Regeringen ger Arbetsförmedlingen i uppdrag att göra förändringar i Rusta och Matcha, som är ett stöd för den som varit inskriven på Arbetsförmedlingen under en längre tid. Tjänsten ska bli bättre för de arbetssökande och samtidigt mer kostnadseffektiv för Arbetsförmedlingen genom tydligare incitament för leverantörerna av tjänsten att uppnå goda resultat.
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering har tillsammans med Arbetsförmedlingen genomfört en utvärdering av matchningstjänsten Rusta och matcha. Slutsatserna är bland annat att leverantörer behöver starkare incitament att uppnå bra resultat, och att kostnaden per deltagare bör minska.
I Arbetsförmedlingens regleringsbrev för 2025 ger regeringen därför myndigheten i uppdrag att förändra de anskaffade matchningstjänsterna. Leverantörernas betalning ska få en starkare koppling till hur väl de lyckas få arbetslösa i arbete eller utbildning. Kostnaderna per genomsnittlig deltagare i tjänsten ska minska påtagligt.
– Rusta och Matcha behöver bli billigare och bättre. Om en aktör inte kan leverera behöver det få konsekvenser. Tydligare incitament ska göra arbetsmarknadspolitiken bättre, och stärka individens möjligheter att komma i arbete, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson.
Genväg: En effektutvärdering av arbetsförmedling med fristående leverantörer
Kontakt
Agnes Eklund
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson
076-142 63 78
agnes.eklund@regeringskansliet.se