GoldBlue driver operatörsverksamhet mot stora växande kundgrupper i Asien. Ett bakslag i verksamheten riktad mot kinestalande spelare har fått aktien att falla. Dock har erbjudandet stärkts och marknadsföringen kommer intensifieras. Vi ser uppsida i aktien.
GoldBlue AB är ett investmentbolag som genom dotterbolag driver spel online med fokus på Asien. Den kinestalande befolkningen utgör bolagets huvudmarknad men tillväxten framöver väntas komma från Indonesien, Vietnam och Japan. Asien skiljer sig på flera sätt från Europa. Dels rörande spelpreferenser och dels regulatoriskt, inräknat hur lagar efterlevs. Ingen av bolagets befintliga marknader/ länder reglerar spel online. Samtidigt, i Fastlandskina har regeringen vidtagit kraftiga åtgärder för att hindra den lokala befolkningen från att spela online. I Vietnam, Japan och Indonesien är det lättare för befolkningen att spela hos utländska operatörer. Med en stor befolkning, en växande medelklass och/eller stort spelintresse gör det dessa marknader intressanta.
Vi förväntar oss tillväxt från; (i) etablering på ny marknader, (ii) ett stärkt erbjudande och (iii) ökad marknadsföring. Nya marknader ger tillgång till nya spelare och riskspridning. Den egenutvecklade spelplattformen är väl anpassad för denna strategi då behovet av tekniska insatser är begränsat vid expansion. Erbjudandet är också nyligen kompletterat med betting-vertikalen som öppnar upp till den stora marknaden. Betting tror vi kommer ge en god tillväxt under kommande åren. Därtill har nya casino-spel adderats, vilka bättre matchar de lokala preferenserna. Med ett stärkt erbjudande på plats kommer marknadsföring en att intensifieras.
Tappet i intäkter under årets första sex månader berodde till stor del på regeringen i Kina som ströp tillgång till populära betalsystem som WeChat Pay. Dessutom hade bolaget inte sportsbetting på plats under VM i fotboll vilket gjort att delar av kundbasen förvann till andra operatörer. Men vi bedömer att det finns goda utsikter för tillväxt under de kommande kvartalen. Det främst med marknadsföringen som nu ska intensifieras när nya spel och betting-vertikalen är på plats. I basscenariot beräknas ett motiverat pris per aktie om 1,5 kronor, efter antagen nyemission. Fler betalsystem har integrerats i varumärket anpassat för de kinestalande marknaderna och utvecklingen i Kina skall bli intressant att följa. De kommande kvartalen kommer ge bättre insyn.
Läs hela analysen här.
Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.