Implantica

Implantica

Pris per aktie
65 SEK
Minsta investering
- SEK
Pre money value
2925 MSEK
Bransch
Medtech
Lista
First North Premier
Emissionsvolym
1265 MSEK
Teckningsperiod
8 sep - 16 sep
Första handelsdag
21 sep
Teckningsåtagande
63%
Garantiåtagande

Bakgrund

Implantica är en medtech-koncern verksamt inom marknaden för implanterbara medicinska instrument och eHälsa. Bolagets ledande produkt RefluxStopTM är ett passivt CE-märkt implantat som motverkar gastroesofageal reflux. Befintliga kirurgiska behandlingar för gastroesofageal refluxsjukdom (Eng. ”GERD”) fungerar genom att matstrupen trycks ihop vilket leder till flertalet alvarliga komplikationer. RefluxStopTM har ett helt annat tillvägagångssätt med sin behandling, vilket leder till bättre resultat utan de komplikationer som kan associeras med befintliga GERD-behandlingar. Bolaget bedömer att RefluxStopTM har potential att skapa ett paradigmskifte inom GERD-behandlingar. Utöver RefluxStopTM har Bolaget en omfattande produktportfölj som förväntas bidra till Implanticas fortsatta tillväxt under de kommande åren.

Koncernen grundades 2015 av Dr. Peter Forsell, huvudägare och verkställande direktör (VD), genom att tillföra två plattformsteknologier till självkostnadspris samt produkter och patent till Koncernen. Det tog åtta år att utveckla den fjärrstyrda plattformsteknologin för eHälsa, och efter att ha sökt igenom hela kroppen efter för passande produkter, har en omfattande produktportfölj med över 1 000 patenterade lösningar skapats. Under en treårsperiod analyserade fler än 70 ingenjörer över 300 specifika innovationer och genomförde marknads- och produktanalyser samt prototyper för att sedan välja ut de 40 mest lämpliga implantaten. Detta har lagt grunden för en plattform med potential för fortsatt långsiktig tillväxt, och utöver kommersialiseringen av RefluxStopTM, som redan finns på marknaden, fokuserar Bolaget på att lansera ytterligare tre produkter – UriControl®, UriRestore® och AppetiteControl™.

I deras tidigare bolag var Dr. Forsell och Stephan Siegenthaler, som är Chief Sales & Marketing Officer, medgrundare och medlemmar i ledningsgruppen för Obtech Medial AG (”Obtech”) som tog den svenska innovationen magbandet (En. ”Swedish Gastric Band, SAGB”) – utvecklat av Dr. Forsell – till marknaden. Under 2002 såldes Obtech till Johnson & Johnson for 175 miljoner CHF före FDA-godkännande i USA. Efter försäljningen av Obtech, har Dr. Forsell tillfört mer än 85,4 miljoner EUR till Implantica.

Implanticas styrelse bedömer att Bolaget har lovande framtidsutsikter med kommersialiseringen av CE-märkta RefluxStopTM, en attraktiv produktportfölj och en betydande intäktspotential.

Bolagsnyheter

Social media

Detta bolag har för närvarande ingen twitterkoppling.