Valio folkbildade en hel nation om laktosintolerans – 20 år sedan livet förbättrades för laktosintoleranta

För några decennier sedan var det få svenskar som kände till begreppet laktosintolerans. Med hjälp av nya ord som ballongmage folkbildades en hel nation. Valio uppmärksammar nu att det är tjugo år sedan den första helt laktosfria mjölkdrycken lanserades i Sverige och vardagen för laktosintoleranta dramatiskt förbättrades.

Valios laktosfria mellanmjölk började säljas i november 2002. Sedan dess har utbudet av laktosfria mejeriprodukter vuxit rejält. Idag köper två av tre svenskar (67,7%) laktosfria produkter, åtminstone någon gång om året. Det är en ökning med 24% från 2017*.

– Många som lätt får uppblåst mage eller har andra problem med magen upplever helt enkelt att de mår bättre när de använder sig av laktosfria produkter. Att välja laktosfritt ger inget avkall på vare sig smak eller alla de näringsämnen som finns i vanlig mjölk, kommenterar Maria Nygårds, dietist på Valio Sverige.

Längtan stor efter en mjölk som smakar som den ska
Svenskarnas intresse för laktosfritt var stort vid lanseringen år 2002. Redan under det första året såldes 1,2 miljoner liter mjölk. Sedan dess har marknaden vuxit rejält. Idag säljer Valio 30 miljoner liter laktosfri mjölk per år. I hela handeln säljs de laktosfria mejeriprodukterna till ett årsvärde på 4,3 miljarder och växer med 11,5% senaste året.**

– Går man tillbaka i arkiven för att se vad svenskarna sa när laktosfritt lanserades, så förstår man hur revolutionerande detta faktiskt var. Det var många som hörde av sig och tackade oss för de laktosfria produkterna. Man längtade efter att kunna äta och dricka som alla andra. Alternativen som fanns var få och helt enkelt inte goda. Att äntligen kunna dricka ett glas kall mjölk till kanelbullarna, eller ha riktig mjölk i kaffet var stort, kommenterar Christopher Axenhorn, ansvarig för konsumentkontakten på Valio. I hushåll där tex en person är laktosintolerant har Valios laktosfria produkter blivit lösningen, alla i familjen kan dricka eller äta dem och de smakar lika bra som vanligt, fortsätter han.

Valio påbörjade forskningen kring laktos redan på 70-talet. Nu har Valio flera patent för tillverkning av laktosfri mjölkdryck med samma smak, näringsinnehåll och användningsområden som vanlig mjölk.

Några viktiga årtal
1916 invigdes det första laboratoriet i Valio. Nära hundra år av forskning och utveckling har genererat gedigen kunskap inom näringslära och ett Nobelpris i kemi till dåvarande forskningschefen på Valio – Artturi Ilmari Virtanen.

  • 1974 inleddes forskning för att lösa problemet med laktosintolerans.
  • 1980 lanserades låglaktos-mjölkpulver. Två år senare lanserades låglaktosmjölken
    Valio HYLA®.
  • Under 1980-talet övergick forskningen till att undersöka så kallad kromatografisk separation för att separera laktos från mjölk.
  • 2002 i november lanserades den första helt laktosfria mjölken i Sverige.
  • 2013 lanserades nästa generations laktosfria mjölkdryck – den första på marknaden i sitt slag där en del av proteinet är nedbrutet. Något som kan underlätta för extra känsliga magar.

Vad är laktosintolerans? Läs mer på Valio.se

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Anette Björnlund, Media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Telefon: 0703 033 561

*(Källa Gfk konsumentpanel rullande helår Q2 2022 jmf med rullande helår Q2 2017)
** (Källa Nielsen, ru 12 månader tom v.40 2022, mjölkbaserade laktosfria mejeriet)

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 340 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 381 MSEK under 2021. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se