Intropris – Möjlighet att investera i en snabbväxande e-handelsaktör inom friluftsliv

Kort bakgrund:

Intropris har sedan starten 2006 byggt upp en portfölj med strategiska varumärken inom jakt-, fiske och friluftsrelaterade produkter. Efter en kombination av organisk- och förvärvad tillväxt har gruppen idag sex fysiska butiker och tre e-handelsplatser. Visionen är att Intropris skall förbli det naturliga förstahandsvalet för konsumenter som vill handla produkter för jakt, fiske och friluftsliv. Konsumenten skall uppleva att det är tryggt, enkelt och att de får ett bra pris.

Strategiska varumärken:

 

Intropris.se: Lanserades 2006 och idag består sortimentet i huvudsak av jakt- och fiskeprodukter. Störst andel av omsättningen ligger på jakttillbehör och vapen.
Huntyard.se: Lanserades 2010 med syfte att sälja jakt- och fiskerelaterade produkter. Huntyard förvärvades av Intropris i april 2017.
Racerback.se: Lanserades 2008 med syfte att sälja jakttillbehör. Racerback importerar egna varor som säljs under varumärket Racerback. Racerback förvärvades i maj 2017.
Wildmann: Utgör utvalda produkter inom ett premiumsortiment, exempel på produkter är transportflak, lastramp och belysning – kopplat till transport inom jakt.

Magnus Samuelsson – en aktieägares röst

Magnus har varit kund hos Intropris i Vimmerby under flera år och 2015 blev han också aktieägare.

”Jag jagar mycket och det finns ingen riktig bra butik i närheten av Kisa där jag bor. Det var så jag hittade Intropris i Vimmerby. Jag gillar personalen på Intropris. De är kunniga och vet vad de pratar om. Jag gillar butikernas koncept då jag även fiskar en hel del. Jag är absolut ingen fiskenörd och då känns det tryggt och enkelt att handla hos någon som är så kunnig på fiske. Jag vill ha bra och personlig service när jag handlar. Det har jag alltid fått av Intropris.”

Magnus Samuelsson

Intropris verkar på en stor marknad med en strukturell underliggande tillväxt

Intropris hemmamarknad som enligt Bolagets bedömning består av en målgrupp på mer än 1,7 miljoner människor. För att beskriva marknaden har exempelvis Svenskt Friluftsliv som består av 25 organisationer enligt uppgift 1,7 miljoner medlemmar. Långt ifrån alla som utövar eller har ett friluftsintresse äger något medlemskap inom en friluftslivsorganisation.

Bara i Sverige finns det idag cirka 300 000 jägare och i Europa finns det möjlighet att börja bearbeta cirka 6,7 miljoner jägare. Varje år fiskar cirka 1,6 miljoner svenskar i åldrarna 16-80 i svenskt vatten och under 2013 betalade svenskarna 5,8 miljarder kronor för sitt fritidsfiske. Av detta utgjordes 2,3 miljarder kronor av utgifter för förbrukningsmaterial i redskap, fiskekort, resor, fiskeguider, mat och logi.

Från 2016 till 2017 ökar den totala omsättningen från e-handeln med hela nio miljarder kronor och sedan 2013 har den totala omsättningen ökat med 45 % enligt DIBS by Nets och rapporten Svensk E-handel 2017. Den totala omsättningen för köp av varor på nätet växer i snabb takt och kommer att fortsätta de kommande åren.  Med hjälp av e-handeln har bolaget goda möjligheter att nå ut till målgruppen på ett effektivt vis. Som ett exempel kommer lagerhanteringen från och med 2018 framför allt att utföras av ett centraliserat lager. Fördelarna är många och de fysiska butikerna kommer också att dra fördelar av ett centraliserat lager när Intropris kan i en större utsträckning göra större koordinerade in­köp vilket naturligt resulterar i en lägre prisbild när varje butik köper efter egen förmåga och behov.

Finansiell information

Preliminära siffor visar att Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 22,68 MSEK för perioden 2016-01-01 – 2017-06-30 och koncernens totala omsättning till 45,04 MSEK. Att notera är att siffrorna är proforma och räknat på nuvarande grupp. Intropris har gått från att vara ett avknoppat bolag med relativt be­gränsad verksamhet i maj 2016, till att i slutet av juni 2017 omfatta verksamhet i sex helägda dotter­bolag och i moderbolaget.  Under Q1 (2017-07-01 – 2017-09-30) uppgick omsättningen till 19,30 MSEK för koncernen. Periodens resultat uppgick till 145 TKR.

ERBJUDANDET I SAMMANDRAG:

Emissionsbelopp:
23,26 MSEK
Pre-money:
69,77 MSEK
Företrädesrätt:
För varje aktie som innehas på avstämningsdagen
erhålls 1 teckningsrätt. 3 teckningsrätter ger rätt
till teckning av 1 aktie.
Teckningskurs:
20 SEK per aktie.
Exempel:
En aktieägare innehar 90 aktier på avstämningsdagen
erhåller 90 teckningsrätter. Dessa ger rätt att teckna
30 nya aktier (90 / 3) á 20 SEK per aktie, dvs mot en total likvid om 600 SEK.
Avstämningsdag:
16 november 2017
Teckningsperiod:
20 november 2017 – 4 december 2017.
Teckning utan företrädesrätt:
Intresseanmälan att teckna aktier utan stöd av
teckningsrätter kan göras under teckningsperioden.
Besked om eventuell tilldelning lämnas genom
utskick av avräkningsnota vilken ska betalas i enlighet
med anvisningarna på denna.

Mangold är en oberoende fondkommissionär som erbjuder moderna finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Mangolds vision är att vara den ledande utmanaren inom den svenska banksektorn och våra ledord är att vara snabb, modern & tillgänglig.

https://www.mangold.se/emission/inbjudan-till-teckning-av-aktier-intropris-ab/