IPO: COMINTELLI KLARAR KONKURRENSEN FRÅN GRATISVARIANTER – VD

STOCKHOLM (Direkt) Det svenska mjukvaruföretaget Comintelli, som erbjuder den molnbaserade tjänsten Intelligence2day för omvärldsbevakning och omvärldsanalys, avser växa snabbt och hantera konkurrensen från gratisbevakningstjänster genom de mervärden som bolagets tjänst skapar.

Det säger vd Jesper Martell i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför Comintellis listning på Spotlight Stock Market.

I intervjun berättar han även att bolaget historiskt främst har haft storföretag som kunder, men att nya erbjudanden har tagits fram till relativt sett mindre bolag. Målsättningarna fokuserar på tillväxt, samtidigt som företaget hoppas på höga marginaler eftersom man är i mjukvarubranschen.

Comintelli, som grundades 1999 i en spin-off från telekombolaget Ericsson, hade i fjol en omsättning på drygt 20 miljoner kronor. Mjukvarutjänsten samlar in information från många källor och konverterar den till ett mer organiserat och strukturerat format för att underlätta analys, visualisering och beslutsfattande. Bolaget kallar det för en ”insiktsmotor”.

image

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Jan Glevén intervjuar Comintellis vd Jesper Martell till höger.

Vilka kunder har ni?

"Vi jobbar ofta med kunder som befinner sig i snabbföränderliga branscher där det händer mycket och finns mycket information såsom kemi-, energi-, läkemedel-, hälso- & sjukvård-, eller IT- och telekombranschen. Några exempel på kunder är Akzo Nobel, Essity, Ericsson, Telia och Tetrapak."

Det låter som framförallt stora företag?

"Det har nog varit så historiskt i alla fall. Det är ofta sådana företag som har väldigt mycket information och behöver en plattform för att hantera det. På senare tid har vi dock tagit fram en enklare version av plattformen. Nu erbjuder vi Intelligence2day i tre versioner, däribland en version för lite mindre företag eller åtminstone mindre grupper inom företaget."

image

Foto: Comintellis mjukvarutjänst Intelligence2day. Bildkälla: Comintelli

Hur ser er betalningsmodell ut?

"De flesta kunder betalar baserat per användare i någon form av prenumerationsmodell, antingen per månad eller kvartal eller år. Beroende på vad man väljer kan man få vissa rabatter. Den lilla versionen börjar på 2.500 kronor per månad för tre användare. Sedan kan det gå upp till 60.000 kronor per månad, och ännu mer för kunder som betalar flera miljoner per år för tjänsten, beroende på hur många användarna är."

Hur ser marknaden ut?

"Marknaden växer väldigt snabbt. Ju mer information det finns och ju snabbare omvärlden rör sig desto mer ökar behovet för den här typen av lösningar. Jag skulle säga att marknaden växer med minst 25-30 procent per år."

Det finns en del aktörer som erbjuder gratistjänster. Hur ser du på konkurrensen från dem?

"Det är något vi får höra från kunder också. Många använder exempelvis Google Alerts och enkla notifieringar om vad som händer i omvärlden. Det är jättebra, men vi ser inte dem så mycket som konkurrenter utan snarare som ett inflöde till vårt system. De erbjuder bevakning, men man får ingen riktig analys eller visualisering. Man kan inte söka, jämföra och göra rapporter. Vi erbjuder ett mervärde som kunder är beredda att betala för."

Ni avser ta in 7 miljoner kronor i en nyemission i samband med listningen. Vad ska ni göra med kapitalet?

"Framförallt sälj och marknadsföring. Vi kommer att använda pengarna för att nå ut mer. Det handlar om att finnas mer på sociala medier, på mässor och olika typer av seminarier. Vi har redan ett bra team och en bra teknisk plattform."

image

Foto: Närbild på mjukvarutjänsten. Bildkälla: Comintelli

Ni omsatte drygt 20 miljoner kronor i fjol. Vad har ni för målsättning framöver?

"Vi har satt ett ambitiöst mål om att omsätta 50 miljoner kronor år 2021. Det tror jag är väldigt realistiskt att uppnå på egen hand. Det betyder en tillväxt på 20-25 procent per år."

Har ni någon målsättning för kundintaget?

"I dag har vi ungefär ett 50-tal kunder. För att nå omsättningsmålet på 50 miljoner kronor behöver vi nå ungefär 100 kunder, så målet är att gå från 50 till 100 kunder de kommande åren."

Har ni något lönsamhetsmål eller liknande?

"Nej, inget specificerat. I mjukvarubranschen har man ofta höga marginaler, men vi har inte satt något specifikt mål för det."

Teckningsperioden i nyemissionen pågår till torsdagen den 1 november. Den första planerade handelsdagen på Spotlight Stock Market den 19 november.

Comintelli värderas i erbjudandet till 45 miljoner kronor före kapitaltillskottet.