REALFICTION: SKA BRYTA SIG IN PÅ KONSUMENTMARKNADEN – VD

STOCKHOLM (Direkt) På fredag är det handelspremiär på Nasdaq First North för Köpenhamnsbaserade Realfiction som utvecklar och säljer mixed reality-lösningar och digitala visualiseringar till främst detaljhandeln, evenemang och produktlanseringar.

Realfiction har utvecklat en teknikplattform som cirka 38 miljoner kronor investerats i, huvudsakligen finansierat genom den löpande verksamheten. Plattformens första produktfamilj – Dreamoc som marknadslanserades 2008 – har sålts i över 10.000 exemplar och omsatte under 2016 runt 19 miljoner kronor. Bland kunderna finns internationella varumärken som Tag Heuer, Gucci, Hugo Boss, Breitling och BMW.

image

Mixed reality-produkten Dreamoc. Bildkälla: Realfiction

För att accelerera verksamheten genomförde Realfiction under maj en nyemission om 21,5 miljoner kronor till en pre-money-värdering av bolaget på cirka 67 miljoner kronor. Nyemissionen tecknades till 100 procent där en garant tog 12,3 procent av emissionen. Garanten var skärmtillverkaren Amtran Technology som är Realfictions strategiska samarbetspartner och som tillverkar företagets nuvarande huvudprodukt. Genom nyemissionen fick Realfiction cirka 350 nya aktieägare.

Försäljningen av Realfictions produkter sker via mer än 100 återförsäljare i 48 länder. Bolagets omsättning uppgick under 2016 till motsvarande 19,6 miljoner svenska kronor, en minskning från 22,2 miljoner 2015.

Resultatet före skatt sjönk till -4,1 miljoner kronor från -3,2 miljoner året före, medan nettoresultatet försämrades från -2,7 till -3,4 miljoner kronor.

Huvudprodukten Dreamoc planeras att få en ökad användarbredd genom lansering av ett verktyg som ska möjliggöra enkelt skapande av innehåll och en kundanpassad finansieringsmodell.

Nästkommande teknologi för Realfiction är Deepframe som omfattar en patentsökt serie av stora mixed reality-skärmar som tillåter stora visualiseringar. Här nämns branscher såsom fordons- och upplevelseindustrin, museer och utställningar. Produkten lanserades i maj.

image

Mixed reality-skärmen Deepframe. Bildkälla: Realfiction

Vidare avser bolaget utveckla Deepframe till en konsumentprodukt genom licensavtal. Dialog förs och projekt har inletts med globala leksakstillverkare.

En rad ägare har ingått lock up-avtal om att behålla åtminstone 90 procent av sina Realfiction-aktier under det första året från handelsstarten. Det gäller större aktieägare, vd, styrelse, medarbetare som innehar optioner, och samarbetspartnern Amtran Technology.

Sedermera Fondkommission agerade emissionsinstitut i samband med nyemissionen och är så kallad Certified Adviser vid den planerade listningen.

Trading Direkt har gjort en TV-intervju med Realfictions vd Clas Dyrholm som berör expansionsplanerna, inbrytningen på den konkurrensutsatta konsumentmarknaden, varför försäljningen sjönk i fjol och hur bolaget förhåller sig till den ökade trenden med e-handel. Intervjun kan ses på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=7xmE5J7xqUY&t=14m23s