Truecaller samarbetar med Indian Railways för att skapa förtroende för kommunikationen med passagerare

Indian Railway Catering & Tourism Corporation (“IRCTC”) och Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har inlett ett samarbete för att öka förtroendet för kommunikationen med bolagets passagerare. Truecallers verifierade identitet kommer att minska bedrägerier genom att försäkra människor om att kritisk kommunikation som exempelvis bokningsdetaljer och PNR-status (Passenger Name Record) levereras av IRCTC och ingen annan. Tack vare Truecaller kommer resenärer nu att veta att deras samtal till Indian Railways hjälplinjenummer når rätt destination med hjälp av Truecallers symbol för verifierad identitet.

Det integrerade numret National Railways Helpline 139, som används av tusentals indier varje dag, verifieras nu av Truecallers lösning ”Verified Business Identity”. Resenärer kommer att se ett grönt verifierat företagsmärke tillsammans med Indian Railways logotyp när de ringer IRCTC:s hjälplinje. Dessutom kommer verifierade SMS-meddelanderubriker att säkerställa att människor vet att de får kommunikation om sina bokningar och annan reseinformation från IRCTC och ingen annan.

Förfalskade identiteter är i allt högre grad en av huvudorsakerna till bedrägerier och bedrägerier över hela världen och den verifierade symbolen låser Indian Railways varumärke samt kundens profilbild, vilket ger en säkrare konsumentupplevelse och minskar risken för bedrägerier.

Smt. Rajni Hasija ordförande och verkställande direktör IRCTC, kommenterar samarbetet med Truecaller: "Vi är glada över att samarbeta med Truecaller för att nå våra passagerare genom tillförlitlig kommunikation. Passagerare kommer nu att få meddelanden med biljettinformation och PNR-bekräftelser med en verifierad logotyp för IRCTC för att bekräfta att den har skickats av Indian Railways. Vi är hoppfulla att vi med detta och andra initiativ som detta under de kommande tiderna kommer att ge säkerhet till kommunikationen som vi skickar till våra resenärer."

Hjälplinjen 139 tar emot cirka 200 000 samtal per dag för nya biljettbokningar, för att kontrollera bokningsstatus, förfrågningar om nyckeltjänster som säkerhet och sjukvård, särskilda behov för gravida kvinnor, bokning av rullstolar och för att rapportera säkerhetsproblem.

"Truecaller for Business har redan hundratals företag som använder våra lösningar. Vi är mycket glada och stolta över att arbeta med Indian Railways, en av de största arbetsgivarna i världen, genom detta initiativ och vi hoppas att detta är den första av många ytterligare tjänster. Vi är fortsatt engagerade i att arbeta med regeringen och spela en nyckelroll i att stödja den digitala utvecklingen i Indien”, säger Alan Mamedi, VD och medgrundare, Truecaller.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Billberg, Head of IR & Communication
+46 702 679791
annika.billberg@truecaller.com

Om IRCTC

Indian Railway Catering & Tourism Corporation eller IRCTC grundades 1999 och startade som ett helägt dotterbolag till Indian Railways, ett företag inom den indiska regeringen. Sedan 2014 har IRCTC varit på en otrolig resa för att förbättra den offentliga upplevelsen av bokning av biljetter samt erbjuda resebekvämligheter för indiska invånare. Bolaget börsnoterades 2019 och är noterat på National Stock Exchange of India. Tack vare en massiv satsning på det digitala Indien, bokar fler och fler människor nu biljetter online istället för att gå till bokningsdiskar och IRCTC har fördubblat sina ansträngningar att erbjuda bättre tjänster, dedikerade appar och en säker e-bokningswebbplats.

Om Truecaller

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för cirka 280 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har hittills identifierat och blockerat mer än 30 miljarder oönskade samtal. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.