STOCKHOLM (Direkt) Awardit, som beskriver sig själv som en operatör av kundklubbar och lojalitetsprogram, gör sin första handelsdag på First North på tisdagen.
Bolaget tar i samband med listningen inte in några pengar men har genomfört en spridningsemission. Teckningskursen i den sattes sätts till 28 kronor. Bolaget fick in teckningsanmälningar om totalt cirka 213 miljoner kronor från 5.756 tecknare för de 665.000 aktierna, motsvarande 13,3 procent av aktierna i bolaget, som såldes ut av de befintliga ägarna för 18,6 miljoner kronor.
Efter tilldelningen har Awardit tillförts strax under 2.000 nya aktieägare, bland andra Stena Metall Finans AB och Acervo AB, enligt tidigare besked.
Den ägare som sålde flest aktier i emissionen, grundaren och vd:n Niklas Lundqvist som sålde drygt 600.000 aktier, minskar sitt ägande från 32 till 22 procent av bolaget. Största ägare är alltjämt riskkapitalbolaget Visionalis med 40,7 procent av aktierna både före och efter emissionen.
Redan i somras kunde Nyhetsbyrån Direkt berätta om Awardits listningsplaner. Bolaget är lönsamt sedan länge och har, efter en trög start kring millennieskiftet, de senaste fyra åren haft en “ganska linjär” försäljningstillväxt på 13 procent per år. Nettoresultatet har de senaste tre åren legat på 26 procent av omsättningen, som förra året uppgick till strax under 42 miljoner kronor.
“Vår verksamhet är inte så personalkrävande, och vi kan sätta upp och driva lojalitetsprogram under vilket varumärke som helst på ett par dagar som molntjänst”, sade vd:n Niklas Lundqvist till Direkt i somras.