IPO: NYEMISSIONEN I NUSTAY TECKNADES TILL 134% INFÖR SPOTLIGHT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den nyemission som det danska hotellbokningsföretaget Nustay genomförde på vägen till Spotlight Stock Market tecknades till 134 procent. Bolaget tillförs 21,3 miljoner danska kronor och får cirka 1.300 nya ägare.

Det meddelar Nustay i ett pressmeddelande.

Första handelsdag väntas bli fredagen den 22 mars, i linje med tidigare tidsplan.

“Vi känner förvissning om att vi kan attrahera ett stort antal kunder och ta en ansenlig del av marknaden för online-bokning av hotell i framtiden – redan i dag ser vi snabb tillväxt på vår plattform”, uppger Nustays grundare och vd Mathias Lundø Nielsen i pressmeddelandet.

Nustay ska erbjuda bättre hotellbokning och samtidigt tillhandahålla lägre priser, sade han nyligen i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

På en fråga om vad som skiljer Nustay från andra hotellbokningssidor svarade han att den största skillnaden är hur bolaget presenterar sina erbjudanden och priser.

“Nustay erbjuder över 1,5 miljoner hotell över hela världen, vilket är mer än på majoriteten av andra hotellbokningssidor. Vi fokuserar mycket på ‘vad-du-ser-är-vad-du-får’, vilket betyder att våra priser inkluderar alla skatter och andra avgifter. Vidare försöker vi bara att visa de allra bästa sökresultaten inom varje sökning. Det är ungefär som Googles modell – att visa relevanta sökresultat för användarna”, sade Mathias Lundø Nielsen.

Varför skulle hotell erbjuda billigare priser genom Nustay än via andra hotellbokningssidor?

“Bra fråga – den får jag ofta. Nustay har en mycket ovanlig affärsmodell. Vi är en online-reseagent likt Booking.com och Expedia.com eftersom vi gör hotellbokningen för kundens räkning vid betalningstidpunkten. Vi hanterar kassaflödet och ‘äger kunden’. Andra hemsidor som Kayak och Trivago är metasökningshemsidor som bara gör prisjämförelser och hänvisar användarna till en bokningssida såsom vår. Anledningen till att vi kan ha billigare priser på 80 procent av de hotell vi har undersökt är vår hybrid-affärsmodell där vi kombinerar icke-uppkopplade grossistlager av hotellrum tillsammans med ny teknologi. Därför har vi möjlighet att erbjuda priser som inte har varit tillgängliga på konsumentmarknaden tidigare och göra dem tillgängliga online. Vi har hittills fokuserat på att ta fram den plattformen. Det är ungefär som om du chartrar ett flygplan till Mallorca – först bokar man planet och sedan säljer man sittplatserna”, svarade Nustay-chefen.

Teckningskursen i nyemissionen uppgick till 7:20 danska kronor per aktie. Det värderar bolaget till 110 miljoner danska kronor före kapitaltillskottet på 21,3 miljoner danska kronor.