Almi Invest investerar i Done som gör det lättare att få tag i hantverkare

Almi Invest investerar 2,9 miljoner kronor i Done, som utvecklar en digital marknadsplats för hantverkare. I emissionen på totalt drygt sju miljoner kronor deltar även privata investerare. Pengarna ska användas till expansion och marknadsföring.

Förtroendet för hantverkarbranschen har länge varit lågt. Många köpare har erfarenhet av misslyckade projekt och det kan vara svårt att bedöma pris och kvalitet. Dessutom är det ofta svårt att överhuvudtaget få tag i en hantverkare.

Detta vill Stockholmsbaserade startupen Done råda bot på genom sin app som kopplar samman hantverkare med privatpersoner. All kommunikation liksom offerthantering sker direkt i appen.

I appen hittar kunderna en lämplig hantverkare – kvalitetskontrollerad av Done. Uppdraget gås igenom i ett videosamtal och hantverkaren lämnar en offert. När kunden accepterat offerten, schemaläggs uppdraget och följs upp i appen. All kommunikation och dokumentation som rör projektet samlas i appen, som även sköter fakturering och betalning. ROT-avdraget hanteras också i appen och efter utfört uppdrag får kunden betygssätta hantverkaren – även det direkt i appen.

–  Done digitaliserar hantverkarbranschen, som fungerat på samma sätt i årtionden. Appen erbjuder ett komplett digitalt arbetssystem, som effektiviserar jobbet åt hantverkaren. Dessutom hjälper den kunden att hitta rätt hantverkare, säger Jens Bäckbom på Almi Invest. Detta gör att vi ser stor potential för Done att tillgodose den mycket stora efterfrågan som finns på marknaden.

Done grundades 2019 av Alek Åström och Malin Granlund. De är två av många konsumenter med skräckhistorier från tidigare renoveringar. De kom snart att inse att de inte var ensamma. Faktum är att hantverksbranschen är den konsumentbransch som fått flest klagomål hos Konsumentverket hela 13 år i rad. Med bakgrund i techbranschen såg Alek och Malin möjligheten att genom innovativ teknik ta den föråldrade hantverksbranschen in i 2000-talet. 

Done, som vuxit med över 500 procent det senaste halvåret, taktar nu på en omsättning på över 30 miljoner kronor och finns i över 15 städer i Sverige. Denna investering kommer främst användas för att skala upp verksamheten inom Sverige och stärka upp marknadsteamet.

–  Vi startade Done med en vision om att skapa branschens absolut nöjdaste kunder och hantverkare, säger Malin Granlund, vd och grundare Done. Vårt mål är att skapa Europas största och mest älskade plattform för renoveringsprojekt genom att samla de bästa hantverkarna på ett och samma ställe och göra hela processen snabb, smidig och säker, både för kunden och för hantverkaren.

För ytterligare information kontakta

Jens Bäckbom, ansvarig Almi Invest, tel 070 344 43 94, mail jens.backbom@almiinvest.se
Malin Granlund, vd och medgrundare Done, tel 070 335 50 81, mail malin@doneservices.se

Om Almi Invest
Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen delfinaniserat av EUs strukturfonder.