Analysguiden: Vändning efter motgång

GoldBlue driver operatörsverksamhet mot stora väx­ande kundgr­up­per i Asien. Ett bakslag i verksamheten riktad mot kines­tal­ande spelare har fått aktien att falla. Dock har erbjudandet stärkts och marknads­föringen kommer intensifieras. Vi ser uppsida i aktien.

GoldBlue AB är ett investmentbolag som genom dotterbolag driver spel online med fokus på Asien. Den kinestalande befolkningen utgör bolagets huvudmarknad men tillväxten framöver väntas komma från Indonesien, Vietnam och Japan. Asien skiljer sig på flera sätt från Europa. Dels rörande spelpreferenser och dels regu­latoriskt, inräknat hur lagar efterlevs. Ingen av bolagets befintliga marknader/ länd­er reglerar spel online. Samtidigt, i Fastlands­kina har regeringen vidtagit kraft­iga åt­gärder för att hindra den lokala befolk­ningen från att spela online. I Viet­nam, Japan och Indonesien är det lättare för befolkning­en att spela hos utländ­ska opera­törer. Med en stor befolkning, en växande medelklass och/eller stort spelintresse gör det dessa marknader intressanta.

Vi förväntar oss tillväxt från; (i) etablering på ny mark­nader, (ii) ett stärkt erbjud­ande och (iii) ökad marknadsföring. Nya marknad­er ger tillgång till nya spel­are och riskspridning. Den egen­utveck­lade spel­plattformen är väl anpassad för denna strategi då behovet av tekniska insatser är begränsat vid expansion. Er­bjud­andet är också nyligen kompletterat med betting-vertikalen som öppnar upp till den stora marknaden. Betting tror vi kom­mer ge en god tillväxt under kommande åren. Därtill har nya casino-spel adderats, vilka bättre matchar de lokala preferenserna. Med ett stärkt erbjudande på plats kommer marknadsföring en att intensifieras.

Tappet i intäkter under årets första sex månader berodde till stor del på regeringen i Kina som ströp tillgång till populära betalsystem som WeChat Pay. Dess­utom hade bolaget inte sportsbetting på plats under VM i fotboll vilket gjort att delar av kundbasen förvann till andra operatörer. Men vi bedömer att det finns goda ut­sikter för tillväxt under de kommande kvartalen. Det främst med marknads­föringen som nu ska intensifieras när nya spel och betting-vertikalen är på plats. I basscenariot beräknas ett motiverat pris per aktie om 1,5 kronor, efter antagen nyemission. Fler betalsystem har integrer­ats i varumärket anpassat för de kinestal­ande marknaderna och utvecklingen i Kina skall bli intres­sant att följa. De kom­man­de kvartalen kommer ge bättre insyn.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.