Starkt mottagande på marknaden gör att Hoodin växlar upp försäljningen

De senast lanserade lösningarna har fått ett positivt mottagande på marknaden och för att möta efterfrågan så kommer Hoodin att addera direktförsäljning till sin försäljningsstrategi.

Syftet med att addera direktförsäljning till den existerande partnerstrategin bygger på att bolaget ser en högre efterfrågan från befintliga och nyinkomna branscher än vad nuvarande partnernätverk kan hantera. Bolaget byter därmed inte strategi, mer än att ett tillägg görs för att snabbare når en större marknad.

 

“Vi har uppenbarligen prickat rätt med de senaste konceptet där vi t ex de senast två veckorna fått över 50 bokningar för att börja testa Hoodin. Det kan låta som en låg siffra, men i relation till insats så är det ett mycket starkt utfall. Vidare så har vi även validerat att vi med Hoodin 5.0 har ett erbjudande som i vissa, och väsentliga avseenden, vinner över konkurrerande plattformar som t ex Meltwater. Sammanfattningsvis konstaterar vi att Hoodin levererar bättre resultat och har en mer attraktiv prismodell.

Med denna vetskap vill vi nu sticka ut hakan ordentligt och både erbjuda företag som saknar verktyg för systematisk bevakning till att ta marknad från konkurrenter. Vi ser ingen större risk i att vi skapar konflikt på marknaden genom kombination av direktförsäljning och partnerdriven försäljning, då vi dels är helt transparenta med partners om vilka kunder som vi bearbetar, samt att vi är selektiva i vilka erbjudanden som hanteras inom direktförsäljning. Vi kommer lägga i en ny växel nu, och systematiskt växla upp direktförsäljningen med både egna och externa resurser.”  Marcus Emne, VD Hoodin

 

Användande av Hoodin för bevakningsprojekt inom Regulatory & Innovation Insights, hjälper pharma- och medicinteknik-bolag med omvärldsbevakning ur ett bredare perspektiv och kolliderar därmed inte med den konsult-drivna affären som partners som använder, där de t ex  implementerar Hoodin i syfte att effektivisera Post Market Surveillance-perspektiv.

 

“Både Medtech och Pharma tillhör de branscher som inte är särskilt konjunkturkänsliga. De båda branscherna står dessutom inför en digitalisering där man behöver förädla alltifrån logistikkedjan – till produkt- och konsumentbevakning. Jag får starka signaler varje dag från marknaden om att det vi gör nu är spot on och det uppgiften att växla upp försäljningen känns mycket inspirerande. Det vi uppnått de senaste två veckorna ska vi tiodubbla.”

Jakob Adaktusson, Sales & Partner Manager Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 950kr. 

 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt.