Arctic Blue Beverages är en finsk producent av hantverksdrycker som främst fokuserar på ginprodukter av premiumkvalitet. Bolagets produkter är flerfaldigt prisbelönta på internationellt ansedda tävlingar. Arctic Blue Beverages huvudprodukt är gin, ett av de snabbast växande segmenten på spritmarknaden. Våren 2022 noterades Arctic Blue Beverages på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Bolaget har byggt en stabil plattform för tillväxt och är nu redo för internationell expansion. Det berättar Arctic Blue Beverages vd Valtteri Eroma.
Berätta om Arctic Blue Beverages och er affärsidé
–Vi är ett nordiskt dryckesföretag. Vår historia tog sitt avstamp i visionen att fånga den arktiska naturen på flaska. Våra mest kända produkter är de flerfaldigt prisbelönta Arctic Blue Gins och världens första mjölkfria ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat. Vi fokuserar mycket på exportmarknaden och våra produkter säljs i Japan, Australien, Sverige, Finland och mer än ett dussin andra länder globalt. Vår flaggskeppsprodukt Arctic Blue Gin lanserades 2018 och fick omedelbart mycket internationellt erkännande och flertalet utmärkelser. Det gav oss en bra start. På senare år har vår verksamhet präglats av substantiell tillväxt och snabb expansion.
Hur har er verksamhet utvecklats under det senaste året?
–Det gångna året har handlat om att säkerställa grunden för vår tillväxt: bygga ett team i världsklass, utveckla en vinnande produktportfölj, få ut de ledande produkterna till huvudmarknaderna, sätta upp en produktion som enkelt kan skalas upp och slutligen noterades bolaget på Nasdaq First North Growth Market Stockholm våren 2022. Vi har byggt en fantastisk plattform och är nu redo för tillväxt och internationell expansion.
Hur bedömer du Arctic Blue Beverages framtida tillväxtpotential och marknadsförutsättningar på kort och lång sikt?
–Kortsiktigt har vi mycket att göra och mycket att vinna. Marknaden verkar stödja både koncentration till mindre volym, mer kvalitetskonsumtion samt mer hållbara och medvetna val. Även den rena nordiska naturen som en kärna i vårt varumärke fungerar bra globalt. På längre sikt ser vi ett behov av ytterligare innovation med våra produktplattformar eftersom nya trender växer fram. Det globala marknadsvärdet för gin 2021 var 14,5 miljarder USD och den globala likörmarknaden 118 miljarder USD. Både premium gin- och likörmarknaden växer och den uppskattade tillväxten för premiumginsegmentet är över 10 procent årligen. Den största tillväxtpotentialen finns i vår havreportfölj på grund av den växande efterfrågan på veganska produkter och vår unika kompetens kring havrebaserade alkoholprodukter.
Vad särskiljer er från andra aktörer i branschen?
–Vår prisbelönta GIN-portfölj och innovativa OAT-portfölj är speciell, både vad gäller hög kvalitet och smakprofil. Alla internationella utmärkelser bevisar detta. Världens renaste luft och vatten och ingredienser plockade direkt från skogen är kanske helt normalt för oss som bor här i Norden, men globalt är det en sällsynt lyx. Vi prioriterar innovation, studerar trender och satsar på att experimentera: vi vill skapa världens bästa hantverksprodukter. Arctic Blue Oat är ett bra exempel på detta. Världens allra första ginbaserade havrelikör utan mjölkprodukter, gjord på Arctic Blue Gin och ekologisk finsk havre.
Hur ser era tillväxtmål ut?
–Vi har ambitioner att bli det ledande nordiska hantverksföretaget inom dryckesbranschen. Det innebär ett globalt erkänt varumärke och en omfattande portfölj av vinnande produkter som finns tillgängliga på alla stora internationella marknader.
Vilka faktorer gör Arctic Blue Beverages till ett attraktivt företag för potentiella aktieägare?
–En investering i Arctic Blue Beverages ger exponering mot en starkt växande marknad genom ett innovativt bolag inom dryckesbranschen, som vunnit flertalet priser. Vi är ett premiummärke med en unik historia på den globala marknaden. Vår premiumginportfölj bestående av prisbelönta produkter och vår innovativa Oat-plattform för tillväxt är några starka argument till att bli aktieägare. Vi har dessutom ett bra fotfäste och hög tillväxtpotential på marknader i Asien och Europa, med stöd av vår e-handelsstrategi.
Fakta: Arctic Blue Beverages är en producent av hantverksmässigt framställda drycker, med fokus på gin, som grundades 2017 i Finland. Arctic Blue mest kända produkter är den flerfaldigt prisbelönta Arctic Blue Gin, Arctic Blue Gin Navy Strength och världens första mjölkfria ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat. Företaget satsar stort på internationell export och dess produkter säljs i Finland, Sverige, Japan, Australien och mer än ett dussin andra länder. Arctic Blue Beverages är noterat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm, kortnamn ARCTIC.
Läs mer på: https://arcticbluebeverages.com/investors/