Svenskarnas lästrender 2021 avslöjas – hemmet har blivit vår borg under året

Magasinappen Readly, presenterar årets analys av läsvanor från 2021. Rapporten visar pandemins fortsatta påverkan på konsumenter och deras intressen. Under året lästes 210 000 digitala utgåvor på plattformen 120 miljoner gånger och bland de kategorier som ökade mest dominerar fokus på hemmet, med bl.a. Pyssel & DIY, Hem & Renovering och Inredning & Arkitektur i Sverige. Under 2021 ökade även antalet favoritmarkerade sidor med 46 procent globalt, och majoriteten av dessa var recept.

Det ökade intresset för aktiviteter i hemmet som startade under 2020 som ett resultat av pandemin har fortsatt att öka under 2021. Lästtalen inom kategorin Pyssel & DIY har näst intill dubblerats under året och tillsammans med kategorierna Hem & Renovering samt Inredning & Arkitektur utgör dessa hem-kategorier tre utav fem av Readlys mest lästa kategorier under 2021.

– Vi började snabbt värdera våra hem och allt som hör till dem på en helt ny nivå när pandemin slog till, och det här intresset har vuxit markant under det senaste året. Jämfört med andra länder visar sig svenskarna ha ett särskilt gott öga till just pyssel och slöjd. Hantverkstrenden, en motreaktion till massproduktion och överkonsumtion, är stark här och det är många som uppskattar guider, tips och inspiration i magasinformat. Det är viktigare än någonsin att hemmet är en plats där vi både kan koppla av och aktivera oss genom pyssel och matlagning, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Kategorierna som ökade mest under 2021 i Sverige:

  1. Pyssel och DIY (46 %)
  2. Hem & Renovering (30 %)
  3. Bilar & Motor (15 %)
  4. Kändisar & Nöje (8 %)
  5. Inredning & Arkitektur (6 %)

Matlagning fortsatt populär läsning
Antalet bokmärkta sidor i magasin har ökat med totalt 46 procent under året globalt, och framförallt inom recept. I Sverige är det mest sparade receptet under året en ljuvligt frasig smördegspaj med räkor och färskost i magasinet Recept.se. Även höstgrytan har vunnit svenskarnas hjärtan efter en långdragen årstid.

– Det är ingen hemlighet att pandemin har utvecklat våra matlagningskunskaper och statistiken gör det tydligt att alla, inte bara svenskarna, söker efter inspiration till spännande nya rätter för hela familjen. Matlagning har ytterligare stärkt sin position som toppnöjet i hemmet, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Readlys utbud har fortsatt att växa under de senaste åren och bestod av 6300 magasintitlar[1] under 2021, med en katalog på totalt cirka 210 000 upplagor från 11 länder. Läsekretsen av utländska titlar utgör en femtedel av alla lästa titlar globalt, där amerikanska magasinet Rolling Stones februarinummer med Dua Lipa fick den största globala publiken.

Summering; Sverige 2021

  • Svenskarna har läst 27 miljoner utgåvor
  • 16 % av titlarna är utländska titlar (2 % ökning)
  • 18 % av titlarna är äldre utgåvor (2 % ökning)
  • Mest favoritmarkerade titeln 2021: Råd & Rön
  • Mest lästa titeln: Hänt Extra

Fler trender och topplistor finns via rapporten: länk
 

[1] Exkluderar tidningar och Toutabos titlar.

För mer information: 
Amelie Argenti, PR Manager 
amelie.argenti@readly.com  
+46 733 92 42 63
 

Om Readly 
Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till närmare 5000 nationella och internationella magasin – allt i en app. Bolaget, som grundades av Joel Wikell i Växjö 2012, är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 900 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte är ta magasinens magi in i framtiden så att kvalitativt innehåll förblir något som upptäcks och lever vidare. Under 2020 distribuerade Readly över 140 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 99 miljoner gånger. www.readly.com