IPO: INCOAX SKA SNABBA PÅ BREDBANDET VIA KABEL-TV – VD

(Omsändning av nyhet från 8 dec inför dagens handelspremiär. Kompletterad avseende emissionsutfall m.m. i sista styckena.)

STOCKHOLM (Direkt) Bredbandsteknikföretaget Incoax, som är på väg mot marknadsplatsen Nasdaq First North, ska sälja en bredbandslösning som ger snabbare bredband i befintliga koaxialkablar, alltså det traditionella kabel-tv-nätet.

Det säger Incoax vd Peter Carlsson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med bolagets nyemission på 24 miljoner kronor.

Många fibernätverk inom EU används inte på grund av höga kostnader för att nå in i flerfamiljshus. Incoax möjliggör snabbare utbyggnad och ett effektivare utnyttjande av fibernätverken i gatan tack vare de lägre kostnaderna och den smidigare installationen den sista biten in i fastigheten via befintliga koaxialkablar, säger Peter Carlsson.

Den lägre kostnaden och den smidigare installationen ska samtidigt innebära konkurrenskraft gentemot renodlade fiberlösningar, uppger han.

Incoax tillhandahåller bredbandslösningar baserat på en ny standard som heter MoCA Access 2.5 där man kommer upp i gigabit-hastighet i befintliga koaxialkablar. Bolaget vänder sig främst till operatörer, såväl kabel-tv-operatörer som telekom- och fiberoperatörer.

Hur stort lyft är er bredbandsteknik för ett befintligt koaxialnätverk med bredband?

“Det varierar, men man kan köra samma tjänster som med fiber, fast på befintliga koaxialkablar. Tekniken är enkel att rulla ut, det är ett smart sätt att återanvända befintlig infrastruktur och väldigt kostnadseffektivt. Det kostar ungefär 20 procent jämfört med att dra fiber”, säger Peter Carlsson.

Det finns visserligen många befintliga koaxialnät, men nybyggnationen av bredband utgörs snarare av fiber nuförtiden. Hur är framtidsutsikterna för er teknologi?

“Det finns minst 500 miljoner lägenheter globalt med kabel-tv eller satellit-tv. Då har man koaxialkablar. Även om det inte skulle byggas en enda lägenhet till med koaxialkablar så finns en jättemarknad. Dessutom jobbar vi inom MoCA-alliansen på nästa generations standard som heter “MoCA Access 3.0″ på 10 gigabit/sekund, så vi ser en framtid för koaxialkabeln som dessutom har teknisk möjlighet att gå upp till 100 gigabit/sekund. Så det finns en stor marknad och den kommer inte att försvinna på ett par år, utan finnas under många år framåt.”

image

Foto: Johan Lind vid Nyhetsbyrån Direkt tv-intervjuar Incoax vd Peter Carlsson till höger.

Bredbandskvalitet kan ju mätas på fler sätt än maxöverföringshastighet, exempelvis svarstid. Hur bra står sig er lösning där?

"Vi har 2,5 gigabit/sekund nedladdning och 2,0 gigabit/sekund uppladdning, symmetriskt. Fördröjningen, latensen, ligger på max 5 millisekunder, så en operatör kan i praktiken leverera samma tjänster med vår lösning som med fiber, men till väsentligt lägre kostnad och mycket enklare installation."

Kommer MoCA Access 2.5-standarden att slå igenom globalt och bli ett allmänt intressant alternativ på många marknader?

"Det är vi väldigt säkra på, för det finns ett stort intresse från stora globala spelare. Vi är först, har tio patent och har antagligen minst ett års försprång. Kopplat till arbetet vi gör inom BBF, Broadband Forum, som är telekomorganisationernas egen standardiseringsorganisation, ser vi ett stort intresse från teleoperatörer att vara med och standardisera hur vår teknik ska integreras i deras nät. Det gäller både för tillämpningar där man kör fiberaccess, det vill säga där man kör fiber till huset och sedan koaxialkabel in i lägenheten, eller det som kallas 5G fixed/mobile convergence där man i framtiden kommer att ha Moca Access som en del i hur man implementerar 5G i storstäder."

image

Bild: Incoax modem som sätts i tv-uttaget av den boende. Bildkälla: Incoax

image

Bild: Incoax kontrollenhet som kopplas in i fastighetens källare av operatörens installatör. Bildkälla: Incoax

I Sverige är Comhem stora när det gäller koaxialnät. Vad har ni för relation till dem?

"Sverige är inte en prioriterad marknad för oss, utan vårt fokus ligger på Schweiz, Österrike, Tyskland, Storbritannien och Beneluxländerna. Det beror på att Sverige har kommit väldigt långt vad gäller fiberutrullning. I exempelvis Tyskland har kanske 2 procent av hemmen fiber hela vägen medan vi i Sverige ligger en bra bit över 50 procent, så vi satsar på länder där vi har större potential. Därför har vi heller ingen dialog med Comhem."

Comhem har samtidigt satsat mycket resurser på en annan teknik, som heter DOCSIS 3.1.

Hur går er försäljning av lösningar med Moca access 2.5?

"Vi är just nu inne i en fas där vi har 14 kunder som testar vår teknik i labbtester eller fälttester. Det kommer pågå en bit in på nästa år. Vi räknar med att sälja de första kommersiella lösningarna under det första kvartalet 2019."

Vilka länder tror du står först på tur?

"Jag tror att vi först kommer att ha ett par kunder i Sverige, flera i Schweiz och någon kund i Israel."

Ni sålde för 2 miljoner kronor 2016 och knappt 3 miljoner kronor 2017. Ni har som mål att omsätta minst 300 miljoner kronor år 2020 och 1 miljard år 2023. Det vore en väldigt snabb tillväxt. Hur ska ni uppnå det?

"Jag rekryterades in i bolaget för lite drygt ett år sedan. Uppdraget var att bygga ett ledande globalt företag. Jag har rekryterat in en ny ledningsgrupp med erfarenheter från att skala upp och jobba i storbolag. Vi har en lösning som har stor efterfrågan och vi för just nu dialoger med 14 kunder där affärerna skulle ligga mellan 5 miljoner kronor för de minsta och ett par hundra miljoner kronor för de största. Det finns en jättemarknad och vi kommer att ta den", svarar Peter Carlsson.

Hur ser er intäktsmodell ut? Räknar ni främst med engångsintäkter när operatörerna installerar tekniken eller med löpande intäkter?

"Vi säljer hårdvaran, det vill säga kontrollenhet och modem, och har en årlig licensmodell för mjukvara samt säljer även support och underhåll."

Kundrelationer tenderar att kräva resurser. Hur ska antalet anställda utvecklas? Finns det några särskilda områden där ni räknar med att nyanställa?

"Vi är i dag cirka 30 personer i bolaget inklusive konsulter. Vi räknar med att växa till en bit över 40 på ett års sikt och att sedan fortsätta växa i takt med att affärerna tar fart. Vi kommer att satsa på att främst stärka upp inom försäljning, tekniskt säljstöd samt med mjukvaruutvecklare."

Teckningsperioden i Incoax nyemission på 24 miljoner kronor pågick till den 12 december. Emissionen tecknades till 64 procent och tillförde bolaget 15,3 miljoner kronor före emissionskostnader. Genom erbjudandet fick Incoax över 200 nya aktieägare.

Teckningskursen var 20 kronor, vilket värderade bolaget till 171 miljoner kronor före kapitaltillskottet. Första beräknade handelsdag på First North är den 3 januari.

Invesdor är arrangör i samband med erbjudandet. Nordnet är selling agent, Augment Partners är finansiell rådgivare och cerified adviser medan Aqurat är emissionsinstitut.

Nyhetsbyrån Direkts tv-intervju med Incoax kan ses på den här länken.