portfolio offers commercial opportunities in multiple categories.

Banijay is home to over 120 production companies across 22 territories, and a multi-genre catalogue boasting over 130,000 hours of original standout programming. With unrivalled commercial capabilities, Banijay Brands brings the group’s stories and brands to life through consumer products, live experiences and gaming.

Banijay Brands represents some of the biggest global brands including MasterChef, Black Mirror, Temptation Island, Peaky Blinders, Survivor, Mr Bean, Changing Rooms, Interior Design Masters, Simon’s Cat, Your Home Made Perfect, Your Garden Made Perfect, Deal or No Deal, The Inbetweeners, Big Brother, Sunday Brunch, Tipping Point, The Biggest Loser, Ready Steady Cook, Wipeout and Crystal Maze.

Built on independence, creative freedom, entrepreneurialism and commercial acumen, the company, launched in 2008, operates under the direction of Chief Executive Officer, Marco Bassetti.