IPO: LIME SKA BLI NORDENS LEDANDE CRM-LEVERANTÖR – VD

STOCKHOLM (Direkt) Kundhanteringsaktören Lime Technologies, som ska noteras på Stockholmsbörsen i veckan, räknar med att kunna visa en uthållig lönsam tillväxt framöver. Målet är att ta marknadsandelar och bli den ledande CRM-leverantören i Norden i konkurrens med jättar som Microsoft och Salesforce.

Det säger Lime Technologies vd Erik Syrén i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen på Nasdaq OMX Stockholm, som beräknas ske torsdagen den 6 december.

“Jag tror att vi har potential att ta marknadsandelar från Microsoft och Salesforce i alla våra marknader. Vårt mål är att bli marknadsledare i Norden”, säger han.

Lime har en 7-procentig marknadsandel i Sverige, medan marknadsandelen i Danmark, Norge och Finland ligger kring 1 procent eller lägre. Bolagets totala marknadsandel i Norden ligger på cirka 3 procent.

“Microsoft kanske har omkring 15 procent i Norden, så du måste ju över det för att vara marknadsledare”, säger han.

Erik Syrén får ofta frågan om han inte är rädd för att jättarna Microsoft och Salesforce ska “äta upp” Lime.

“Jag är inte orolig för dem, jag har levt med deras konkurrens under alla mina 18 år i bolaget. Vi kan den konkurrensen. Den största oron är om det kommer någon utifrån som tänker annorlunda och vänder upp och ned på vår CRM-marknad. Jag har dock inte sett några sådana tecken i dagsläget”, säger Erik Syrén.

Vad gör ni bättre än de stora aktörerna?

“Konkurrenter som Microsoft och Salesforce jobbar med återförsäljare och försöker få stora projekt med många timmar. Vi jobbar enbart direkt där vi utvecklar systemet själva, säljer själva på lokala språket, implementerar själva och supportar själva”, sammanfattar han.

Lime är därför beroende av att kunna rekrytera rätt människor till bolaget, enligt Erik Syrén. Det är också en riskfaktor, speciellt kring toppen i en högkonjunktur då alla tävlar om att anställa. Att hänga med i den snabba teknikutvecklingen är en annan risk som Lime-chefen tar upp.

Per den sista september i år hade Lime 189 heltidsanställda och har hittills i år anställt 47 personer. I fjol anställdes 51 personer och den rekryteringstakten väntar sig bolaget kunna fortsätta att hålla framöver.

Lime, som riktar in sig mot kunder i vertikalerna fastigheter, energi, partihandel och konsultbolag, har haft en intäktstillväxt på i genomsnitt 19 procent de senaste 18 åren och det är en tillväxt som väntas fortsätta enligt vd:n.

“Det handlar om långsiktig lönsam tillväxt, inte i ett år utan år efter år. Hemligheten är att vi är duktiga på att rekrytera människor och utveckla och behålla människor”, säger Erik Syrén.

Enligt bolagets finansiella mål ska den organiska årliga nettoomsättningstillväxten överstiga 15 procent med en ebita-marginal på över 23 procent.

Är det en signal på att tillväxten kommer att dämpas något framöver?

“Vi har inte satt något tak för tillväxten och vi vill leverera mot våra finansiella mål. Vi ser inte någon avmattning i tillväxten”, säger han.

På lönsamhetsfronten har Lime legat strax under målet.

“Vi har legat på ungefär 22 procent. Vi är inte nöjda med den nivån och vi ska upp på medellång sikt”, säger han och hänvisar till att bolaget har gjort mycket investeringar den senaste tiden. Lime-chefen uppger i samma andetag att bolaget ska fortsätta att göra investeringar framöver och “alltid prioritera tillväxt framför lönsamhet”.

I samband med börsnoteringen säljer huvudägaren, riskkapitalfonden Monterro, ut 40 procent Limes aktier och minskar därmed sitt innehav till cirka 30 procent från cirka 70 procent. Lime tillförs inte något kapital i samband med noteringen.

“Monterro kvarstår som storägare i bolaget. Vi har gjort stora investeringar i bolaget de senaste åren som de ser kommer att ge resultat framöver”, säger Erik Syrén.

Enligt Lime ska börsnoteringen också bidra till att attrahera nya kunder och nya anställda. Erik Syrén själv äger 10 procent av aktierna, och ska teckna för 9,5 miljoner kronor i noteringserbjudandet.

Som noterat bolag får Lime också möjligheten att betala eventuella förvärv med egna aktier, men det är inte huvudspåret, enligt vd:n.

“Vi kan finansiera mindre förvärv med egen kassa och vi kan också ta upp banklån om det skulle behövas”, säger han.

Lime ser också över att gå in på nya geografiska marknader, som Storbritannien och Nederländerna, men det är inget som ligger nära i tiden.

“Vi kommer inte att gå in på nya marknader innan vi känner att vi utvecklas mot att nå vår målsättning om att bli Nordens ledande CRM-leverantör”, säger han.

Vad får man som aktieägare i Lime?

“Jag vänder mig till investerare som vill vara aktieägare i en långsiktigt lönsam tillväxtmaskin, som skapar värde för våra kunder. Jag hoppas inte att vår börskurs dubblas på en dag, utan vi ska driva vår strategi långsiktigt.”

Erbjudandet i samband med noteringen omfattar högst 5.092.500 aktier, motsvarande cirka 40 procent av aktierna, till en teckningskurs på 72 kronor per aktie. Det ger ett totalt marknadsvärde för Lime på drygt 900 miljoner kronor.

Sista dagen för att teckna är den 4 december för allmänheten och den 5 december för institutionella investerare.