Under september har vi designat om delar av Touchtech Showroom-lösningen tillsammans med Bestseller. Den tilltänkta leveransen i november med budget på 1,3 MSEK har därför utökats med ytterligare 0,7 MSEK med förväntad leverans i december 2020. Ambitionen är att använda Touchtech Showroom i 4-5 st Vero Moda-showrooms i Tyskland och eventuellt i ytterligare en marknad från och med januari 2021. Värt att poängtera är att Bestseller är införstådd med att fortsatt vidareutveckling, efter leveransen i december, kommer behövas för att kunna rulla ut Touchtech Showroom till fler varumärken och marknader.
Intresset kring Touchtech Showroom från små- och mellanstora svenska sport- och modevarumärken har varit bra, sedan lanseringen under Stockholm Fashion Week i augusti med bland annat Sneaky Steve och Gant Footwear. Vi är nu i slutfasen av att påbörja tjänsten för några av dessa varumärken. Mer information om dessa kommer att publiceras allt eftersom de kommersiellt börjar använda Touchtech Showroom.
Utvecklingen av ny Touchtech Vendo-funktionalitet, vilket delfinansierats av Coop (Obs Bygg) i Norge, har till stor del färdigställts under september. Samtidigt har vi också gjort viktiga framsteg i en gemensam långsiktig plan där ytterligare 20 av Coops 55 Obs Bygg-varuhus kommer att få en Touchtech Vendo installation till deras golv-avdelning. En affär som innebär en årlig återkommande licensintäkt på 860 000 kr för 30 installationer från och med juni 2021. Dessutom tar Coop över ansvaret för driften av hårdvaran, supporten och underhållet av systemet vilket är i linje med vår strategi för att kunna fokusera på vår kärnverksamhet med våra befintliga resurser.
Bergqvistskor har beställt Touchtech Vendo till ytterligare sju nya butiker med leverans i 2020. Därmed kommer totalt 11 Bergqvistskor-butiker vara anslutna, vilket innebär en årlig återkommande licensintäkt på 218 000 kr. Vår partner Vertiseit kommer att ansvara för leveransen av hårdvara, drift och support.
Det nya varumärket som Bestseller skulle ansluta till Touchtech Vendo i september har skjutits upp till oktober. Vi går ut med mer information om detta i samband med att de första butikerna ansluts.
Med tanke på den accelererande digitala transformationen inom retail, ser vi att Touchtechs produkter och lösningar ligger rätt i tiden. För att säkerställa att vi når ut till större internationella varumärken har vi beslutat att anlita en välrenommerad brittisk PR-byrå som har lång erfarenhet av att hjälpa nordiska startupbolag att nå ut i brittisk och amerikansk press. Uppdraget avser initialt att pågå från oktober till december 2020.
Nästa uppdatering kommer i samband med kvartalsrapporten den 30 oktober 2020.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com
Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.