myFC deltar i ett innovationsprojekt som startar i början av 2022, med statliga RISE (Research Institute of Sweden) som huvudman. Projektet sker tillsammans med tre andra företag – Clean Motion, Bevi och Micropower – och går ut på att utveckla drivlinor för softmobility-fordon som taxipoddar och liknande.
– Softmobility är ett av våra prioriterade segment och projektet innebär att vi kan testa och visa upp möjligheterna med vår teknologi inom ett högintressant område, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.
Syftet med projektet är att ta fram olika elektriska drivlinor med ett minimalt behov av laddinfrastruktur. Projektet passar enligt Sebastian Weber på myFC företaget bra på flera sätt.
– Elektriska fordon som drivs med en kombination av bränsleceller och batterier får en mycket hög driftstid, upp till 99,5 procent. Batterierna hålls då ständigt på en optimal laddnivå. Det gör att du får ett minimalt behov av laddinfrastruktur, och påfyllningen av vätgas går mycket snabbt, på bara några minuter, säger han.
För exempelvis en taxipodd, ett fordon som bör kunna vara i gång så många timmar som möjligt under dygnet, blir det avgörande fördelar. Kan fordonen vara ute och rulla en större del av tiden blir behovet av parkeringsytor mindre, något som är särskilt kostsamt i storstäder där taxipoddar har sina största förtjänster.
– Kostnadseffektivitet är en del av de förutsättningar som vi kommer att arbeta med i projektet, säger Sebastian Weber.
En annan sak som gör att myFC formbara och skalbara LAMINA™-teknologi passar bra för ändamålet är möjligheten att anpassa den till applikationer med små utrymmen. Det skiljer företagets bränsleceller på ett avgörande sätt från de stackade, mer klumpiga och utrymmeskrävande bränsleceller som är vanliga på marknaden.
– Vi ser också att tillgången på hållbart producerad vätgas ökar i snabb takt. I en tid när vi ser stora begränsningar i infrastrukturen för elektrisk energi innebär det en positiv möjlighet att avlasta elnätet med hjälp av lokalt placerade hydrolysatorer för produktion av grön vätgas, säger han.
De andra deltagande företagen har olika specialinriktningar. Clean Motion är ett bolag med inriktning mot framtidens mobilitet som bland annat tillverkar det trehjuliga elfordonet Zbee och leveransfordonet Re:volt. För Micropowers del är det produktion av lösningar för laddning av batterier och strömförsörjning samt modulära litiumjonbatterier som är i fokus. Bevi är en producent av elektriska drivsystem och kraftgenerering som tillverkat elmotorer sedan början av 30-talet.
I projektet ska företagen arbeta fram en bränslecellsdriven drivlina som är optimerad för mindre fordon, en elektrifierad drivlina, en solcellskaross för test av energiautonomi med koppling till batterilager samt en skräddarsydd elmotor utan permanentmagneter.
Projektet är finansierat av Energimyndigheten. Det startar i början av 2022 och pågår sedan till slutet av 2023.
Denna information är sådan som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-23 07:55 CET.
Vid frågor, vänligen kontakta:
Michael Perselius, myFC Press
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40
Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20
Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se