Mobilspelsutvecklaren och publicisten Qiiwi Games och Banijay Brands som är en del av den största internationella innehållsproducenten och distributören Banijay, tillkännager idag mjuklanseringen av ett spännande nytt mobilspel vid namn MasterChef: Match & Win. Spelet är baserat på världens mest framgångsrika tv-matunderhållningsprogram, MasterChef. Spelet kommer initialt att lanseras i Australien, Nya Zeeland, Cypern och Sverige på Android- och iOS-enheter med en planerad global lanseringsexpansion senare i år.
Om spelet: MasterChef: Match & Win
(Beskrivning av spelet nedan på engelska)
The prestigious cooking competition has a new destination. Your phone and tablet! Designed for mobile platforms including Android and iOS, match-3-based game MasterChef: Match & Win is the first collaboration between Banijay Brands and mobile game developer Qiiwi Games.
MasterChef: Match & Win recreates the MasterChef experience, as players in the game travel across the globe to participate in all-new seasons of MasterChef. There are new faces waiting to meet you in each location, including judges and fellow contestants from all walks of life. In the game you'll make new friends, find allies and form rivalries, as every season pits you against 19 aspiring chefs, who all want to succeed and make their dreams come true.
Progress by completing the cerebral Match-3 puzzles and learn new dishes based on real-life MasterChef recipes. The aim is to impress the judges with your skill and precision in crafting the finest meals and desserts. Although it might not always turn out the way you want and you could end up in an elimination round!
Qiiwi Games grundades 2012 och har studior i Alingsås och Nicosia, Cypern. Qiiwi Games fokuserar på att utveckla mobilspel som riktar sig mot "Casual Gamers" inom genrerna Match-3, Word/Puzzle och Trivia. Bolaget har lång erfarenhet av att utveckla framgångsrika tv-serier till spel efter att redan ha samarbetat med varumärken som Hell's Kitchen, Coronation Street, Midsomer Murders och Kitchen Nightmares.
MasterChef: Match & Win kommer att finnas tillgängligt i Apple App Store och Google Play Store i de nämnda länderna så snart respektive butiks godkännandeprocess är klar.
Mer info om spelet kan hittas på: https://www.qiiwi.com/masterchef
Erik Dale Rundberg, VD på Qiiwi Games kommenterar:
"Vi är väldigt glada och exalterade över att nu kunna starta mjuklanseringen för vårt nya match-3-spel MasterChef: Match & Win som är baserad på världens mest framgångsrika tv-matunderhållningingsprogram. Att bara nämna hur populärt detta varumärke är gör det klart att spelet tillsammans med MasterChef-formatet ger oss en stor potential att nå global framgång. Vi anser oss ha lyckats skapa ett unikt och engagerande match-3-spel som samtidigt binder samman kärleken och glädjen till matlagning kombinerat med en spännande handling.
Mjuklanseringen för spelet kommer inledningsvis att genomföras i Australien, Nya Zeeland, Sverige och Cypern. Vi kommer under den närmaste tiden fokusera på fortsatta optimeringar samt utöka spelet med mer innehåll/funktioner för att inom de kommande månaderna utöka spelet till en utvidgad lansering.”
Lex Scott, Commercial Director, Gaming & Gambling på Banijay Brands kommenterar:
“MasterChef is a globally loved brand, with a worldwide audience who love to connect with the show beyond the series. The MasterChef world offers such a rich variety of experiences and challenges, that translate seamlessly into the gaming space. By combing the qualities of MasterChef with exciting Match-3 gameplay, MasterChef: Match & Win delivers a fantastic experience for game lovers and fans of the series alike.”
Om MasterChef:
Banijay’s MasterChef skapades ursprungligen av Franc Roddam och är en global tv-matunderhållningssuccé där hemmakockar tävlar om att bli krönta som nationens mästerkock. Utmaningar sträcker sig från enkla till avancerade matlagningsuppgifter där deltagarna blir bedömda av några av nationens mest populära kockar och matkritiker. Kockarna fortsätter att tävla genom olika utmaningar där tävlande elimineras en efter en, tills äntligen en vinnare kan krönas.
Hittils har 62 länder lanserat sin egen version av programmet vilket har sänts i över 200 länder totalt. Sedan starten har över 300 miljoner tittare världen över följt de tävlande i programmets olika lanserade versioner. MasterChef-varumärket täcker också ett stort utbud av kommersiella aktiviteter så som konsumentprodukter, upplevelser, publicering och digitala produkter.
För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com
Certified Adviser:
Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
ca@aktieinvest.se
Om Qiiwi Games AB
Qiiwi Games is a developer and publisher of games for mobile platforms such as iOS and Android. The Company’s current operations started in 2012 and the Company has studios in Alingsås, Sweden and Nicosia, Cyprus. Qiiwi Games focuses on developing mobile games targeting “Casual Gamers” within the genres Match-3, Word/Puzzle and Trivia. The Company’s slogan is “Adventures for Everyone”.
Om Banijay
Banijay Brands, part of international content producer and distributor Banijay, controls the brand licensing rights to some of the most high profile and creative IP in the world. From entertainment and scripted through to animation and game shows, Banijay’s diverse portfolio offers commercial opportunities in multiple categories.
Banijay is home to a multi-genre catalogue boasting over 88,000 hours of original standout programming which offers a wide range of commercial opportunities across abroad number of categories locally, regionally and globally. With unrivalled commercial capabilities, Banijay Brands brings the group’s stories and brands to life through consumer products, live experiences and gaming.
Banijay Brands represents some of the biggest global brands including MasterChef, Temptation Island, Peaky Blinders, Survivor, Deal or No Deal, The Inbetweeners, Big Brother, Mister Maker, Operación Triunfo, Eat Well for Less, Simon’s Cat, Mr Bean, Don’t, Sunday Brunch, Tipping Point, The Biggest Loser, Ready Steady Cook, Black Mirror, Wipeout and Crystal Maze.
Built on independence, creative freedom, entrepreneurialism and commercial acumen, the company, launched in 2008, operates under the direction of Chief Executive Officer, Marco Bassetti.