TOADMAN: FRÅN KONSULTARBETE TILL EGEN SPELTITEL 2018

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklaren Toadman tar steget in på NGM MTF den 13 december. Bolaget har ett respektingivande CV när det gäller konsultuppdrag till andra spelutvecklare och nu är siktet inställt på den första egna speltiteln med lansering nästa år.

Toadman, som grundades 2013, har hittills satsat på att erbjuda utvecklingskonsulter till förläggare och utvecklare i framtagningsprocessen av nya spel. Här har bolaget varit delaktigt i utvecklandet av välkända titlar som Dead Island, Killing Floor, och Warhammer: Vermintide. Tidigare i år inledde Toadman en ny expansionsfas där kunskaperna från konsultarbeten ska omsättas i egna samt projektfinansierade titlar.

“Under 2018 kommer vi att lansera vår första egna speltitel, Immortal: Unchained, och därmed officiellt ta klivet från tredjepartsutvecklare till oberoende utvecklare. Spelet kan klassas både som ett Roleplaying Game och Third Person Shooter”, skriver Toadman inför noteringen.

Immortal: Unchained kommer att släppas för PC, Xbox One och PS4. Utöver detta spel har Toadman ytterligare två “storskaliga projekt” i pipelinen för 2018.

Teckningskursen i emissionen inför noteringen var 12:90 kronor per aktie. Genom erbjudandet fick bolaget in cirka 21 miljoner kronor som ska disponeras enligt följande:

image

Toadman har 25 medarbetare och under de kommande åren tänker bolaget utöka sin personalstyrka med 10-20 anställda, företrädesvis i Sverige. Toadman utvärderar också expansionsmöjligheter till vissa internationella marknader. En framtida geografisk expansion kan komma att ske antingen organiskt, genom upprättandet av en ny studio på en ny marknad, eller genom förvärv av en redan etablerad spelstudio.

Bolaget har beslutat att den internationella satsningen startar i Tyskland. Rekryteringar pågår och Toadman planerar att öppna ett eget kontor i Berlin "inom kort".

Toadmans nettoomsättning uppgick till 11,0 miljoner kronor (11,4) det brutna räkenskapsåret 2016/2017 som sträckte sig till och med augusti. Rörelsevinsten före avskrivningar landade på 0,8 miljoner (1,1).

Några intressanta punkter från prospektet:

* Under 2017 ingick Toadman ett avtal med den kinesiska förläggaren Leyou Technologies. Avtalet omfattar leverans av ett nytt spel som för Toadman innebär en omsättning vid fullbordande uppgående till 40 miljoner kronor löpande över cirka ett år, samt royalties uppgående till tiotals procent på spelets vinst.

* Ett första egenutvecklat spel innebär såväl större intäktspotential som större risk. Hur stor den risken är går dock inte att utläsa ur prospektet. Enligt Toadman finansieras Immortal: Unchained "till viss del" av en privat investerare med en delad intäktsmodell. Dessutom uppges att det Londonbaserade spelföretaget Game Odyssey har "delfinansierat" Immortal: Unchained.

* Toadman har beslutat ge ut teckningsoptioner (högst 667.000 stycken) till anställda nyckelpersoner samt styrelseledamoten Sven Folkesson. En teckningsoption ger rätt till att mellan den 5 oktober 2017 och den 1 september 2020 köpa en nyemitterad aktie till teckningskursen 7:50 kronor.

Från prospektet. Toadmans kommande egenutvecklade spel:

image