The Fitting Room vill förändra kundupplevelsen i butik

Växande online-försäljning och nya konsumentbeteenden håller på att förändra traditionell retail. Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna mellan fysisk och digital handel med potentialen att förändra retail i grunden.

The Fitting Room är en arena där kunden kan prova det fulla sortimentet av kläder från Wacay och skor från Sneaky Steve på en butiksyta om endast 63 kvadratmeter. Beställningarna läggs av kunderna på interaktiva touchskärmar. På så sätt kan personalen spendera all sin tid på att serva kunderna. Beställningen levereras direkt hem från respektive varumärkes centrala e-handelslager. Detta bidrar till att butikerna minskar sin kapitalbindning och behovet av kostsamma utförsäljningar.

”För oss på Sneaky Steve svarar The Fitting Room upp mot många av de utmaningar vi har med traditionella återförsäljare. Här ges kunderna möjlighet att utforska, prova och beställa skor från hela vårt tillgängliga online-sortiment. Tack vare att kunden provat ut skon innan beställning, drabbas vi inte heller av någon kostsam returhantering.” – säger Måns Månsson, VD och grundare Sneaky Steve.

I The Fitting Room är alla produkter taggade för att kunden enkelt ska kunna ta del av storyn om produkten och varumärket. Det handlar om allt från designerns tankar till information om hållbarhet och konkreta egenskaper som adderar värde till produkten. I provrummet kan kunden spegla sig i en valbar virtuell miljö där musik, ljus och bild bidrar till att sätta rätt stämning och atmosfär.

”Wacay är ett nytt livsstilsvarumärke för den medvetna. The Fitting Room är på många sätt vad vi önskar av framtidens butik. En arena för upplevelser av varumärket i en sammanhållen kundresa mellan digitala och fysiska kanaler. Här får vi möjlighet att bygga en relation med våra kunder genom att presentera storyn om Wacay och våra produkter.” – säger Jonas Eriksson, VD och grundare Wacay.

Bakom projektet The Fitting Room, den pop-up som Touchtech informerade om den 20e augusti, står Retail tech-bolagen Touchtech och Vertiseit som är specialiserade på digital transformation av fysisk retail. Syftet med projektet är att driva utvecklingen i branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på konceptet. Butiken kommer att ligga i köpcentret Nordstan i Göteborg och kommer att hålla öppet under en månad.

För mer information om The Fitting Room
press@thefittingroom.store
www.thefittingroom.store 

Om Touchtech

Touchtech är ett innovativt svenskt bolag som tillhandahåller lösningar till detaljhandeln för att digitalisera butiksupplevelsen och öka försäljningen i butik. Bolagets produkter ryms inom det begrepp som benämns ”Endless-Aisle”. Begreppet syftar på att via en touchskärm kunna presentera och erbjuda det fulla sortimentet i butik.

Deniz Chaban, VD, Touchtech
+46 (0)31 – 75 73 260
deniz@touchtech.com

Om Vertiseit

Vertiseit är en fullservicebyrå och strategisk partner för framtidens digitala kundupplevelser i butik. Vi skapar varumärkes- och affärsvärde för våra kunder genom att koppla samman den fysiska och digitala upplevelsen. Vi tar vår utgångspunkt i kundresan och är experter på det fysiska kundmötet.

Johan Lind, VD, Vertiseit
+46 (0)70 35 79 154
johan@vertiseit.com

Presskit

www.thefittingroom.store/press