Den nya dataskyddslagen har nu antagits av Indiens parlament. Bland annat reglerar den nya lagen behandlingen av personliga digitala uppgifter som används i en kommersiell kontext i Indien. Truecaller har aktivt följt processen med den nya lagen sedan dess start 2019 och är väl förberedd för att följa den.
Lagen avser att ge indiska medborgare mer kontroll över sina personuppgifter och vad de får användas till. Detta skapar transparens och ansvar mellan de som lämnar uppgifter (registrerade) och personuppgiftsansvariga, som Truecaller.
Idag använder mer än 356 miljoner personer, varav mer än 255 miljoner i Indien, Truecaller varje månad. I Indien använder mer än hälften av alla uppkopplade smartphones Truecaller regelbundet. Applikationen används för att bland annat ringa samtal, skicka och ta emot meddelanden samt identifiera inkommande samtal. Identifiering av samtal från okända nummer hjälper användare av tjänsten att få en säker kommunikationsupplevelse och spara tid och pengar genom att undvika att svara på spam- och försäljningssamtal och andra okända samtal samt förhindra bedrägerier.
Det finns en vanlig missuppfattning om vilka data Truecaller behandlar och hur denna lag kommer att påverka tjänsten och dess nytta. Vi vill därför klargöra hur Truecaller samlar in och behandlar data antingen med uttryckligt samtycke eller för berättigande användningsområden.
De inkommande samtalen till Truecaller-användare kan kategoriseras i tre huvudsakliga segment. Nedan följer en illustration av var och en av dessa kategorier och hur lagen påverkar databehandlingen avseende var och en av dem från de indiska Truecaller-användarnas perspektiv:
1. Samtal från bedragare, spam och företag, som representerar 40–45% av alla samtal. Behandling av denna data påverkas inte av lagen.
2. Samtal från Truecaller-användare som ringer andra Truecaller-användare, vilket representerar cirka 40% av alla samtal. Behandling av dessa data påverkas inte av lagen.
Sammanlagt är det mer än 80 procent av alla samtal och cirka 90 procent av alla meddelanden som identifieras av Truecaller dagligen som inte påverkas av lagen, eftersom de antingen redan har samtyckts till, samlats in för att förhindra bedrägerier eller inte anses vara personligt identifierbar information ("PII").
3. Samtal från icke-Truecaller-användare, vilket är den återstående och mycket mindre delen av Truecaller-upplevelsen. För denna kategori bedömer Truecaller att det finns berättigade skäl enligt den nya lagstiftningen att samla in och behandla data på samma sätt som idag, det vill säga genom att visa ett namn associerat med inkommande samtal. Truecaller är dock förberedda på ett scenario där denna datakategori kan påverkas av den nya lagen och en liten del av de identifierade namnen kanske inte visas. Även i ett sådant scenario kommer Truecaller fortfarande kunna erbjuda en nästan likvärdig användarupplevelse. Detta beror på att Truecaller i flera år har arbetat med kompletterande åtgärder, som vår AI Identity-produkt, för att förbättra vår tjänst. Förenklat kan Truecaller visa användbar information till mottagaren av samtalet utan att behandla “PII”. Dessa produkter har redan lanserats och täcker idag många fall där icke-Truecaller-användare ringer Truecaller-användare. Omfånget och funktionaliteten hos AI Identity-produkterna kommer fortsätta förbättras för att ytterligare öka kvaliteten på de tjänster som Truecaller erbjuder sina användare.
Många andra delar av den nya lagen, inklusive rätten att ta del av, redigera eller radera sina uppgifter, har varit en del av Truecallers DNA sedan starten.
Truecallers bedömning är att den nya lagstiftningen inte påverkar leveransen av annonser, prenumerationstjänsten eller företagserbjudandet Truecaller for Business, eftersom dessa omfattas av Truecallers användarvillkor.
Truecaller har redan sett dataskyddslagar antas i andra marknader som till exempel Nigeria, som fortsätter vara en starkt växande marknad även efter införandet av en sådan lagstiftning.
Dataskyddslagen i Indien innebär att Truecaller får klara riktlinjer för hur vi kan fortsätta att utveckla tjänsterna för Indien, och vi uppskattar att den indiska regeringen har valt en genomtänkt och balanserad strategi som skapar förtroende mellan registrerade och personuppgiftsansvariga. Detta är precis vad vi bygger på Truecaller, förtroende, och vi är övertygade om att vi effektivt kan samarbeta med de indiska myndigheterna för att ytterligare förbättra kommunikationsupplevelsen för alla indier.
Vår bedömning är som tidigare nämnts att den nya lagen inte kommer att påverka användarupplevelsen eller intäkterna på något betydande sätt.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705290800
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 356 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.