Tidnings- och magasinappen Readly har sammanställt sin årliga rapport kring digitala läsvanor för 2022. För första gången inkluderar den användardata från dagstidningar och de skillnader som finns i läsbeteendet jämfört med magasin. 286 000 digitala utgåvor lästes 146 miljoner gånger på plattformen med en global ökning av läsning inom kategorier som Nyheter & Politik, Pyssel & DIY samt TV, Film & Bio. Den populäraste tiden att läsa magasin är på torsdagar kl. 18.00, medan det för dagstidningar är kl. 07.00 på söndagar.
En analys av de 10 populäraste kategorierna på Readly, baserat på den totala läsekretsen, visar att kategorin Resor blivit allt mer populär med en global ökning på 12 procent. De artiklar som lockade flest läsare under året handlade om hemester och inrikes restips. Covid-uppskjutna bröllop har också gjort comeback. Baserat på genomsnittlig läsning per minut och per konto har Bröllopskategorin ökat med 6 procent globalt, 12 procent i Storbritannien och hela 14 procent i Sverige.
– Även om resebranschen håller på att återhämta sig efter pandemin, är det uppenbart att inrikesresor och hemestrar är här för att stanna. Vi ser detta som ett resultat av en ökad medvetenhet om klimatförändringar och att konsumenter vill förändra sitt beteende. Det kan också vara en effekt av det tuffare ekonomiska klimatet vi upplevt under året. En annan trend som troligen har vuxit fram genom en kombination av aktuella händelser är ökad läsning inom kategorierna pyssel och gör-det-själv, där konsumenter vill fixa och laga istället för att köpa nytt. Återigen spelar miljömedvetenhet in, och konsekvensen av ökad inflation och pressen på plånböckerna, säger Daniel Hamrin, Head of Content Nordics på Readly.
Readlys läsare kan ha vänt sig till textil arbete för att hantera kostnadskrisen, där en 10-procentig ökning av den genomsnittliga läsningen per konto, globalt i kategorin Pyssel och DIY kan konstateras. En annan form av lättsam underhållning är att stanna hemma och titta på tv. Kategorin TV, film & Bio har nära 17 minuters snittläsning per utgåva i Sverige vilket motsvarar en ökning på 14 procent under 2022 jämfört med 2021.
– Inflation och ekonomisk instabilitet, orsakade av Rysslands invasion av Ukraina, har också lett till en topp i läsandet av dagstidningar och politiska magasin. 2022 har varit ett turbulent politiskt år i många länder och som konsekvens har många prenumeranter använt Readlys breda portfölj av kvalitetsjournalistik för att hålla sig informerade och uppdaterade, säger Daniel Hamrin.
Det genomsnittliga antalet tidningsläsare per månad som använder Readly dagligen har ökat med 23 procent i år jämfört med 2021. Och den genomsnittliga lästiden i magasinkategorin Nyheter & Politik ökade med 8 procent globalt.
Svenska lästrender 2022
- Svenskarna har läst 32 miljoner utgåvor
- 13% av titlarna lästa av svenskar är utländska titlar
- Läsning i mobil är 18% för magasin och 16% för dagstidningar.
- Mest lästa kategorierna i Sverige är
- Livsstil (23% andel av totala läsekretsen)
- Kändisar & Nöje (20% andel av totala läsekretsen)
- Inredning & Arkitektur (9% andel av totala läsekretsen)
Fler trender och topplistor finns i rapporten här.
För mer information:
Amelie Argenti, PR Manager
amelie.argenti@readly.com
+46 733 92 42 63
Readly
Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7500 nationella och internationella magasin inklusive förvärvet av franska Toutabo. Bolaget är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 1200 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte att tillföra inspiration och insikt till människors dagliga liv och skapa meningsfulla stunder av avkoppling. Under 2021 distribuerade Readly cirka 210 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 120 miljoner gånger. www.readly.com