2025 lästrender: evigt liv, AI och bantningsläkemedel dominerar omslagen

Magasin- och tidningsappen Readly har sammanställt sin årliga rapport med globala och svenska lästrender för 2025. Årets insikter visar att svenska folket läst 32 miljoner digitala utgåvor på plattformen varav vart 12:e nummer är en internationell titel. Dagstidningar har högst lästal medan livsstilsmagasin är den kategori som stärker sin position som populärast på Readly. Här läser man om evigt liv, hur AI ska användas i vardagen och om pillret som minskat midjemåttet på olika håll i världen. Den genomsnittliga prenumeranten tillbringar 9 timmar per månad på att läsa innehåll i appen.

När geopolitiska konflikter, klimatförändringar och ekonomisk oro härjar i omvärlden, då söker den rutinerade magasinläsaren, cirka 60 år, ro och distraktion i kategorin Korsord & Sudoku. Här tillbringas i regel närmare två timmar i snitt per tillfälle. 

Men det är inte allt. Med tillgång till 8 000 magasin och tidningar konsumeras i genomsnitt 12 olika titlar per månad. Svenskarna läser helst livsstilsmagasin som står för 27 procent av all läsning. Readlys genomgång av omslagen visar att vissa teman är återkommande. 

– Många livsstilsmagasin har i år tagit upp hur man kan leva längre med bättre livskvalitet, samtidigt som ny medicinsk forskning, wellness-trender och en åldrande befolkning driver ett starkt intresse för hälsa, kost och en aktiv vardag oavsett ålder. Det handlar inte längre om att jaga ungdom, utan om att lära sig att optimera sitt välmående och hitta inspiration till ett rikt liv. Kanske även med hjälp av AI, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.   

När läsaren inte sitter i soffan med läsplattan blir det gärna skvaller eller konsumentråd i mobilen. Bland de mest lästa artiklarna i mobilanpassat format hittas ett “Storbråk på Estelles skola” följt av det solklara valet “KRÄMIGA TOPPTUBER OCH ETT GEGGIGT BOTTENNAPP”. Kungligheter och kaviar drar publik. Det lyssnas också på skvaller. När ljudfunktionen slås på, som med AI-röst läser upp artiklar, är det mest innehåll ur kategorin Kändisar & Nöje. 

En tydlig skillnad från föregående år är att den vanligaste tiden prenumeranter läser magasin har förflyttats från torsdagar kl 18:00 till onsdagar samma tid. 

Förändringen har en tydlig bakgrund. Flera förlag har övergått till nya publiceringsdagar efter att distributionen av magasin till butik koncentrerats till ett enda veckotillfälle, på onsdagar. Detta har i sin tur styrt när läsningen sker, säger Daniel Hamrin.

Fler fakta om svenska lästrender på Readly 2025: 

  • 10% av alla lästa utgåvor är utländska. Mest lästa var marsnumret av den brittiska teknik- och livsstilstidningen T3 som hade utrustning för äventyr utomhus som tema.
  • Populärast att favoritmarkera och dela med andra är recept. I år vann påsktårtan och grytor. 
  • Bland de 10 mest sökta orden finns svenska favoriter som husbil, Keyyo, Bamse och… Playboy. 

Topplistan: 10 populäraste kategorierna sett till antal läsare i snitt per utgåva 

  1. Dagstidningar
  2. Livsstil
  3. Kändisar & Nöje
  4. Mode & Skönhet
  5. Utbildning & Guider
  6. Inredning & Arkitektur 
  7. Serier
  8. Hem & Renovering
  9. Hälsa & Mindfulness
  10. Trädgård

Läs rapporten i sin helhet:
https://static.readly.com/files/Readly_Trends_Report_2025.pdf

För ytterligare information eller förfrågningar, vänligen kontakta:
Linnéa Agüero, presschef Readly, linnea.aguero@readly.com, 0725-03 32 31

Om Readly
Readly är en marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin och tidningar. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 8 000 nationella och internationella titlar – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 språk. I samarbete med 1000 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasin och tidningar. Under 2024 uppgick intäkterna till 725 MSEK. Besök https://se.readly.com för mer info.