Idén till Paradiset föddes ur frustration – grundaren, Johannes Cullberg, ville handla riktig, naturlig mat till sin familj: ett projekt som visade sig vara både svårt och tidskrävande i en vanlig dagligvaruhandel idag. Med en bakgrund från att ha lanserat Lidl i Norge och med inspiration från amerikanska Whole Foods föddes idén om en dagligvaruhandel som enbart erbjuder det bästa möjliga valet av naturlig mat till ett bra pris. Idag har Paradiset tre butiker i Stockholm och lanserade i dagarna sin e-handel. IPO.se har träffat Johannes för att prata om hans skötebarn och den nystartade crowdfunding-kampanjen.
Ange kod: IPO
Intervju med Paradisets VD Johannes Cullberg
Hej Johannes! Berätta om Paradiset, vad var din idé när du startade och var är ni idag?
Jag startade Paradiset 2015, en matvarukedja med fokus på hållbarhet, med visionen att kunna erbjuda naturlig mat som ska vara enkel att handla, till ett bra pris. Alla ska ha råd att köpa hälsosam mat!
Jag jobbade dessutom under flera år med att lansera Lidl i Norge, och någonstans där föddes idén om att kombinera Lidl’s tillgänglighet och pris med kundupplevelsen som finns hos den amerikanska matkedjan Whole Foods – bra mat och en härlig shoppingupplevelse.
På endast fyra år har Paradiset etablerat sig som ett starkt varumärke med tre butiker i Stockholm, och ni lanserar i dagarna även en e-handel, hur har resan varit?
Spännande och utmanande. Det är svårt att bygga en ny matvarukedja, och det kräver kapital. I uppstartsfas handlar det mycket om att jaga pengar, kanske en mindre rolig del av projektet, men vi genomförde en oerhört lyckad crowdfunding-kampanj under hösten 2017 – vi hoppades på att få in 8 miljoner kronor men sprängde det målet minst sagt – vi fick in 18 miljoner kronor, vilket är den största crowdfunding-kampanj vi har sett i Sverige fram till idag!
Fantastiskt! Vad användes kapitalet till?
Jag lovade faktiskt investerarna innan crowdfundingen, att om vi nådde ett visst mål skulle Paradiset lansera en e-handel innan nästa runda, så under de senaste sex månaderna har vi jobbat stenhårt med att få ihop en sådan och vi har lyckats, e-handeln lanserades den 21 maj, 2 dagar innan nästa runda började.
Vi har även bytt ut affärs- och CRM-system, vi har byggt om Söderbutiken och Sickla-butiken har anpassats så att den kan fungera som bas för näthandeln. Vi har anställt fem personer på huvudkontoret, och utvecklat 50 egna produkter. Så man kan minst sagt säga att pengarna har använts väl!
Hur ser du på Paradisets framtid?
Idag ligger fokus på att växa, både digitalt och med fysiska butiker. Med e-handeln kommer vi att kunna erbjuda hela sortimentet till kunder i Storstockholm. Torr-varor och skönhetsprodukter kommer vi att kunna erbjuda till hela Sverige. Vi planerar att öppna ”dark stores”, lager för den digitala handeln och vad det gäller distribution så försöker vi tänka nytt, och tänka smart.
Vad det gäller fysiska butiker så kommer vi öppna en ny butik i Täby i november, och vi har även skrivit på för en annan butik med perfekt läge – men det är inget jag kan prata mer om idag. Fokus ligger idag i första hand på Stockholm, men vi vill utöka till andra städer så snart vi kan. Det förutsätter dock att vi är säkra på att butikerna kommer vara lönsamma.
Vi satsar på en hälsosam tillväxt och ett av målen vi siktar på är att få en kassaflödespositiv verksamhet så snart som möjligt, så att vi kan minimera riskerna och bli mindre beroende av andra aktörer.
Den 23 maj gick startskottet för en ny crowdfundingkampanj – kan du berätta om den?
Vi har många spännande projekt på gång som kräver kapital, därför väljer vi nu att göra en ny crowdfundingrunda. Vi har som mål att nå ännu högre än förra gången vilket kommer bli tufft, men förhoppningsvis kan vi nå upp till det. Kapitalet kommer att användas till att öppna en ny butik i Täby, att flytta city-butiken till ett bättre läge, anställa en CTO och en marknadschef och säkerställa att minst en av butikerna är kassaflödespositiv. Dessutom ska vi ta fram över 100 nya produkter under eget märke under hösten!
Som delägare i Paradiset får du vara med och bestämma, våra delägare är medlemmar i ett stängt forum där de är med och röstar om nya produkter, testa nya koncept och på så sätt vara med och styra bolaget.
Kommer det komma fler investerarrundor?
Det beror naturligtvis på hur denna runda går, eller om det är specifika projekt vi kommer vilja genomföra som kräver kapital. En börsnotering skulle också eventuellt kunna bli aktuell, men innan dess måste företaget stabiliseras och vara riktigt tryggt. Man ska höra hemma på börsen, annars ska man inte vara där.
Har ni några erbjudanden till nya investerare?
Ja! Redan om du investerar för minsta tillåtna belopp, 1190 kr, så får du 20% rabatt på ordinarie pris i butik och 10% på näthandeln under ett år. Det finns flera gränser upp som ger tillgång till bland annat exklusiva föreläsningar och matlagningsevent. Du kan hitta information om detta på paradiset.com/nyemission
Vad är anledningen till att man ska bli delägare i Paradiset enligt dig?
Det finns många! Den främsta anledningen är kanske att det är en investering i ett företag som vill gott och gör gott, för dig och för miljön. Det är en investering i dig själv, din familj, och vår planet. Sedan kommer en chans att investera i en ny matvarukedja mycket sällan, det har inte hänt på väldigt länge. Vår värdeökning är också viktig att nämna, sedan förra rundan har Paradiset ökat med 19% i värde och vi tror själva starkt på den finansiella värdeökningen.
Till sist, hur går man tillväga om man vill vara med och bli en del av Paradiset?
Du går in på paradiset.com, klicka på Nyemission och så kan du anmäla dig med BankID och så får du en betalinstruktion med kort eller bankgiro.
Tack för det Johannes! Lycka till med investerarrundan!
Paradisets crowdfundingrunda pågår mellan 24 maj och 21 juni.
Ange kod vid teckningen: IPO