Butiks- och restaurangsatsningar på Emporia under sommaren

– Utvecklingen av butiksmixen på Emporia är en ständigt pågående process och kan liknas vid att lägga ett pussel. Befintliga butikers önskemål ska tas i beaktande samtidigt som nya aktörer knackar på och önskar etablera sig, säger Martin Lundquist, Center Manager. Vår leasingavdelning gör ett bra jobb för att lösa utmaningarna och möta alla aktörers önskemål.

Under sommaren har två nya koncept välkomnats till Emporia – Mobello och Chay Vegan – samtidigt som vi är glada att kunna erbjuda Synoptik, Lyko och MFF Shopen nya butikslokaler.

En bild som visar utomhus, träd, hjul, byggnad

Automatiskt genererad beskrivning

 

 

 

 

 

 

 

 Här följer en kort uppdatering av sommarens nyheter i Emporias butiksmix:

  • Mobello, en av Sveriges ledande butikskedjor för mobiltillbehör och reparationer, expanderar och valde att öppna sin första skånska butik på Emporia i slutet av juni.
    – Den fysiska butiken är oerhört viktig för oss vad gäller kundvård och vårt produktsortiment passar perfekt i fysisk handel. Förutom att kunderna får möjlighet att känna på våra produkter kan vi också bistå med service som montering av skärmskydd. Emporias breda utbud av butiker och alla besökare var viktigt när vi valde att etablera oss här, säger Martin Ernestam, grundare och partner Mobello.
     
  • Chay Vegan erbjuder kulinarisk vegansk mat på asiatiskt vis och öppnade i början av augusti. Ambitionen är att servera rätter och smaker från alla delar av Asien i vegansk tappning.
    – Genom att etablera oss på Emporia hoppas vi kunna nå fler malmöbor och besökare på Emporia med vår kokkonst. Vi riktar oss inte bara till de som redan har ett intresse för en växtbaserade matkultur utan hoppas också kunna inspirera andra att prova våra rätter, säger Chay Vegans grundare Dung Lam.

 

  • Synoptik, som funnits på Emporia i 12 år, har valt att investera i ett nytt butikskoncept i en större butiksyta än tidigare. Butiken på Emporia är den tredje i Sverige med det nya uppgraderade konceptet.

I en större lokal ges det möjlighet att utveckla verksamheten med ett nytt butikskoncept med ett bredare, mer konkurrenskraftigare sortiment av märkesbågar som till exempel Tom Ford, Gucci, Miu Miu, Versace och Dolce & Gabbana. Det nya butikskonceptet har fokus på ögonhälsa. Vi satsar på att erbjuda och i butiken erbjuds den senaste tekniken inom ögonbottenfotografi, tryck- och synfältsmätning, säger Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik.
 

  • MFF Shopen välkomnades under hösten av Emporias besökare och MFF:s supportrar, som ett alternativ till butiken på Eleda Stadion. Shopen har flyttat till en ny lokal på andra våningen och fortsätter att välkomna kunder och dela passionen för fotboll med Emporias besökare.

– Shopen har gett vårt fotbollslag en fantastisk möjlighet att nå ut till supportrar som kanske inte har möjlighet att besöka arenan, att bygga vårt varumärke och öka kännedomen om laget, inte bara i Öresundsregionen utan i hela Europa. Dessutom är butiken en plattform för oss att visa upp laget och inspirera människor till ett större fotbollsintresse, säger Ola Gällstad, Merchandise Manager, MFF.
 

 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annika Andersson, Communications Manager Scandinavia Steen & Ström
E-post: annika.andersson@steenstrom.com

 

Emporia ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Emporia svarar för över 7,6 miljoner besökare/år. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Steen & Strøm är en del av Klépierre Group, som kombinerar expertis inom fastighetsutveckling och kapitalförvaltning och är ledande inom köpcentrum i Europa. 

Företagets portfölj värderades till 19,3 miljarder euro per den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Europa, som tillsammans lockar hundratals miljoner besökare per år. Klépierre är noterat på EURONEXT Paris (SIIC) och ingår i CAC Next 20 och EPRA Eurozone, samt i andra etiska index som CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120 och CDP A-listan. Dessa utmärkelser är ett erkännande av koncernens engagemang i en proaktiv policy för hållbar utveckling och koncernens globala ledarskap i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Klépierre arbetar för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.