För 15 året i rad tävlar Berghs studenter och vinner priser under “Cannes Lions International Festival of Creativity”. I studenttävlingen “Future Lions” utmanas studenter att skapa progressiva kommunikationslösningar för ett mer hållbart samhälle. I veckan reste fem studenter till Cannes för att tillsammans med studenter från skolorna Miami Ad School och Brother ta emot tävlingens mest prestigefyllda pris “Grand Prix”. Berghsstudenternas kampanj “The Connected Bike Bell” kommer tillsammans med kampanjen “Safety Noise” att förverkligas av uppdragsgivaren Volvo Cars.
Vinnarna av Grand Prix: Berghsstudenter tillsammans med studenter från Miami Ad School & Brother
Årets brief från Volvo Cars ställer frågan hur vi kan använda banbrytande teknik för att skydda människor och få dem att känna sig tryggare. Tillsammans med Forbes som mediapartner, ska idéer som främjar inkludering och den kreativa tillämpningen av teknik utmana status quo. I år medverkade över 500 skolor från 80 länder och bland bidragen var åtta av de nominerade från Berghs.
Ett av Berghsbidragen valdes ut och vann tillsammans med bidrag från skolorna Miami Ad School och Brother festivalens mest prestigefyllda pris "Grand Prix". Bidraget heter “The Connected Bike Bell” och handlar om att demokratisera relationen mellan cyklister och bilförare i trafiken och förbättra säkerheten på vägarna. Bilister och cyklister har samma skyldigheter, trots att relationen dem emellan är långt ifrån jämlik. Gruppen består av: Rebecka Rydgren, Sandra Alwan, Emil Sörensen, Albert Bäckman och Clara-Fanny Pagh, samtliga från programmet Art Direction/Copywriter.
– Volvo Cars kommer att modernisera ringklockan genom teknologi och därmed sätta standarden för hela bilindustrin för att göra vägarna säkrare för cyklister. Med säkerhet som DNA känns Volvo Cars mogna för att cyklister och bilförare ska kunna kommunicera på lika villkor, de har ju trots allt samma skyldigheter i trafiken, säger Albert Bäckman, Copywriter.
– WOW! Att stå ut med en kreativ lösning bland tusentals talangfulla studenter från hela världen och dessutom vinna Grand Prix är en bedrift! Vi är stolta över att fortsätta hålla en hög internationell standard år efter år, säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.
Alla nominerade bidrag från Berghs:
- The Connected Bike Bell, Rebecka Rydgren, Sandra Alwan, Emil Sörensen, Albert Bäckman & Clara-Fanny Pagh
- Peaceful Passage, Ellen Almqvist, Erik Günther, Lucas Klarén & Elias Wirensjö
- SafeSync Filip Xu
- Fireward, Adam Lundgren, Christopher Runström, Elias Karlsson, Axel Abrahamsson & Hanna Rönnås
- E-Light System, Linn Löfholm, Amanda Gameel, Jakob Hjulström, Ida Nordeng & Noa Carle
- Found by Volvo, Cajsa Winqvist, Miranda Kyker, Oscar Larsson & Ronja Svahn
- Volvo Night's Watch, Greta Peetre & Ida Samarikoff
Under festivalen pågår även utbildning på plats i form av ett antal akademier. En av dem är “Roger Hatchuel Student Academy" där nyexaminerade PR-studenten från Berghs; William Andersson representerar. Programmet är specialutformat för att utveckla sitt nätverk och få ett globalt samt framtidsorienterat perspektiv. William är en av totalt 37 studenter som representerar 29 olika länder i årets klass.
– Jag har alltid haft ett starkt samhällsintresse, vilket går hand i hand med Public Relations. Att få uppleva Cannes Lions Festival och träffa likasinnade studenter från jordens alla hörn är ett fantastiskt steg direkt efter examen, säger William.