IPO: NUSTAY SKA ERBJUDA BÄTTRE OCH BILLIGARE HOTELLBOKNING – VD

STOCKHOLM (Direkt) Det danska hotellbokningsföretaget Nustay, som är på väg till Spotlight Stock Market, ska erbjuda bättre hotellbokning och samtidigt tillhandahålla lägre priser.

Det säger Nustays grundare och vd Mathias Lundø Nielsen i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt där han förklarar hur det ska vara möjligt.

Vad skiljer Nustay från andra hotellbokningssidor?

”Den största skillnaden är hur vi presenterar våra erbjudanden och våra priser. Nustay erbjuder över 1,5 miljoner hotell över hela världen, vilket är mer än på majoriteten av andra hotellbokningssidor. Vi fokuserar mycket på ’vad-du-ser-är-vad-du-får’, vilket betyder att våra priser inkluderar alla skatter och andra avgifter. Vidare försöker vi bara att visa de allra bästa sökresultaten inom varje sökning. Det är ungefär som Googles modell – att visa relevanta sökresultat för användarna.”

image

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Nustays vd Mathias Lundø Nielsen.

Varför skulle hotell erbjuda billigare priser genom Nustay än via andra hotellbokningssidor?

"Bra fråga - den får jag ofta. Nustay har en mycket ovanlig affärsmodell. Vi är en online-reseagent likt Booking.com och Expedia.com eftersom vi gör hotellbokningen för kundens räkning vid betalningstidpunkten. Vi hanterar kassaflödet och 'äger kunden'. Andra hemsidor som Kayak och Trivago är metasökningshemsidor som bara gör prisjämförelser och hänvisar användarna till en bokningssida såsom vår. Anledningen till att vi kan ha billigare priser på 80 procent av de hotell vi har undersökt är vår hybrid-affärsmodell där vi kombinerar icke-uppkopplade grossistlager av hotellrum tillsammans med ny teknologi. Därför har vi möjlighet att erbjuda priser som inte har varit tillgängliga på konsumentmarknaden tidigare och göra dem tillgängliga online. Vi har hittills fokuserat på att ta fram den plattformen. Det är ungefär som om du chartrar ett flygplan till Mallorca - först bokar man planet och sedan säljer man sittplatserna."

Det finns hyfsat hög grad av pristransparens på hotellbokningsmarknaden med jämförelsesidor och liknande - vad talar för att en aktör som Nustay ska kunna erbjuda tydligt lägre priser på lång sikt?

"Nustays hybrid-affärsmodell understryker tydligt att vi kommer att vara konkurrenskraftiga kring priser, både nu och i framtiden. Med det sagt - det är viktigt att förstå att Nustays unika egenskaper handlar om mer än bara priset. Nustay är byggt kring transparens, vilket gör det lättare för våra användare att hitta de bästa hotellen, till de bästa priserna, utan några dolda överraskningar. Vi lyfter inte fram hotell där vi har högre provision - om vi rekommenderar ett hotell är det på grund av att det erbjuder riktigt bra värde för pengarna."

Gillar era kunder att behöva logga in för att få era bästa erbjudanden?

"Fördelen med att logga in är att de får ett mer relevant sökresultat. Vi använder mycket data för att matcha kunden med hotellen på destinationen. Kunden får även högre rabatt genom att logga in, så vi ser en tendens att folk loggar in."

Måste man skapa ett konto med e-postadress och lösenord?

"Utöver e-post kan kunderna logga in med Facebook eller Linkedin."

image

Bild: Nustays hemsida i februari 2019

Hur får ni era intäkter?

"Antingen får vi provision för att sälja hotellrummen till ett pris som har fastställts av hotellet, eller så får vi ett fast pris från grossisten som vi sedan lägger till en marginal på, som blir vår intäkt."

Ni håller inte kontakt med 1,5 miljoner hotell förstås?

"Nej, vi arbetar med nästan alla ledande hotellutbudsbolag i världen. De är fler än 70 i dag. Vi får hotellrummen från dem. Det är så vi lyckas hantera det."

Ni har över 60 anställda i Danmark och Ukraina - varför just i de länderna?

"Vi är ju ett danskt bolag, så i Köpenhamn har vi huvudkontor med de flesta seniora chefer, inklusive marknadsavdelningen. I Kiev har vi hela avdelningen för teknikutveckling med teknikchef. Även jag som vd är baserad där", säger Mathias Lundø Nielsen.

"Kievs IT-scen är mogen och väletablerad med en stor talangpool på alla seniora nivåer. Det beror delvis på en hög andel IT-företag, särskilt kopplat till outsourcing, vilka under det senaste decenniet har utbildat tiotusentals specialister varje år. Jag har jobbat med utvecklare från hela världen, och kunskapsnivån och talangpoolen i Ukraina är bland de bästa jag har kommit i kontakt med. Detta, i kombination med en lägre kostnad per heltidstimme, tack vare lägre levnadskostnader, gjorde Ukraina till ett naturligt val."

Hotellbokning är en global marknad - hur når ni ut till slutkunder i olika delar av världen?

"Nustay är byggt för att vara globalt från dag ett. Vi erbjuder hotell överallt och vår hemsida är för närvarande tillgänglig på tolv språk. Marknadsföringsmässigt fokuserar vi på personer som är nära att boka via internet. Vi tar inte en specifik marknad och fokuserar på den som man klassiskt sett gör. Nu fokuserar vi huvudsakligen på Google Hotel Ads som är Googles dedikerade produkt för hotellprisjämförelser. Bara några företag i världen har valts ut för att vara en del av denna produkt som fortfarande befinner sig i beta-stadiet. För några veckor sedan blev vi även godkända för att vara en del av Yandex, Yahoo och Bing Hotel Ads. De skapar alla sin egen version av Googles hotellbokningstjänst."

Ni vill ta in 21 miljoner danska kronor i nytt aktiekapital. Hur avser ni spendera de pengarna?

"Majoriteten av pengarna från IPO:n kommer att användas till marknadsföring. Vi vill skala upp. Våra prestationsnyckeltal är så bra att det är dags att verkligen fokusera på tillväxt."

Lanseringen av Google Hotel Ads skedde i november 2018. Under januari 2019 hanterade Nustays plattform bokningar för cirka 8.600 hotellnätter, vilket enligt bolaget motsvarar årliga hanterade intäkter om cirka 68 miljoner danska kronor, och intäkter för Nustay på 7 miljoner danska kronor.

Ni siktar på att vara kassaflödespositiva 2019 och att ha "hanterade intäkter" på 40 miljoner danska kronor under en begränsad tidsperiod 2019 och sedan 100 miljoner under en begränsad period 2020. Vilka är era största utmaningar för att nå dessa mål?

"Plattformsutveckling och hotellutbud är två huvudsakliga utmaningar framöver. Vi måste fokusera mycket på att fortsätta förbättra plattformen och hantera den betydande tillväxt som vi ser för tillfället inom alla delar av företaget - även marknadsföring och kundsupport. Vi är mycket fokuserade och har ett mycket erfaret team, så vi är väldigt optimistiska. Det kommer samtidigt att vara nödvändigt för Nustay att fortsätta anställa erfarna och talangfulla personer."

IPO-marknaden har varit hyfsat tuff på sistone. Hur känns det att presentera ert erbjudande i detta finansmarknadsklimat?

"Jag har faktiskt inte känt av den negativa marknaden. Det har varit ett mycket starkt intresse för Nustays IPO och vår för-teckning övertecknades med 200 procent innan vi behövde stänga ned den, för vi ville inte sälja mer i den fasen. Mer än hälften av aktierna såldes. Idén med IPO:n är att få många privatsparare. Vår produkt vänder sig till konsumenter, så om vi har tusentals aktieägare finns det en bra chans att de kommer att använda vår plattform för sin nästa hotellbokning. Det finns en hög chans att de kan bli varumärkesambassadörer och prata om Nustay med vänner och familj. Det vill vi åstadkomma."

Nustays omsättning steg under 2018 till 1,3 miljoner danska kronor från 1,1 miljoner 2017. Rörelseresultatet sjönk till -17,9 miljoner danska kronor från -4,8 miljoner året innan.

Bolagets egna mått "hanterade intäkter" steg till 19,8 miljoner danska kronor från 9,9 miljoner 2017.

Teckningskursen i nyemissionen uppgår till 7:20 danska kronor per aktie. Det värderar bolaget till 110 miljoner danska kronor före kapitaltillskottet på 21,3 miljoner danska kronor.

Teckningsperioden pågår mellan den 14 februari och 5 mars. Första handelsdag på Spotlight väntas bli den 22 mars.

Nyhetsbyrån Direkts tv-intervju med Nustays vd kan ses på följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=ORbR3RJTX4w