Avtal tecknat med Norrtåg och Real Rail om sensorer på fordon

Samverkansavtal tecknat mellan Railway Metrics and Dynamics AB och Norrtåg samt Real Rail inom ramen för Trafikverkets innovationsinitiativ Mätning av Anläggning från Järnvägsfordon.

Railway Metrics and Dynamics är upphandlad leverantör till Trafikverket i ett innovationsprojekt där målet är att skapa en kontinuerlig övervakning av den svenska järnvägsanläggningen. Upphandlingen – ”Innovationsupphandling – Avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen” – består av tre etapper där etapp två aktiverades under hösten 2023. Om alla Trafikverkets krav uppfylls under projektets gång är ordervärdet cirka SEK 25 miljoner över en treårsperiod.

Läs mer: Miljonavtal med Trafikverket undertecknat
Läs mer: Trafikverket aktiverar Etapp 2 i kontrakt med Railway Metrics and Dynamics

Enligt kontraktet med Trafikverket ska Railway Metrics and Dynamics rekrytera och instrumentera fordonsägare, trafikorganisatörer och/eller järnvägsföretag. Railway Metrics and Dynamics har, som tidigare meddelats, ingått i avtal med Tåg i Bergslagen och Green Cargo. Nu meddelas att Railway Metrics and Dynamics även ingått i samverkansavtal med Norrtåg och Real Rail.

– Real Rail och Norrtåg är två viktiga tillägg till mätningen av järnvägsanläggningen eftersom de trafikerar stora delar av järnvägen – Norrtåg i Sveriges fyra nordligaste län och Real Rail hela vägen från Göteborg ända upp till Luleå. Tillsammans med övriga samverkansavtal börjar vi få en riktigt bra täckning av den svenska järnvägen, säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics AB.

Läs mer: Avtal tecknat med Tåg i Bergslagen
Läs mer: Avtal tecknat med Green Cargo

– Vi ser det som en självklarhet att vi ska vara med och bidra till att ge Trafikverket bättre möjlighet att övervaka järnvägsanläggningen. Det ligger i vårt och hela branschens intresse att minska störningarna i systemet. Tekniken skapar också möjlighet att övervaka fordonen, det kan vara intressant för oss i framtiden, säger Linus Sedlacek Åkerlind, teknisk chef på Norrtåg.

– Alla tjänar på att ha en fullt fungerande och välunderhållen järnväg. Eftersom vi vill hjälpa hela branschen och förbättra järnvägen valde vi att vara med i projektet. Vår trafik går nämligen regelbundet samma sträckor, över samma platser, vilket gör det möjligt att se hur infrastrukturen på dessa positioner förändras över tid, säger Anton Persson, fordonschef på Real Rail.

Ett antal av Norrtågs respektive Real Rails järnvägsfordon kommer att utrustas med sensorer utvecklade av Railway Metrics and Dynamics, så kallade Performance Monitoring Unit (PMU). Sensorerna skickar information till Trafikverkets datautbytesplattform (DUP). Dessutom analyseras informationen av Railway Metrics and Dynamics som rapporterar avvikelser och trender i infrastrukturen, exempelvis via bolagets egenutvecklade gränssnitt kallad Dashboard.

Fram till utgången av etapp två utgår det inte någon ersättning mellan Railway Metrics and Dynamics och Norrtåg eller Real Rail. Parterna uppmuntras dock av Trafikverket att inom ramen för avtalet utveckla och demonstrera nyttor och effektiviseringar i järnvägssystemet som är relaterade till fordon. Således kan ersättning regleras mellan parterna genom ett separat avtal.

– Våra sensorer mäter samverkan mellan järnvägsfordon och infrastruktur. Alltså genereras även information om fordonens tillstånd, vilket Norrtåg och Real Rail kan använda för att säkerställa ett optimerat fordonsunderhåll, säger Jan Lindqvist.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på Spotlight Stock Market.