Vi är utan tvekan inne i ett sekulärt skifte från kabel tv till streamad video. I USA har snittpersonen 4 streamingtjänster, 38% har 5 eller fler tjänster och streamingtjänster kommer i snitt växa 23% i 2020.
Släng därmed in att uppkopplad TV, TV apparater som är uppkopplat mot internet, utgör 29% av allt TV tittande men endast utgör ca 3% av all TV annonsering, en marknad värd $200 miljarder globalt, så ser man att det finns möjligheter för företag att tjäna stora pengar.
Facebook och Google har trots allt blivit internetjättar tack vare att de utnyttja sitt stora ekosystem för att locka in företag att annonsera på deras plattformar.
Men vad gör man om man vill marknadsföra på plattformar utanför Facebook eller Google? Vad gör man om man vill marknadsföra lika effektivt som på Facebook och Google fast på TV?
I veckans avsnitt av Market Makers så går Fabian och Niklas igenom två bubblare inom nästa generations marknadsföring: The Trade Desk och Roku.
—–
Besök gärna vår sponsor Best Secret, det hemliga modeparadiset: www.bestsecret.se/marketmakers
—–
Några tidsstämplar och länkar:
02:05 – TikTok Investors på Twitter: twitter.com/TikTokInvestors
07:10 – The Trade Desk ($TTD)
11:09 – Avsnitt 131: www.marketmakers.se/2020/131-first-level-thinking/
23:00 – Roku ($ROKU)
—–
Twitter: twitter.com/marketmakerspod
Kontakt: podcast@marketmakers.se
Hemsida: www.marketmakers.se/
Vi som rattar podden hittar du på:
twitter.com/alden_niklas
twitter.com/franzen_fabian