Readly lanserar i Frankrike och släpper sin första kampanj

Den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin och tidningar, Readly, lanserar sitt erbjudande i Frankrike idag med över 6700 internationella magasin och dagstidningar och franska titlar såsom Libération, GQ, Cosmopolitan, Maxi Cuisine, Public och L’Express. Det utgör startpunkten för en tre månader lång lanseringskampanj, “Readly for the Reader”, som ska bygga varumärkeskännedom baserat på insikter om franska läsvanor. Upptäckarglädjen och bredden av ämneskategorier är bland annat de främsta skälen till varför man tecknar en allt-du-kan-läsa-prenumeration. Frankrike, en tidningsmarknad som beräknas vara värd 7,5 miljarder USD 2022, kommer att bli Readlys fjärde huvudmarknad.

Readly förvärvade Toutabo i oktober 2021 och lanserade därefter co-brandingen "ePresse par Readly" i november samma år. Sedan dess har den europeiska marknadsledaren påbörjat integrationen av de två företagen och presenterat Readlys erbjudande och ambitioner för franska förlag och kommersiella partners. Med 7 500 titlar från 1200 förlag, inklusive Toutabos innehåll, är Readly redo att börja marknadsföra sitt erbjudande för franska konsumenter.

– Vi är glada att få välkomna franska läsare till plattformen för att upptäcka vårt fantastiska nationella och internationella innehåll. Readly har ett överlägset utbud med ett växande antal magasin, lokala och regionala dagstidningar och internationella poddar. Vi är fast beslutna att fortsätta dessa framgångar och leverera ett starkt värde till de franska förlagen och tillgängliggöra ett innehåll i världsklass, säger Mats Brandt, VD på Readly.

Genom samarbetet med Readly kommer förlagen att dra nytta av intäkter, ökad räckvidd och digital närvaro. De kommer också att kunna dra nytta av bättre läsarinsikter genom de 50 miljarder datapunkter som plattformen genererar. Dessutom kan förlag höja sina räckviddssiffror eftersom läsningen på Readly räknas till de officiella läsartalen.

Kampanjen "Readly for the Reader"
Inför lanseringen har Readly samarbetat med den franska eventbyrån UNEXPECTED för att göra en rad gerilla, PR- och marknadsföringsaktiviteter. Baserat på insikter kring franska läsvanor ska kampanjen lyfta fram olika preferenser, till exempel behovet av hålla sig informerad, inspirerad och känna sig kreativ. Insikterna handlar bland annat om att 48 procent av de franska konsumenterna läser för att utbilda sig och 33 procent läser för att hålla sig uppdaterade och informerade.

– I vår marknadsföring vill vi presentera en känslomässig koppling till vårt innehåll och produkt genom att lyfta fram de personliga fördelarna med att använda Readly. Våra kampanjannonser kommer att lyfta franskt innehåll ur ett kundperspektiv och det som gör vår produkt relevant. Vi är glada att lansera värdet av Readly och vår vision i Frankrike, säger Marie-Sophie von Bibra, Chief Marketing Office på Readly.

Flera kampanjaktiviteter är planerade under de kommande månaderna. Franska konsumenter ska uppmuntras till att utforska vilken typ av läsare de är och lära känna innehållet på plattformen. Fyra aktiveringar går live i det första skedet;

  • Tävlingar vid tunnelbanestationer i Paris
  • En lastbil som kör runt i Paris och visar det enorma utbudet av franskt innehåll på Readly
  • Frågesporter i digitala kanaler
  • Utdelning av testversioner av Readly runtom i Paris.

Detta kombineras med en omfattande reklamkampanj inklusive OOH, performance och influencer marketing, samt partnerskap med varumärken såsom Fnac, Huawei, Glossybox och N26 bank. För att nå fransktalande konsumenter på andra marknader har Readly specifika kampanjsajter redo för Belgien, Luxemburg, Schweiz och Kanada.

För mer info
Linnéa Aguero, Head of PR & Communications
+46 725 03 32 31
linnea.aguero@readly.com

Om Readly
Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7 500 nationella och internationella magasin och tidningar inklusive utbudet hos ePresse. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av tidnings- och magasinindustrin. Under 2021 uppgick omsättningen till 466 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök https://corporate.readly.com